2011-04-14, 22:50
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Har du källor på att man är körd på grund av snatteri eller gissar du bara? Jag vet ju att jag själv blev relegerad när det uppdagades inför inryck i vanlig värnplikt, men eftersom det är lite annorlunda förutsättningar nu och de verkar behöva mer folk - förut kunde fan bara jägarkvalité komma in nästan.

Har ett mail från RM där dom säger att man inte får ha någonting alls i belastningsregistret. Ska försöka leta fram det.
2011-04-14, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskjude
Jadu, sökte nog till alla förband, men hoppas på att få göra på Livgardet.

Sen var jag vill arbeta, det är en helt annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Verenus
Hoppas på att hamna på K3, och som jag förstod det tar dom bara in jägare/jägargruppbefäl till gmu 3 så får la hoppas på att komma in som det :P
Själv?

Citat:
Ursprungligen postat av diskjude
Jag sökte Livgardet för den enkla anledning att få göra GMU i Stockholm, var jag sen söker för tjänst inom FM är irelevant, vare sig jag gillar musik eller inte.

vill bara göra det tydligt att ni inte har sökt något förband alls än så länge! söka förband är det sista man gör på antagningsprövningen. Det ni kryssar i på första testet är bara för att se vad ni är intresserade av i nu läget, och kommer inte betyda något sedan.
2011-04-14, 23:36
Medlem
Hej.

Lite nyheter om GMU3 (detta kanske inte alls är nyheter för er och kanske är vida känt, dock skadar det inte att repetera).
Har en bekant som nu sökt till GMU och då GMU 3. Jag har även varit intresserad, därav mitt inlägg i denna del.

Hur som haver, denne bekant hade alltså ringt och pratat med Rekryteringsmyndigheten i en separat fråga men fick tillslut veta det antal sökande till och med den 5 maj hade varit ca 8000 personer för GMU 3, samt att rekryteringsmyndigheten skulle skicka ut ca 4000 kallelser för mönstring och vidare tester.
Är osäker på hur många platser det finns till GMU 3, men det låg väll kring 1000 + i alla fall?

Som sagt, kanske inget nytt här, men lycka till alla!
2011-04-15, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyJoniz
Öh, hälsodeklarationen gäller till 17e eller 19e, och i den ingår det var man är intresserad av att vara.

Är det en separat hälsodeklaration lr menar du delen på rekryttesten där man går igenom sjukdomar, skador osv?
2011-04-15, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnowEater
Hej.

Lite nyheter om GMU3 (detta kanske inte alls är nyheter för er och kanske är vida känt, dock skadar det inte att repetera).
Har en bekant som nu sökt till GMU och då GMU 3. Jag har även varit intresserad, därav mitt inlägg i denna del.

Hur som haver, denne bekant hade alltså ringt och pratat med Rekryteringsmyndigheten i en separat fråga men fick tillslut veta det antal sökande till och med den 5 maj hade varit ca 8000 personer för GMU 3, samt att rekryteringsmyndigheten skulle skicka ut ca 4000 kallelser för mönstring och vidare tester.
Är osäker på hur många platser det finns till GMU 3, men det låg väll kring 1000 + i alla fall?

Som sagt, kanske inget nytt här, men lycka till alla!

Detta var iaf nytt för mig, mycket intressant! Vet du om det är totalt 8000 som sökt lr om det 8000 som gjort rekryttesten? Tack för infon i vilket fall som helst!
2011-04-15, 08:03
Medlem
Theonlytastes avatar
någon som vet om man får flyga hem om man har till grunden 14 timmars tåg resa i vanliga fall?
2011-04-15, 08:20
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theonlytaste
någon som vet om man får flyga hem om man har till grunden 14 timmars tåg resa i vanliga fall?
Har för mig att flyg inte omfattas av fria hemresor. Inte helt säker dock.
2011-04-15, 09:58
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Förstår inte hur man kan placera våldsbrott och narkotika inom samma kategori som snatteri. Vem har inte snattat? Jag hade bara otur att åka fast när jag gjorde det min första och sista gång.Har du källor på att man är körd på grund av snatteri eller gissar du bara?

