2011-04-16, 10:08
Medlem
krillepilles avatar
Vet inte vart jag ska lägga denna fråga men tror att den passar här. Är halv italienare och förstår italienska hyfsat bra, dock så talar jag ganska knackigt men jag kan göra mig förstådd. Är detta av någon nytta alls för försvaret eller är det bara arabiska/persiska som ger en fördelar när man söker till gmu?
2011-04-16, 12:24
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krillepille
Vet inte vart jag ska lägga denna fråga men tror att den passar här. Är halv italienare och förstår italienska hyfsat bra, dock så talar jag ganska knackigt men jag kan göra mig förstådd. Är detta av någon nytta alls för försvaret eller är det bara arabiska/persiska som ger en fördelar när man söker till gmu?

Psykologen frågade mig hur många språk jag kunde. Så ja, det är en fördel att kunna fler språk.

Förövrigt: Här är en länk som ni kanske vill läsa. (Ni som sökt GMU3).
http://tolgfors.wordpress.com/2011/04/15/riktigt-stort-intresse-for-tredje-rekryteringsomgangen/
2011-04-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrastus
Vem anställer du Person A som tar droger eller B som är fläck fri, om de andra förutsättningarna är densamma vill säga. Angående alkohol. Visst kan det klassas som en drog eftersom den påverkar ens "sinne" men eftersom det inte är relevant i-och-med att det är en laglig drog så känns det onödigt att ens ta upp.

/Adrastus
Men återigen glömmer du bort det faktum att FM inte vet om Person A vs Person B har tagit droger eller ej.
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
svar nummer ett: eftersom han har sagt det.
svar nummer två: du kan ta droger i länder, städer osv där det inte är olagligt och därför inte är något brott.

Du verkar inte läsa hela texter utan bara hoppar runt lite, läs igen! Att alkohol är en drog vet jag men när man skriver i denna tråd räknar man inte med att totalt oinsatta personer ska komma och märka ord. Vi diskuterar gmu i denna tråd och på deras första test får man svara på frågar "Har du tagit någon annan drog utom alkohol?" Så när vi skriver droger så menar vi olagliga droger.

tycker nog statistiken talar sitt tydliga språk använder man droger så är chansen stor att man begår något annat brott tex våldsbrott. Sen vad din kompis undersökning säger är en annan femma. Den betyder ingenting. FM vill såklart inte ha dessa personer som har en stor chans att göra dumma saker och sållar därför bort dem på en gång.

Men du får gärna mail Fm och säga att dem ska ta emot alla ssom använder droger eftersom du har gjort en "grymt" bra kompisundersökning. återkom gärna med resultat

tycker du ska ha några sånna här.
..återigen även här vill jag poängtera att du är alltså för dum för att fatta att FM inte har en aning om någon tar droger eller ej?
2011-04-16, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vpaz
Men återigen glömmer du bort det faktum att FM inte vet om Person A vs Person B har tagit droger eller ej.

..återigen även här vill jag poängtera att du är alltså för dum för att fatta att FM inte har en aning om någon tar droger eller ej?

Hur menar du med återigen? Det var givet vis ett exempel, folk verkar inte förstå att dom tar avstånd ifrån dessa typer av droger (grova), sedan har jag inte sagt att dom kan se på dig om du använde droger för tio år sedan, inte heller en vecka sedan (nu spekulerar jag utifrån att dom inte tar prover).

Poängen är inte om de kan se på dig om du använder eller har brukat droger, utan hur du själv vill leva som människa.

/Adrastus
2011-04-16, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vpaz

Är du inte läskunnig?
"svar nummer ett: eftersom han har sagt det." han har svarat "ja" på frågan har du tagit droger.

om vi säger att han inte skulle sagt detta utan ljugit så är det psykologernas jobba att avslöja det. skickliga psykologer har en mängd tekniker för detta. Visst endel kan lyckas att komma igenom genom att ljuga men vad då. Man kan ju ljuga till sig vilket arbete som helst egentligen, eller hur? Nämn ett där man inte kan ljuga sig till? men lyckligt visst så kommer sanningen oftast fram till slut.
Senast redigerad av simper02 2011-04-16 kl. 17:45.
2011-04-17, 03:37
Medlem
RenkrigarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Alltså seriöst! Igen?? Jag har svarat på den där frågan så sjukt många gånger i denna tråd. SÖK eller kolla ett par sidor bak! Och Du tycker du väntat tillräckligt, i så fall är Försvarsmakten fel arbetsgivare för dig. När du väntar på inryck i cirka 4 månader, då är det tråkigt!

