2011-07-28, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anessathiel
Jag har också tänkt att söka pilotutbildningen som börjar våren 2012. Som jag förstår det sker första gallringen redan vid vid rekryttesten. Om man blir uttagen blir man kallad till en antagningsprövning och om man uppfyller kravprofilen till pilotutbildningen skall man tydligen bli kallad till de datoriserade testerna. Läs mer: http://www.forsvarsmakten.se/upload/Rekryteringsapplikationen/dokument/H%C3%A4r_nedan_kan_du_f%C3%B6lja_uttagningsprocess en_till_pilot_dag_f%C3%B6r_dag.pdf
Herre jesus vad nervös jag blev nu. Men tack!

Citat:
Dag 3 (vecka 43-45): Du kommer att intervjuas av en flygpsykolog och en officer i flygtjänst. Syftet är att
bedöma din personliga lämplighet för yrket. Försvarsmakten betalar din resa
Hatar att bli intervjuad. Hatar frågor som "Varför tycker Du att DU passar till X?" det är väl inte min sak att bedöma, ställ mig en massa frågor så får du göra det beslutet själv. Händer det på denna intervjun kommer jag säga det. Har velat säga det på varenda intervju jag varit på.

Är det någon som vet hur många dom söker?
Senast redigerad av hopeyouguessmyname 2011-07-28 kl. 13:33.
2011-07-28, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piriripak
På 3 månder blir man inte något (soldat eller annat), så är det bara, bättre att se det som en start på en soldatkarriär, början av utbildningen.

Du ÄR soldat efter 3 månaders GMU! Brun om munnen innan du ens börjat GMU, du kommer bli utstött!
2011-07-28, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willhelmut
Du ÄR soldat efter 3 månaders GMU! Brun om munnen innan du ens börjat GMU, du kommer bli utstött!

Nåja, det kommer finnas dem som både säger det och motsatsen Hade tänkt att fortsätta efter GMUn ändå så det spelar ingen roll Antar att du gjort GMU, vad för befattning sitter du på / utbildas du mot nu? Hur bra förberedda fysiskt var resten av GMUarna som du gjorde utbildningen med?
Senast redigerad av Piriripak 2011-07-28 kl. 15:07.
2011-07-28, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piriripak
Nåja, det kommer finnas dem som både säger det och motsatsen Hade tänkt att fortsätta efter GMUn ändå så det spelar ingen roll Antar att du gjort GMU, vad för befattning sitter du på / utbildas du mot nu? Hur bra förberedda fysiskt var resten av GMUarna som du gjorde utbildningen med?

Hos oss så var de flesta hyfsat förberedda, men med försvarsmaktens träning så kan man lugnt säga att ökningen fysiskt var stor. Märkte jag på mig själv och då var jag inte ens otränad när jag ryckte in.
Med det kan jag säga att Försvarsmakten kommer bygga upp dig fysiskt, inget att vara orolig för, men att vara vältränad vid inryck är ju bara positivt.
2011-07-28, 19:03
Medlem
bananingvars avatar
Citat:
HAHAHAH, dessa GMUare är ju för roliga alltså. Man är inte ett skit efter tre månader, du är inte ens värd att spotta på. Flera plutonskamrater från min värnplikt jobbar nu som soldater där vissa i deras pluton är GMUare och dom är så totalt jävla värdelösa jämfört med resten av dom andra så att kalla dom för soldater är en jävla skymf mot resten av Sveriges riktiga soldater. Tratt.....
2011-07-28, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananingvar
HAHAHAH, dessa GMUare är ju för roliga alltså. Man är inte ett skit efter tre månader, du är inte ens värd att spotta på. Flera plutonskamrater från min värnplikt jobbar nu som soldater där vissa i deras pluton är GMUare och dom är så totalt jävla värdelösa jämfört med resten av dom andra så att kalla dom för soldater är en jävla skymf mot resten av Sveriges riktiga soldater. Tratt.....

Enligt vår garnisons chef är vi soldater, vilket även våra befäl kallar oss emellanåt då vi gör bra ifrån oss så vad du säger skiter jag fullständigt i.
2011-07-28, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananingvar

Alla börjar någonstans och ingen kan allt från start. Har man genomfört GMU är man soldat/sjöman men man är definitivt inte fullärd. Men kan slå vad om att om du tar en soldat som varit på mission några ggr och jobbat som soldat i 15 år så finns det saker den personen kan utvecklas inom och bli bättre på.
Alla tjänster i FM är lärande tjänster. Enda skillnaden är att ju högre grad du har ju mer ansvar har du också att lära ut saker och ta beslut men samtliga tjänster har lärande och utveckling i sina åtaganden.
2011-07-28, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anessathiel
Lite fler frågor till dig, du verkar ha koll .
Är det separata prov för till exempel koordinations-, koncentrations-, spatial- och simultanförmåga eller mäter de allt i ett test?
Är det svårt? (Jag sitter nu och spelar brain training-games i alla fall några minuter varje dag för att förbereda mig ;P).

