2011-06-18, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JHFNcrew
Jag är inte helt säker, men införrättaren sa att över hälften av de sökande kommer att komma in
Då borde det vara mindre än 60 sökande... Och jag har över genomsnittet (alltså bättre än hälften) i resultaten... Ganska troligt att man kommer in alltså
2011-06-19, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hopeyouguessmyname
NEEEEEEEEEJ DEM ENDA JAG SÖKT!!

Någon ska åka på ett hysteriskt sammanbrotts-telefonsamtal från mig inom några minuter.

edit: Alla handläggare har gått hem för dagen. Jag säger inte vilka öppettiderna är, ni får ringa själva. Jag ska ha första tjing måndag morgon...

Och ytterligare ett tillägg: Tror ni det går att göra om mönstringen? Jag vill ändra mina sökningar men framförallt ge den där vedervärdiga cykeln en ny omgång när jag har benen fulla med carbs och inte som sist, träningsvärk efter marklyft och knäböj och 3 veckor in i en lågkolhydratsdeff. Har ytterligare en sak jag skulle vilja rätta till från sist.
Är det lönlöst att ens försöka be om en ny tid?

Ja det var ju surt det här! Tyvärr tror jag det är omöjligt att få ett nytt försök på cykeln. Men att ändra ansökan går fint. Jag drar tillbaka min och söker till K3 och GMU 1 där 2012. Men det vore snällt om du kunde dra en liten sammanfattning här sen om vad dom säger osv. Jag sitter nog lugnt i ett par veckor och avvaktar lite. Min yrkesvägledare sa nämligen att om regementet man sökt till ställer in så kommer man förmodligen bli erbjuden en ny mönstring till GMU 1, man behöver alltså inte börja om med rekryttesten och en helt ny ansökan. Hoppas verligen det stämmer! Lycka till på måndag
2011-06-19, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diminished
Då borde det vara mindre än 60 sökande... Och jag har över genomsnittet (alltså bättre än hälften) i resultaten... Ganska troligt att man kommer in alltså
Låter ju lovande faktiskt, fick ingen info alls om sökande och platser när jag var hos yrkesvägledaren så hade ingen koll på hur svårt det var att komma in. Men om det är typ 60 sökande på 30 platser borde man ju ha en liten chans
2011-06-19, 02:26
Medlem
JonathanFreeloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattethias
Pratade även lite med vägledaren om de platser som inte vetat om de skulle utbilda eller inte då fick jag reda på att igår togs beslut om att P4 och P7 INTE ska ha någon GMU till höst, tyvär för er som sökt där :/

Jag blir så jävla förbannad! Hur fan kan dom fatta sådana beslut nu?? P4 och P7 är väl dessutom de ställena dit flest har sökt till. Blir ju bara värre och värre ju längre tiden går. Undrar verkligen om det kommer finnas något försvar kvar i höst om man blir antagen.

Och psykologen, denna.... denna mystiske, förrädiska råtta! Jag förstår verkligen inte grejen med varför han ska sitta där och avgöra hur pass lämplig jag skulle vara som befäl. Känns lite som att det borde vara upp till befälen där man utbildas att avgöra. Jag fick en ynka FEMMA av psykologen på befälslämplighet, det pga att jag aldrig haft några förtroende uppdrag som tex. ordförande i elevrådet i skolan. (!!!!!!)

Tror ni man kan ringa och ändra sitt första val om man kryssat i P7 eller P4? Känns inte mer än rätt.

skandal.
2011-06-19, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.choma
Låter ju lovande faktiskt, fick ingen info alls om sökande och platser när jag var hos yrkesvägledaren så hade ingen koll på hur svårt det var att komma in. Men om det är typ 60 sökande på 30 platser borde man ju ha en liten chans
När jag var hos yrkesvägledaren så satt vi och tittade på datorn tillsammans och läste mitt omdöme från psykologen bl.a. Så jag fick se hur många platser det fanns till alla olika områden och hur många som sökt, borde väl alla fått tycker man så man kan bedöma sina chanser.

