2011-06-03, 22:51
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Gött att du gillar det Ska försöka peta upp lite fler bilder och videos från övningar och sånt så fort jag har hämtat tillbaka min kamera :-p

är det något ni undrar så fråga på!

Jag såg att käket var 24-h meal. Enligt deras hemsida erbjuder de grönpåsar för personer med specialkost (gluten, laktos samt vegetarianmat). Pliktverket säger emellertid att man som glutenintollerant inte kan bli uttagen till GMU, har du någon insikt i hur det fungerar i praktiken?
2011-06-04, 00:38
Medlem
Weberians avatar
Kort fråga. Jag genomförde aldrig lumpen, det är en massa år sedan, men skulle eventuellt vilja genomföra GMU. Dock förutsätter detta att man klarar sig ekonomiskt. Hur tänker egentligen Försvarmakten i denna fråga?

Om man tex studerar på universitet så förlorar man en hel sommar utan att ha något över när GMU är klar. För vilka är GMU till för egentligen? Om man önskar GMU->Hemvärnet är detta ekonomiskt omöjligt.
2011-06-04, 07:09
Medlem
Du får ju käk/boende/hemresor betalt och även ca 5000 spänn i månaden. Du har ju mer eller mindre inte något liv under de här tre månaderna ändå så du kanske får en del tusenlappar kvar när det är över?
2011-06-04, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weberian
Kort fråga. Jag genomförde aldrig lumpen, det är en massa år sedan, men skulle eventuellt vilja genomföra GMU. Dock förutsätter detta att man klarar sig ekonomiskt. Hur tänker egentligen Försvarmakten i denna fråga?

Om man tex studerar på universitet så förlorar man en hel sommar utan att ha något över när GMU är klar. För vilka är GMU till för egentligen? Om man önskar GMU->Hemvärnet är detta ekonomiskt omöjligt.

Det kan se ut såhär: du har ett civilt jobb och du begär tjänstledigt i tre mån under din gmu. Under dom tre månaderna får du mat o boende + 4500 som du kan betala lite räkningar o sånt för. Så söker du bostadsbidrag för ditt boende. Efter det så går du med i hemvärnet o återgår till ditt civila jobb.
Men det är klart att sitter man på ett dyrt billån, hus o den typen av utgifter så det drar iväg till 8000-10 000 i månaden så blir det svårt. Då lär man ha pengar sparande.

Men gmu är ju en utbildning, som du får betalt för att göra. Det är iaf positivt i mina ögon.
2011-06-04, 10:55
Medlem
Weberians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejSverige
Det kan se ut såhär: du har ett civilt jobb och du begär tjänstledigt i tre mån under din gmu. Under dom tre månaderna får du mat o boende + 4500 som du kan betala lite räkningar o sånt för. Så söker du bostadsbidrag för ditt boende. Efter det så går du med i hemvärnet o återgår till ditt civila jobb.
Men det är klart att sitter man på ett dyrt billån, hus o den typen av utgifter så det drar iväg till 8000-10 000 i månaden så blir det svårt. Då lär man ha pengar sparande.

Men gmu är ju en utbildning, som du får betalt för att göra. Det är iaf positivt i mina ögon.

Sedan jag är student och har relativt dyr bostad behöver jag minst 7000 kr. Det är gränsfall varje månad med studiemedlet då runt 4000 går till hyra. Tack vare sommarjobb kan man komma få lite pengar över efter varje sommar. Försvarsmakten borde ju ha med i kalkylerna att man kommer ha bostad kvar under GMU som man sedan återkommer till. Då är 4500 kronor inte så mycket. Sedan om man börjar arbeta blir situationen ännu värre eftersom man räknar med att man skaffar bil med mera.

Jag är inte intresserad av att tjäna pengar på GMU. Men det går inte ekonomiskt som det ser ut idag. Det är visserligen en utbildning, men de flesta former av utbildning är fria i Sverige. Studiebidraget är på 2700 eller liknande. Studenter på högskolan har på sätt och vis bättre förmåner än de som genomför GMU.

Sedan bör man ju ställa detta i relation till den framväxande yrkesarmén där de får lön. Genom GMU är det straffbart att neka deltagande i ett eventuellt krig, något som jag idag inte behöver. Det finns en rad skäl till varför staten ändå borde se de som visar ett intresse för GMU som en tillgång och då borde det vara lite bättre ekonomiska villkor.

Vad tycker ni? Jag får det inte att gå ihop.
2011-06-04, 14:55
Medlem
Citat:
Sedan jag är student och har relativt dyr bostad behöver jag minst 7000 kr. Det är gränsfall varje månad med studiemedlet då runt 4000 går till hyra. Tack vare sommarjobb kan man komma få lite pengar över efter varje sommar. Försvarsmakten borde ju ha med i kalkylerna att man kommer ha bostad kvar under GMU som man sedan återkommer till. Då är 4500 kronor inte så mycket. Sedan om man börjar arbeta blir situationen ännu värre eftersom man räknar med att man skaffar bil med mera.

