2011-07-25, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av besserwisser83
Nej, ingen hatar GMU.are men irritationen uppstår pga vissa GMU-ares inställning. Det är dock inget nytt att man tycker man är kung så fort man känner sig varm i kläderna. Det var likadant under värnplikten. KB var kungar och kände sig överlägsna PB, PB stod över GB som i sin tur kände sig bättre än F-soldaterna. Det som är lite anmärkningsvärt är dock att pyramiden verkar ha vänts upp och ned när nu GMU.are tycker sig förmå mer än sin överordnade efter bara ett par månader i grönkläder. Jag har hårt många diskussioner där de har tydliga uppfattningar om både det ena och det andra. Saker som de inte vet mer om än att de lärt sig namnet på det. Det som är positivt är ju dock att de är ambitiösa och duktiga mht hur kort tid de varit inne.

Absolut. Inställningen och motivationen råder det ingen brist på hos dagens GMU rekryter. Problemet kommer till det du nämner.

Man kan ALLT om ALLT.

Det blir så pinsamt när en rekryt helt utan grad och erfarenhet påpekar hur äldre, både soldater och officerare, klär sig osv. Man saknar helt respekt och ödmjukhet för överordnade. Tyvär tror jag grunden i allt ligger i hur rekryterna blir behandlade av befälen. Har sett både på tvättbyten och på uppställningar hur rekryterna blir behandlade som hemma på barnkammaren. Inga högljudda utskällningar, inga dumförklaringar och för mycket fjäskande från flera befäls håll. Allt detta i rädsla av att rekryterna skall hoppa av.

Detta resulterar i, som vi sett exempel på i tråden, rekryter som tror att deras skit luktar bättre än andras, att dem kan allt dom lärt sig stava till och att de har rätt att käfta och ens tilltala högre befäl utan enskild ställning och grad före efternamn.

Och ja, det är erfarenheter från mig. Alla må inte vara så som jag beskriver dem men flertalet är och de exemplena jag skriver är taget från vad jag har sett med egna ögon.
2011-07-25, 17:34
Medlem
Sgt.Rangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckula
Du ansöker här: https://e.rekryteringsmyndigheten.se/portal/Public/ANS/Default.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Detta gäller GMU 1 2012 som kommer äga rum i början av februari 2012.

Mer info hittat du här: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/

Tack för ditt svar. Men har man inte kommit överrens om GMU 2 ska hållas eller ej? Det var nämligen GMU 2 jag var intresserad över, för under vintern är jag bortrest. Tack på förhand.

Mvh
2011-07-25, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Ranger
Tack för ditt svar. Men har man inte kommit överrens om GMU 2 ska hållas eller ej? Det var nämligen GMU 2 jag var intresserad över, för under vintern är jag bortrest. Tack på förhand.

Mvh

GMU 2 är inte fastställt ännu då man väntar på en rapport om behov, budget och få ett godkännande
i försvarsutskottet. Man vill inte erbjuda en GMU utbildning om det inte finns några möjligheter att anställa folk efter genomförd GMU.

Jag kan skicka ett meddelande till dig när vi får papper från försvarsmakten om rekryterings behovet för GMU 2 2012.
2011-07-25, 20:24
Medlem
Är det någon som vet om man får ta med/har behov av att ha med sig laptop under GMU:n? Jag tänker då att man främst använder den till att slå ihjäl eventuell dötid, eller är det ett så fullspeckat schema att man knappt kommer hinna sova?

Mvh
2011-07-25, 20:38
Medlem
Angående testerna till stridspilot/helikopterpilot:

Någon som vet vad testerna som mäter

- generell begåvning
- spatiala tester för piloter
- stresstolerans
- simultankapacitet
- koncentrationsförmåga
- koordinationsförmåga

går ut på mer ingående?
Sedan, vet någon vad psykologen kan ställa för frågor?
2011-07-25, 22:07
Medlem
Hejsan!

Jag ska söka in till GMU nästa år, problemet är dock att jag har opererat min handled och efter själva operationen har jag en mycket stelare handled än innan t.ex kan jag inte göra vanliga armhävningar men annars funkar den bra! Kan det vara ett hinder för att inte bli antagen?

kan man komma undan med att mörka det?

Tackar för alla svar// Delikat s
2011-07-25, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delikat-snut
Hejsan!

Jag ska söka in till GMU nästa år, problemet är dock att jag har opererat min handled och efter själva operationen har jag en mycket stelare handled än innan t.ex kan jag inte göra vanliga armhävningar men annars funkar den bra! Kan det vara ett hinder för att inte bli antagen?

kan man komma undan med att mörka det?

Tackar för alla svar// Delikat s

Kan du göra armhävningar på knogarna?
Berättar du för sjuksköterskan eller läkaren att du är så pass stel (vilket du måste uppge i hälsodeklarationen) så kommer dom nog se problem för dig. Så tyvär skulle jag säga. I konkurensen kommer du inte stå dig.
2011-07-25, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
Kan du göra armhävningar på knogarna?
Berättar du för sjuksköterskan eller läkaren att du är så pass stel (vilket du måste uppge i hälsodeklarationen) så kommer dom nog se problem för dig. Så tyvär skulle jag säga. I konkurensen kommer du inte stå dig.
Det är inga problem för mig att göra armhävningar på knogarna!

