2011-04-14, 08:41
Medlem
pozies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Om du tänker tala om för FM att du har rökt på så är det inte ens någon idé att söka dig dit.

Och som någon innan sa, du pluggar ju helt fel saker. Om du nu ska plugga teoretiskt så plugga ordförståelse/synonymer/logik inför I-testet. Skit i att lära dig vad din utrustning heter eller gradsystemet, det kommer du ha gott om tid att göra innan eventuellt inryck. Fokusera på den fysiska träningen. Lägg av med rökat direkt så jävla dåligt att hålla på med, och varför gör du det om du vill söka till FM?

Och nej du behöver verkligen inte en lista på vad för utrustning som heter vad om du tänker söka. Det kan du börja tänka på om du överhuvudtaget blir antagen vilket jag nästan hoppas att du inte blir.
märkte direkt att läsning är något du har stora problem med, om du nu ska lägga tid på ett svar så kan du ju ta och läsa igenom en gång till. Redan sagt det var en engångsföreteelse och inget jag håller på med, jag har redan sagt att jag har letat upp tips på fysisk träning. utöver den otrevliga delen i ditt svar, så tack för info.
2011-04-14, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Funderar själv på att söka senare men för det första är jag dömd för snatteri och för det andra så är jag vegetarian. Är jag stekt? Mönstrade 2008 och blev preliminärt inskriven som skyttesoldat, dock utesluten när de insåg att jag fanns med i brottsregistret för snatteri. Är det fortfarande lika känsligt nu när man själv söker via GMU?

Ja, innan alla besserwissers skriker "sök!!!!" så har jag gått igenom runt hundra sidor och sett en del av den här frågan, dock har deras brott gällt narkotika och misshandel.

Efter GMU så finns det ju väldigt många skilda tjänster. Är det samma antal platser på ett ungefär för alla eller är det 1000 kasernjägare och 50 fallskärmsjägare? Funderar på underhållssoldat, skyttesoldat, artillerisoldat.

finns du med i belastningsregistret så är det kört, har hört (extremt dålig källa) att vissa har släpps igenom tidigare gmu omgångar när det varit få sökande men då har det varit brott som tex cykla utan lyse. Snatteri kommer dem såklart inte att släppa igenom speciellt inte nu när det är så många sökande. Så du får vackert vänta tills det har försvunnit i registret.
2011-04-14, 10:51
Medlem
Citat:
Funderar själv på att söka senare men för det första är jag dömd för snatteri och för det andra så är jag vegetarian. Är jag stekt? Mönstrade 2008 och blev preliminärt inskriven som skyttesoldat, dock utesluten när de insåg att jag fanns med i brottsregistret för snatteri. Är det fortfarande lika känsligt nu när man själv söker via GMU?

Ja, innan alla besserwissers skriker "sök!!!!" så har jag gått igenom runt hundra sidor och sett en del av den här frågan, dock har deras brott gällt narkotika och misshandel.

Efter GMU så finns det ju väldigt många skilda tjänster. Är det samma antal platser på ett ungefär för alla eller är det 1000 kasernjägare och 50 fallskärmsjägare? Funderar på underhållssoldat, skyttesoldat, artillerisoldat.

Det beror nog lite på hur mycket folk det är som söker, dom tar nog hellre in någon utan brottsregister en med. Angående vegetarian så ska det nog inte vara några problem. Står på deras officiela hemsida, citerar

"Jag är vegetarian. Hur går det ihop med utlandstjänstgöringen?
Det kan vara svårt att i alla lägen få tillgång till vegetarisk mat. För det mesta går det bra, men läget och omgivningen kan förändras fort och därför kan du inte garanteras specialkost. "

/Adrastus
2011-04-14, 15:32
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Vegetarian är inget formellt hinder. Är du däremot dömd för narkotika, tillgrepps och/eller våldsbrott så är du tyvärr körd med största sannolikhet.
2011-04-14, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Står det i brevet du fått varför du blev nekad? Maila dit nu och fråga

Kan meddela att jag nu fått mitt mejl besvarat! Jag fick som svar i att det var ett reklamblad, och att besked om man gått vidare till andra steget i uttagningsprocessen sker som redan schemalagt, i slutet av denna månad. så nu är man glad!!
2011-04-14, 21:11
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Vegetarian är inget formellt hinder. Är du däremot dömd för narkotika, tillgrepps och/eller våldsbrott så är du tyvärr körd med största sannolikhet.
Förstår inte hur man kan placera våldsbrott och narkotika inom samma kategori som snatteri. Vem har inte snattat? Jag hade bara otur att åka fast när jag gjorde det min första och sista gång.

Har du källor på att man är körd på grund av snatteri eller gissar du bara? Jag vet ju att jag själv blev relegerad när det uppdagades inför inryck i vanlig värnplikt, men eftersom det är lite annorlunda förutsättningar nu och de verkar behöva mer folk - förut kunde fan bara jägarkvalité komma in nästan.
2011-04-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Shakermaker
Jobbigt läge då sista ansökningsdagen för denna GMU-period var den 10 april.

Öh, hälsodeklarationen gäller till 17e eller 19e, och i den ingår det var man är intresserad av att vara.
2011-04-14, 22:04
Medlem
papa_smurfs avatar
Citat:
Förstår inte hur man kan placera våldsbrott och narkotika inom samma kategori som snatteri. Vem har inte snattat? Jag hade bara otur att åka fast när jag gjorde det min första och sista gång.

Har du källor på att man är körd på grund av snatteri eller gissar du bara? Jag vet ju att jag själv blev relegerad när det uppdagades inför inryck i vanlig värnplikt, men eftersom det är lite annorlunda förutsättningar nu och de verkar behöva mer folk - förut kunde fan bara jägarkvalité komma in nästan.

OT: Jag!

OnT: ni som har sökt till Gmu 3/4, vilka förband har ni sökt/hoppas hamna i ?
2011-04-14, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papa_smurf

Jadu, sökte nog till alla förband, men hoppas på att få göra på Livgardet.

Sen var jag vill arbeta, det är en helt annan sak.
2011-04-14, 22:26
Medlem
TheTransporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskjude
Jadu, sökte nog till alla förband, men hoppas på att få göra på Livgardet.

Sen var jag vill arbeta, det är en helt annan sak.

Livgardet är sämst av alla förband om du inte vill spela musik. Sök inte Livgardet!
2011-04-14, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papa_smurf

Hoppas på att hamna på K3, och som jag förstod det tar dom bara in jägare/jägargruppbefäl till gmu 3 så får la hoppas på att komma in som det :P
Själv?
2011-04-14, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheTransporter
Livgardet är sämst av alla förband om du inte vill spela musik. Sök inte Livgardet!

Jag sökte Livgardet för den enkla anledning att få göra GMU i Stockholm, var jag sen söker för tjänst inom FM är irelevant, vare sig jag gillar musik eller inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in