inte meningen om det störde dig lilleman men ingen har tvingat dig att svara så vitt jag vet? Du har inte ens startat tråden som jag förstår så du behöver inte betedig som en flicka vid hennes första mens!

Ursäkta för off-topic övriga fb;are men blir så less på sånt hära gnäll. väldigt bra tråd i övrigt imo
Senast redigerad av RenkrigarN 2011-04-17 kl. 03:47.
2011-04-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RenkrigarN
inte meningen om det störde dig lilleman men ingen har tvingat dig att svara så vitt jag vet? Du har inte ens startat tråden som jag förstår så du behöver inte betedig som en flicka vid hennes första mens!

Ursäkta för off-topic övriga fb;are men blir så less på sånt hära gnäll. väldigt bra tråd i övrigt imo

Det är bara hålla ut, har du varit på mönstringen eller är det svaret efter du väntar på?

/Adrastus
2011-04-17, 15:22
Medlem
papa_smurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verenus
Hoppas på att hamna på K3, och som jag förstod det tar dom bara in jägare/jägargruppbefäl till gmu 3 så får la hoppas på att komma in som det :P
Själv?

Hoppas på Revinge i Skåne, vill åka pansar :P

Har någon fått svar än ?
2011-04-17, 15:42
Medlem
Jag vill ta anställning vid försvarsmakten efter studenten, men jag är inte riktigt säker på vart (står i huvudsak mellan I19 och Amf 1) och min fråga är om man kan "byta" mellan olika förband och regementen? Säg att jag skulle börja vid Amf 1 men sen känna att I19 nog vore bättre lämpat för mig, går det att byta då eller är jag bunden till Amf 1 under hela min tid hos Försvarsmakten?
2011-04-17, 16:14
Medlem
Vet inte om frågan kommit upp tidigare men om man är uttagen som gruppbefäl, har man då andra uppgifter under GMUn till skillnad från de "vanliga" soldaterna?

Vissa säger att det inte spelar någon roll om man är uttagen som gruppbefäl, men på bilder / filmer från GMU1 så har de folk som lämnar över, folk som leder grupp osv.
2011-04-17, 16:55
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ton1
Vet inte om frågan kommit upp tidigare men om man är uttagen som gruppbefäl, har man då andra uppgifter under GMUn till skillnad från de "vanliga" soldaterna?

Vissa säger att det inte spelar någon roll om man är uttagen som gruppbefäl, men på bilder / filmer från GMU1 så har de folk som lämnar över, folk som leder grupp osv.
Det spelar ingen roll alls. Det du har sett på filmerna är något som kallas dagelever. Tror att nästan alla ska prova på att vara det under GMUn. Så nej GMU ska vars lika för alls
2011-04-17, 16:59
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagge17
Jag vill ta anställning vid försvarsmakten efter studenten, men jag är inte riktigt säker på vart (står i huvudsak mellan I19 och Amf 1) och min fråga är om man kan "byta" mellan olika förband och regementen? Säg att jag skulle börja vid Amf 1 men sen känna att I19 nog vore bättre lämpat för mig, går det att byta då eller är jag bunden till Amf 1 under hela min tid hos Försvarsmakten?
Om nu I19 och AMF 1 rekryterar till GMU när du har tagit studenten. Om du gör GMU på AMF 1 så kan du om I19 har GMU samtidigt söka anställning där efter genomförd GMU. Hur det ser ut efteråt vet jag inte men har du en provanställning så tror jag inte att det ser så jättebra ut på pappret om du avbryter den för att byta regemente. Kom på nu att du i så fall missar början av utbildningen som dom provanställda får efter deras GMU på I19, så det kan nog bli svårt.. Sök AMF 1

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in