Kan man inte mörka det då eller kollar dem upp ens journal?
2011-07-25, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delikat-snut
Det är inga problem för mig att göra armhävningar på knogarna!

Kan man inte mörka det då eller kollar dem upp ens journal?

Jo visserligen kan du mörka det, du kan ju även mörka att du röker knark innan du hanterar skjutvapen och ligger med din plutonschefs mor men frågan är hur smart det är?

Kan du göra armhävningar på knogarna lika väl som de andra gör armhävningar på handfaltorna så är det väl inga problem.

Men att söka militär utbildning utan att kunna gör armhävningar är väl lite som att vara blind och försöka ta körkort.
2011-07-26, 00:48
Medlem
Gjorde själv GMU:n och instämmer delvis med de gamla lumparna samtidigt som jag inte gör det. Själv sökte jag till värnplikten men hamnade i övergången till GMU och hade inget val. Hade jag fått välja hade jag gjort värnplikten för att ha gjort lika lång tid som de andra, men vad hade man för val? Den inställningen många har mot GMU gör att man känner sig "smutsig" bland de som gjorde en längre utbildning, men återigen vad hade man för alternativ? Sen ni som ser er som bäst i världen efter GMU (och ja, ni finns, förneka det fan inte) drar ner många andra i skiten.. Tänk efter lite för fan och inse att ni är längre ner än någon värnpliktig som har tagit anställning någonsin har varit, det är bara att ta skiten, jobba på och avancera uppåt. Vill inte ha sagt något speciellt egentligen, vill bara få ut min förakt mot alla självgoda gamla lumpare samt de ännu mer självgoda GMU:arna. Det är ju knappast vi själva som har bestämt att värnplikten ska bort och GMU ska genomföras istället, ändå skriver folk att de hatar GMU:are i stort. Fast värst är ni GMU:are som tror ni är någon kombination av Rambo och Arnold, ta ett annat jobb istället för att bara posera i uniform för att kunna ta coola bilder och lägga upp på facebook för fan!
Haré gött!
2011-07-26, 01:06
Medlem
Tråkigt o höra allt käbbel, ska själv in på GMU snart och har verkligen inga fantasier om att vara färdigutbildad soldat eller på något vis skylta så efter 3 månader utbildning, och kan bara anta att dem som tror så högt om sig själva efter 3 månaders utbildning helt saknar ödmjukhet, självinsikt och verklighetsförankring.

På 3 månder blir man inte något (soldat eller annat), så är det bara, bättre att se det som en start på en soldatkarriär, början av utbildningen. Samtidigt trist med dem som klankar ner på GMUare som faktist inte försöker skryta på något vis, det är inte som att det finns någon annan väg in nuförtiden för dem som inte haft chans att göra lumpen
Förstår givetvis irritationen med folk som tror att dem är något efter dem gjort GMUn, och skulle nog själva vara irriterad i eran sits om jag kom i kontakt med GMUare med den attityden.

Hursomhelst, har precis varit ute och gått med 22 kg packning och kängor, ca 9km-1mil och det tog väl en 2 timmar ca, kanske lite mer. Kunde inte hålla ett raskt tempo efter halvvägs ungefär eftersom det börja göra ont i fötterna, vet inte om det beror på ovana eller hårt underlag (asfalt, gatsten). Insåg nu dock att jag tog lite för lätt på gå med packningsträningen, trodde inte det skulle behövas, men känner nu att det är något jag borde ha satt igång med för flera veckor sen:P Bara att göra det bästa av saken dock Ungefär vilket tempo går man med packning på GMUn? Är det under 2h milen, eller mer eller? Någon som kan ge en bild?
2011-07-26, 01:56
Medlem
Du kan vara lugn, du kommer klara det. Att vara i fysisk form ska nog mest ses som en bonus som gör det hela lite lättare, om du klarar det eller ej sitter till 90% i huvudet. Tänk på att många som kommer dit är HELT oförberedda, och har knappt varit ut i löpspåret senaste året och ännu mindre gjort någon marschträning.

Men för ändå kolla lite på marschbiten så är 6 km/h ett vanligt tempo. Man går 50 min, och vilar 10. Det innebär att man kommer 5 km på en timme, 10 km på två. Så en mil på två timmar är ett helt vanligt tempo, särskilt om du inte är van. Det första som kommer hända är ju inte en flermilamarsch med 20 kg+ utan nivån kommer stegras för att vänja in rekryterna i belastningen.

Gå bara in med rätt attityd så kommer du igenom det och oroa dig inte över att du är oförberedd, för du är defenitivt inte ensam. Frågan gäller bara om du trivs i det militära och inte ger upp p.g.a. små motgångar.

EDIT: Även jag ska rycka in nu om någon vecka och jag är knappast i god form. Men jag har erfarenhet av riktigt fysiskt och psykiskt påfrestande verksamhet (vandring/tävlingar) och jag vet att man klarar så himla mycket mer än man tror. Man kan leva "in a world of shit" hur länge som helst bara inte huvudet ger upp.
Senast redigerad av diminished 2011-07-26 kl. 02:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in