FM tar inte in personer som dömts för stöld eller snatteri för att det anses vara en för stor risk att ha personer med den bakgrunden i närhet till vapen och annan strikt kontrollerad materiel.
Av samma skäl så vill man inte riskera att få in personer med ett dolt missbruk eller personer med våldsam läggning i en utbildning där du kommer att utsättas för psykologisk press med skarpladdade vapen tillgängliga.

Så den "kategori" du hamnar i är en där du på ansökningsstadiet sållas bort av säkerhetsskäl, trist att du åkte dit men så fungerar det.
Senast redigerad av DaEzz 2011-04-15 kl. 10:02.
2011-04-15, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejSverige
Detta var iaf nytt för mig, mycket intressant! Vet du om det är totalt 8000 som sökt lr om det 8000 som gjort rekryttesten? Tack för infon i vilket fall som helst!

Vad jag förstod så var det 8000 som gjort rekryttest, därav kunde Rekryteringsmyndigheten endast skicka ut 4000 kallelser, de var väll tvungen att sätta någon gräns för att kunna hinna med alla mönstringar. Och då har de väll även tagit ut de som inte har några problem överhuvud taget inför mönstring, kan man iaf gissa...
2011-04-15, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
Dem har ju bara ett test att titta på. Och efter att ha sätt er debatt och länken så borde du ha svarat att du använt droger de 2 närmsta åren? Du kanske till och med har begått något brott (Det är vanligt bland folk som använder droger eller ha testat droger) och då är du körd spelar ingen roll hur bra du svarat på dem andra frågorna.

Och det du fick är ett brev om att du har blivit nekad dessa brev skickas alltid ut först.

Så det är bara att bita i det sura äpplet och gå vidare.
..och hur skulle försvarsmakten veta att han tagit droger och därför var kriminell?

Dessutom, du har nog inte så mycket koll på det här med droger va?
Du begår varje gång du tar en illegal drog. Det är ett enormt antal som tar droger och av de jag känner är inte en enda kriminell, det enda kriminella handlingen som görs är under påverkad utav alkohol, som alltid. Men det är ju inte en drog, eller hur?
2011-04-15, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vpaz
..och hur skulle försvarsmakten veta att han tagit droger och därför var kriminell?

Du begår varje gång du tar en illegal drog. Det är ett enormt antal som tar droger och av de jag känner är inte en enda kriminell, det enda kriminella handlingen som görs är under påverkad utav alkohol, som alltid. Men det är ju inte en drog, eller hur?

Vem anställer du Person A som tar droger eller B som är fläck fri, om de andra förutsättningarna är densamma vill säga. Angående alkohol. Visst kan det klassas som en drog eftersom den påverkar ens "sinne" men eftersom det inte är relevant i-och-med att det är en laglig drog så känns det onödigt att ens ta upp.

/Adrastus
2011-04-15, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vpaz

svar nummer ett: eftersom han har sagt det.
svar nummer två: du kan ta droger i länder, städer osv där det inte är olagligt och därför inte är något brott.

Du verkar inte läsa hela texter utan bara hoppar runt lite, läs igen! Att alkohol är en drog vet jag men när man skriver i denna tråd räknar man inte med att totalt oinsatta personer ska komma och märka ord. Vi diskuterar gmu i denna tråd och på deras första test får man svara på frågar "Har du tagit någon annan drog utom alkohol?" Så när vi skriver droger så menar vi olagliga droger.

tycker nog statistiken talar sitt tydliga språk använder man droger så är chansen stor att man begår något annat brott tex våldsbrott. Sen vad din kompis undersökning säger är en annan femma. Den betyder ingenting. FM vill såklart inte ha dessa personer som har en stor chans att göra dumma saker och sållar därför bort dem på en gång.

Men du får gärna mail Fm och säga att dem ska ta emot alla ssom använder droger eftersom du har gjort en "grymt" bra kompisundersökning. återkom gärna med resultat

tycker du ska ha några sånna här.
Senast redigerad av simper02 2011-04-15 kl. 17:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in