Sedan, frågar psykologen frågor av typen "Hur ser du på att döda en annan människa" eller "Varför tycker du att du passar som pilot"?

Det är separata test ja, dock finns de några få som mäter "allt i ett", eller snarare tre förmågor (koordination, simultan, koncentration) på ett och samma test. Det var ett och ett halvt år sen jag gjorde testerna (fixade dag ett, och halva dag två, failade på DMT-testet), så jag minns inte jättemycket och de KAN ha ändrats. Men som sagt, många mindre tester, vissa av dem mäter flera egenskaper.

Psykologen frågar om din familj, din framtid, om du har tjej etc, och mycket om utlandstjänst. Och det är nästan omöjligt att ljuga för dem, så försök att innan ställa in dig på att du inte talar om allt för mycket till dem. Prata inte bort dig helt enkelt!

Om det var svåra tester? Nej, jag klarade ju av dem. (Svårt är upp till var och en, men jag var jäävligt trött i huvudet efter den dagen kan jag säga!)
2011-07-28, 23:40
Medlem
Citat:
Enligt vår garnisons chef är vi soldater, vilket även våra befäl kallar oss emellanåt då vi gör bra ifrån oss så vad du säger skiter jag fullständigt i.
Vad jag har hört av mina vänner som fortsatte i NBG't, och rent allmänt som anställda soldater (och alla dessa har gjort 11mån värnplikt) så är det ett jäkla daltande med GMU-are från befäl, då dessa är där frivilligt och kan sticka hem ifall man inte känner för en vecka i snön.

GMUare är säkert bättre motiverade och intelligentare soldater än vissa av de bönder jag gjorde lumpen med, men det jag tror saknas är andan som skapades då man kröp i lera, putsade kaminrör till två på natten, avfettade stridsfordon till fem på morgonen, och sov två timmar per natt en vecka i sträck. Ett rent jävla skitgöra, men det härdade en rejält!

Så frågan är egentligen vad ordet soldat innebär, är det en person som besitter kunskap i att skjuta folk och springa i skogen (vilket icke krigsförbandsplacerade GMUare gör som jag förstått), eller är det en person som har en specifik plats (skytt CV90, A-dyk, brosprängare) i ett krigsförband. Jag måste nog säga det senare.
2011-07-29, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hopeyouguessmyname
Herre jesus vad nervös jag blev nu. Men tack!

Hatar att bli intervjuad. Hatar frågor som "Varför tycker Du att DU passar till X?" det är väl inte min sak att bedöma, ställ mig en massa frågor så får du göra det beslutet själv. Händer det på denna intervjun kommer jag säga det. Har velat säga det på varenda intervju jag varit på.

Är det någon som vet hur många dom söker?

Jag blev också nervös är jag läste om uttagningen ;P. Men det är nog ingen idé att gå runt och vara nervös för det. Man får nog bara ta det för vad det är och göra sitt bästa.

Jag håller med dig angående intervjun. Det är ju faktiskt inte mitt jobb att avgöra om jag är bäst lämpad att bli pilot inom försvaret. Det kan ju omöjligt jag svara på. Jag vet bara vad jag VILL. Det är deras jobb att avgöra det. Det är de som intervjuar de sökande och det är ju de som vet vad de letar efter hos blivande piloter. Jag kan ju bara uttala mig om huruvida jag TROR att jag är lämpad för att bli pilot. Det är lite kaxigt och sitta och säga att jag borde bli uttagen av alla som söker när ingen kan vara vidare insatt i vad rollen som stridspilot/helikopterpilot innebär innan man har tagit sig an den rollen.

Jag har läst någonstans att det bara är runt 20 personer som kommer in på pilotutbildningen och att det är runt 2500 som söker. Det låter ju lovande ;P.
2011-07-29, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssraeshza
Det är separata test ja, dock finns de några få som mäter "allt i ett", eller snarare tre förmågor (koordination, simultan, koncentration) på ett och samma test. Det var ett och ett halvt år sen jag gjorde testerna (fixade dag ett, och halva dag två, failade på DMT-testet), så jag minns inte jättemycket och de KAN ha ändrats. Men som sagt, många mindre tester, vissa av dem mäter flera egenskaper.

Psykologen frågar om din familj, din framtid, om du har tjej etc, och mycket om utlandstjänst. Och det är nästan omöjligt att ljuga för dem, så försök att innan ställa in dig på att du inte talar om allt för mycket till dem. Prata inte bort dig helt enkelt!

Om det var svåra tester? Nej, jag klarade ju av dem. (Svårt är upp till var och en, men jag var jäävligt trött i huvudet efter den dagen kan jag säga!)

Tack för svaret ! Jag har försökt att hitta information om s.k. DMT-test men har inte riktigt förstått hur de går till. Som jag har fattat det så mäter testet stresstolerans och simultankapacitet men vad mer exakt är det som testet går ut på?

Så man får alltså reda på med en gång om man misslyckas med testen? Och bara för att du klarade testen betyder inte det för sakens skull att de inte är vidare svåra. Vad vet jag, du kan ju vara en liten mini-Einstein så vitt jag vet ;P.

