Citat:
Ursprungligen postat av HejSverige
Det kan se ut såhär: du har ett civilt jobb och du begär tjänstledigt i tre mån under din gmu. Under dom tre månaderna får du mat o boende + 4500 som du kan betala lite räkningar o sånt för. Så söker du bostadsbidrag för ditt boende. Efter det så går du med i hemvärnet o återgår till ditt civila jobb.
Men det är klart att sitter man på ett dyrt billån, hus o den typen av utgifter så det drar iväg till 8000-10 000 i månaden så blir det svårt. Då lär man ha pengar sparande.
Men gmu är ju en utbildning, som du får betalt för att göra. Det är iaf positivt i mina ögon.
Sedan jag är student och har relativt dyr bostad behöver jag minst 7000 kr. Det är gränsfall varje månad med studiemedlet då runt 4000 går till hyra. Tack vare sommarjobb kan man komma få lite pengar över efter varje sommar. Försvarsmakten borde ju ha med i kalkylerna att man kommer ha bostad kvar under GMU som man sedan återkommer till. Då är 4500 kronor inte så mycket. Sedan om man börjar arbeta blir situationen ännu värre eftersom man räknar med att man skaffar bil med mera.
Jag är inte intresserad av att tjäna pengar på GMU. Men det går inte ekonomiskt som det ser ut idag. Det är visserligen en utbildning, men de flesta former av utbildning är fria i Sverige. Studiebidraget är på 2700 eller liknande. Studenter på högskolan har på sätt och vis bättre förmåner än de som genomför GMU.
Sedan bör man ju ställa detta i relation till den framväxande yrkesarmén där de får lön. Genom GMU är det straffbart att neka deltagande i ett eventuellt krig, något som jag idag inte behöver. Det finns en rad skäl till varför staten ändå borde se de som visar ett intresse för GMU som en tillgång och då borde det vara lite bättre ekonomiska villkor.
Vad tycker ni? Jag får det inte att gå ihop.