Flera som var där sökte också till Enköping men de hade väldigt låga resultat på vissa av testerna, så jag tror inte att man slåss mot dom som fick allra bäst på testerna. Men konkurrensen är hård så man ska aldrig tro för mycket.
2011-06-19, 13:16
Medlem
Känner mig manad att bidraga till denna tråd efter att ha följt den med intresse ett tag nu! Mönstrade för några veckor sedan och fick:

I-prov: 9
Styrka: 8
Cykel: 6
Syn: B
Färgseende: Perfekt
Hörsel: Perfekt
Tjänstbarhet: A
Befälslämp.: 6
Psykologen: 7

Preliminärt antagen till Logistik Gruppbefäl på TrängR (1:a) och Ledning Gruppbefäl LedR (2:a). Vad tror folket om mina chanser?
Har även lyckats skrapa ihop lite annan info.
  • Logistik GB har 8 platser, 20st var prel-antagna i måndags (varav 7 kvinnor)
  • Ledning GB har 24 platser, 28 prel-antagna i måndags (varav 2 kvinnor).
  • TrängR säger att de har 30 platser totalt på logistik och inte gör skillnad på GB och soldat vid antagning utan att de bäst lämpade väljs efter GMU.
  • Sista mönstringen i fredags, och "nomineringsnämnd" ska hållas på tisdag 21/6 då Rekryteringsmyndigheten nominerar de bäst lämpade till Försvarsmakten.
  • Besked kommer "direkt efter nomineringsnämnd för de som inte antogs".
  • För de andra görs en SÄPO-koll, och efter det skickas antagningsbesked ut om allt är ok. Detta tidigast v27, dvs 4:e juli.
2011-06-19, 14:06
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanFreeloader
...

Försvarsmakten eftersöker en viss typ av människor; fyrkantiga människor. Nästan avhumaniserade.

Jag fick starka 8or på fystesten men också en (svag) femma på psykologen eftersom jag inte varit organiserad inom någon idrottsklubb, varit (ofrivilligt) arbetslös samt läst "strökurser" på universitetet.

Har några frågor till samtliga militärer på fb;
Börjar KMU direkt efter GMU, eller måste man vara ofrivilligt arbetslös efteråt?
2011-06-19, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Försvarsmakten eftersöker en viss typ av människor; fyrkantiga människor. Nästan avhumaniserade.

Jag fick starka 8or på fystesten men också en (svag) femma på psykologen eftersom jag inte varit organiserad inom någon idrottsklubb, varit (ofrivilligt) arbetslös samt läst "strökurser" på universitetet.

Har några frågor till samtliga militärer på fb;
Börjar KMU direkt efter GMU, eller måste man vara ofrivilligt arbetslös efteråt?

KMU gör du bara om du ska läsa vidare till officer (kanske också om du ska söka till hemvärnet, inte 100 på det). Den börjar om inte direkt så väldigt snabbt efter din GMU.
2011-06-19, 14:56
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejSverige
KMU gör du bara om du ska läsa vidare till officer (kanske också om du ska söka till hemvärnet, inte 100 på det). Den börjar om inte direkt så väldigt snabbt efter din GMU.

Har man en specifik inriktning under KMU?
GMU är identisk utbildning för alla, men inte KMU?

Vill hänga med Hemvärnet sen, behöver jag göra både GMU+KMU då?
2011-06-19, 15:39
Medlem
JonathanFreeloaders avatar
Citat:

Där tror jag nog (tyvärr) att du blandar ihop Sveriges försvarsmakt med typ... Rysslands?
2011-06-19, 15:54
Medlem
Citat:
Har man en specifik inriktning under KMU?
GMU är identisk utbildning för alla, men inte KMU?

Vill hänga med Hemvärnet sen, behöver jag göra både GMU+KMU då?

Har kollat upp det nu. Vill du gå med i Hemvärnet då gör du det direkt efter GMU:n. KMU gör du alltså bara om du ska bli officer.
2011-06-19, 16:37
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanFreeloader
Där tror jag nog (tyvärr) att du blandar ihop Sveriges försvarsmakt med typ... Rysslands?

Psykologen sa det rakt ut till mig.

Citat:
Ursprungligen postat av HejSverige
Har kollat upp det nu. Vill du gå med i Hemvärnet då gör du det direkt efter GMU:n. KMU gör du alltså bara om du ska bli officer.

Det betyder alltså att alla GMU utbildningar är identitska?
Och att det under KMU är en specifik inriktning?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in