Jag är inte intresserad av att tjäna pengar på GMU. Men det går inte ekonomiskt som det ser ut idag. Det är visserligen en utbildning, men de flesta former av utbildning är fria i Sverige. Studiebidraget är på 2700 eller liknande. Studenter på högskolan har på sätt och vis bättre förmåner än de som genomför GMU.

Sedan bör man ju ställa detta i relation till den framväxande yrkesarmén där de får lön. Genom GMU är det straffbart att neka deltagande i ett eventuellt krig, något som jag idag inte behöver. Det finns en rad skäl till varför staten ändå borde se de som visar ett intresse för GMU som en tillgång och då borde det vara lite bättre ekonomiska villkor.

Vad tycker ni? Jag får det inte att gå ihop.

Alltså det är klart jag inte skulle tacka nej till mer pengar. Jag kommer backa ungefär 2000 per månad jag gör gmu. Det är pengar som jag får ta från sparkontot. Men jag ser det som en investering i mig själv då jag vill ha en fortsatt karriär inom FM. Hade jag inget sparkonto hade jag löst det genom att hyra ut lr säga upp lägenheten.

Men att du som studerande på högskola skulle ha bättre förmåner köper jag inte. Tror bidraget ligger på närmare 2000, men vi säger 2700. Sen får du låna upp till 8000 lr vad det är?
Så om du under gmu:n skulle få 2700 o ha möjlighet till CSN lån upp till 8000. Men då får du pröjsa boende o all mat själv. Skulle det vara bättre än att ha fritt boende o fri mat samt 4500 i månaden?

Sen det där med krig förstår jag inte? Du kan aldrig bli iväg tvingad till typ Afghanistan bara för att du gjort gmu. Menar du om Sverige bli attackerat? För det är ju FM:s uppgift att försvara Sverige. När invasionen är här så lär du nog delta vare sig du vill lr inte och vare sig gmu lr inte.
2011-06-04, 17:22
Medlem
Jag har en till fråga, om någon orkar svara.

Bakgrund:
"Du är skyttesoldat och befinner dig med din pluton utanför en by i ett insatsområde. [...] Ni är flera skyttesoldater i gruppen, alla med olika kompletterande kunskaper: signalist, förare och sjukvårdare. Med finns också er gruppchef och plutonchef."
Källa: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Yrken/Infanteri2/Skyttesoldat/

Frågan:
Väljer man som skyttesoldat inriktning eller menar de att skyttegruppen har med sig en förare, sjukvårdare etc. ?
Om det är så att man som skyttesoldat kan välja "inriktningen" sjukvård, kan man då göra det som preliminärt val till GMU (exempelvis Skyttesoldat/Sjukv.) eller sker det efter?

Tack på förhand, hoppas någon vet
2011-06-04, 18:46
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbopanda
Jag har en till fråga, om någon orkar svara.

Bakgrund:
"Du är skyttesoldat och befinner dig med din pluton utanför en by i ett insatsområde. [...] Ni är flera skyttesoldater i gruppen, alla med olika kompletterande kunskaper: signalist, förare och sjukvårdare. Med finns också er gruppchef och plutonchef."
Källa: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Yrken/Infanteri2/Skyttesoldat/

Frågan:
Väljer man som skyttesoldat inriktning eller menar de att skyttegruppen har med sig en förare, sjukvårdare etc. ?
Om det är så att man som skyttesoldat kan välja "inriktningen" sjukvård, kan man då göra det som preliminärt val till GMU (exempelvis Skyttesoldat/Sjukv.) eller sker det efter?

Tack på förhand, hoppas någon vet

Alla soldater är i grunden skyttesoldater. Alla ska kunna agera skyttesoldat.
2011-06-04, 20:08
Medlem
Citat:
Försvarsmakten borde ju ha med i kalkylerna att man kommer ha bostad kvar under GMU som man sedan återkommer till.

FM har de förhoppningarna att alla som söker GMU kommer också att fortsätta via den provanställning som troligtvis kommer erbjudas i slutet utav den grundliga utbildningen.
Har du en dyr lägenhet som kommer stå och ticka pengar i 3 månader samt att du inte har några som helst planer på att fortsätta efter GMU'n, då får du nog tyvärr skylla dig själv!

Jag slutförde själv GMU1 nu i slutet utav April på MarinB och är idag provanställd, har ni frågor besvarar jag dom gärna!
2011-06-04, 20:56
Medlem
någon som vet när nästa rekrytering för GMU är?
hittade inte direkt på google. Det e nog jag som e sämst på söka
2011-06-04, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verkningsgrad
någon som vet när nästa rekrytering för GMU är?
hittade inte direkt på google. Det e nog jag som e sämst på söka
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/
2011-06-04, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/

på mig.

tack ska du ha!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in