Citat:
Ursprungligen postat av besserwisser83
Nej, ingen hatar GMU.are men irritationen uppstår pga vissa GMU-ares inställning. Det är dock inget nytt att man tycker man är kung så fort man känner sig varm i kläderna. Det var likadant under värnplikten. KB var kungar och kände sig överlägsna PB, PB stod över GB som i sin tur kände sig bättre än F-soldaterna. Det som är lite anmärkningsvärt är dock att pyramiden verkar ha vänts upp och ned när nu GMU.are tycker sig förmå mer än sin överordnade efter bara ett par månader i grönkläder. Jag har hårt många diskussioner där de har tydliga uppfattningar om både det ena och det andra. Saker som de inte vet mer om än att de lärt sig namnet på det. Det som är positivt är ju dock att de är ambitiösa och duktiga mht hur kort tid de varit inne.
Absolut. Inställningen och motivationen råder det ingen brist på hos dagens GMU rekryter. Problemet kommer till det du nämner.
Man kan ALLT om ALLT.
Det blir så pinsamt när en rekryt helt utan grad och erfarenhet påpekar hur äldre, både soldater och officerare, klär sig osv. Man saknar helt respekt och ödmjukhet för överordnade. Tyvär tror jag grunden i allt ligger i hur rekryterna blir behandlade av befälen. Har sett både på tvättbyten och på uppställningar hur rekryterna blir behandlade som hemma på barnkammaren. Inga högljudda utskällningar, inga dumförklaringar och för mycket fjäskande från flera befäls håll. Allt detta i rädsla av att rekryterna skall hoppa av.
Detta resulterar i, som vi sett exempel på i tråden, rekryter som tror att deras skit luktar bättre än andras, att dem kan allt dom lärt sig stava till och att de har rätt att käfta och ens tilltala högre befäl utan enskild ställning och grad före efternamn.
Och ja, det är erfarenheter från mig. Alla må inte vara så som jag beskriver dem men flertalet är och de exemplena jag skriver är taget från vad jag har sett med egna ögon.