Och om jag har turen att komma så långt som till psykologsamtalen skall jag försöka att komma ihåg ditt råd om att inte prata bort mig. Något som jag för övrigt har en tendens att göra när någon bara sitter tysta och förväntar sig att jag skall prata på och leda samtalet (det här bådar inte gott :P).
2011-07-29, 05:43
Medlem
thede.palms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssraeshza
Vad jag har hört av mina vänner som fortsatte i NBG't, och rent allmänt som anställda soldater (och alla dessa har gjort 11mån värnplikt) så är det ett jäkla daltande med GMU-are från befäl, då dessa är där frivilligt och kan sticka hem ifall man inte känner för en vecka i snön.

GMUare är säkert bättre motiverade och intelligentare soldater än vissa av de bönder jag gjorde lumpen med, men det jag tror saknas är andan som skapades då man kröp i lera, putsade kaminrör till två på natten, avfettade stridsfordon till fem på morgonen, och sov två timmar per natt en vecka i sträck. Ett rent jävla skitgöra, men det härdade en rejält!

Så frågan är egentligen vad ordet soldat innebär, är det en person som besitter kunskap i att skjuta folk och springa i skogen (vilket icke krigsförbandsplacerade GMUare gör som jag förstått), eller är det en person som har en specifik plats (skytt CV90, A-dyk, brosprängare) i ett krigsförband. Jag måste nog säga det senare.

Oj oj, vad skall jag säga. Det märks att det är en hel del som skriver här och har åsikter än hit än dit - det gemensamma är att få verkar ha RIKTIG erfarenhet och kunskap om vad GMU handlar om.
Tar det från början.

GMU dvs Grundläggande militär utbildning, syftar till att ge soldaten eller sjömannen en grundläggande militär utbildning. 3 månader är inte jämförbar med 7-, 9-, 10-, 11- eller 15 månaders värnplikt. Detta pga en mycket enkel anledning. 3 månader är inte 7-, 9-, 10-, 11- eller 15 månaders utbildning komplett med befattningsutbildning och annat som en 7-, 9-, 10-, 11- eller 15 månaders utbildning kan tänkas innehålla. Med ett par undantag, nämner här det mest väsentliga. Även en värnpliktig soldat eller sjöman hade en grundläggande utbildning, i regel ca 3 månader av ren gröntjänst oavsett vilken befattning man skulle ha. Man utbildade sig på AK5, kasta spräng, nötade SoldF och reste tält. Grävde värn och lärde sig traska i formation.

Tillbaka till GMU. Innehållet i GMU är i stort det jag just räknat upp med risk för att upprepa mig själv - utbildada sig på AK5, kasta spräng, nöta SoldF och resa tält. Gräva värn och lära sig traska i formation. Med undantag förstås. Man får även en skyddsvaktsutbildning, komplett med teleskopbatong, handfängsel och närkamp samt att vissa andra tillägg görs i den utbildning man går. Ibland till och med förbandsspecifika.

Efter GMU kan man med lite tur starta sin provanställning på ett förband, lämpligen på det förband och på den befattning man sökt. Inget är skrivet i sten, men en risk att söka annan befattning/förband då man inte hamnar högst i högen så att säga.
Under provanställning fortsätter man med sin befattningsutbildning, hur lång den är beror på och innehållet varierar så klart. Under värnplikten hade man också en befattningsutbildning, klart den skilde sig från den som är nu men total utbildning och utbildningstid för en värnliktig och en GSS'are är ungefär likvärdig.

P g a detta kan man ju inte tvinga soldater att sitta och smörja in stridsfordon halva nätterna, men enligt de jag talat med så ser man inga problem med detta. Utbildningen blir i regel mer kompetent än den som värnpliktiga hade, speciellt för de med tekniska befattningar men även här skiljer det sig mellan förband.

Att påstå att en som enbart genomfört GMU är jämförbar med en som gjort 11 månaders värnplikt är att skita i det bruna skåpet, men det säger dock inte att GMU inte är en kompetent grundläggande utbildning. De befäl jag talat med som ansvarar för GMU på div förband säger att de ser en stor skillnad mellan värnpliktiga och rekryter. Inlärningskurvan är högre och entusiasmen gör att befäl förvånas över resultaten.

Det jag hört lite "skit" om är att enskilda rekryter dock har en tendens att fallera på det psykiska. Det är jobbigt att gå, jobbigt att resa tält. Men ofta ändras det under det att GMU'n fortgår.
Det i mitt tycke stora problemet med detta nya sätt att rekrytera soldater är att det uppstår en viss rivalitet mellan fd värnpliktiga och GMU'are GSS. Avundsjuka antar jag är problemet.

Slutsats, att jämföra en 3 månader utbildad GMU'are med en 11 månader utbildad värnpliktig går inte. Att jämföra en GMU'are med en värnpliktig som har fullgjort 3 månader av sin utbildning går inte heller, då GMU'aren har mer kompetens än den värnpliktige som gjort 3 månader.
Senast redigerad av thede.palm 2011-07-29 kl. 05:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in