Är det bra att välja hemvärns utbildningsplatserna också? Eller är mina chanser lika stora fastän jag bara väljer de "normala" förbanden?
Vad vill du efter GMU?
vill du bli anställd soldat på ett förband BÖR (om du vill öka dinna möjlighter, det är inte ett måste) du söka till det förbandet du vill vara på efter GMU.
Om du tar hämvärnet så är vägen klart svårare om du vill bli anställd.
Senast redigerad av simper02 2011-03-14 kl. 21:10.
Vad vill du efter GMU?
vill du bli anställd soldat på ett förband SKA du söka till det förbandet du vill vara på efter GMU.
Om du tar hämvärnet så är vägen klart svårare om du vill bli anställd.
FEL!
Du behöver inte göra GMU på det förbandet du vill vara på, men eftersom förbanden tar in en rekryt till en soldatplats underlättar det ifall du gör din GMU på förbandet. Annars får du hoppas på avhopp eller liknande.
Jag har en fråga till; Jag vill helst söka amfibie men den tjänsten finns inte att söka GMU3/4, kan jag då göra GMU på något helt annat reglemente och sedan söka amfibie? eller måste jag ha sökt amfibie från första början?
Amf 1 kommer bara att anställa efter GMU 2, dvs om du har gjort din GMU under perioden April-Juli så kan du söka anställning på Amf 1. Det är i alla fall vad som gäller under 2011. Dock blir det lite svårt att göra GMU på ett reglemente. Men du får gärna försöka Om du däremot tar bort l:et så går det bra att göra GMU som alla andra Regemente
Fast det borde väl inte bli svårare än om man söker till ett annat förband än det man ursprungligen gjorde utbildningen på?
tyckte att shakermaker svarade på denna fråga på ett bra sätt
"Du behöver inte göra GMU på det förbandet du vill vara på, men eftersom förbanden tar in en rekryt till en soldatplats underlättar det ifall du gör din GMU på förbandet. Annars får du hoppas på avhopp eller liknande"
Citat:
Ursprungligen postat av _Shakermaker
FEL!
Du behöver inte göra GMU på det förbandet du vill vara på, men eftersom förbanden tar in en rekryt till en soldatplats underlättar det ifall du gör din GMU på förbandet. Annars får du hoppas på avhopp eller liknande.
okej jag skrev på ett dåligt sätt som gjorde att man kunnde misstolka det (pricis som du gjorde) har nu ändrat. med SKA menade att det är att rekomendera inte att det är ett måste.
Senast redigerad av simper02 2011-03-14 kl. 21:21.
jaha fan ta pliktverkets byråkrati
jag mönstrade i ettan kommer ur trean och måste mönstra om
(Gymnasiet) bara 2 äckliga år emellan mönstring och gmu så måste jag mönstra om
Under GMU utbildningen får man 4500kr och när du senare gör KMU får du 16 = (tror jag), sen när du blir fast anställd varierar lönen beroende på vilken befattning du är på osv.
Neeh men jag orkar inte med frustrationen av att veta att jag redan klarat alla moment 2 år tidigare och att det var förgäves
men jag skiter i GMU jag orkar inte tjafsa. tar ett jobb i några år och läser upp mig på universitet istället
FITTA FAN TA SVERIGES MILLITÄR OM JAG MÅSTE DET!!
Ja, för absolut ingenting händer ju med din kropp eller ditt sinne på två år, speciellt inte om du är ung och går i skolan... Med den attityden lär du inte gå långt inom militären om jag ska vara ärlig.
Citat:
Ursprungligen postat av fbsnut
4500*3= 13500 alltså för 3månaders slit?
Tre månaders slit, eller tre månaders intensiv utbildning med gratis kost och logi(och du kan få bostadsbidrag om du har lya sen mer än x månader tillbaka). Allt beroende på hur man ser det, jag ser det som någonting jag kommer att kunna ha med mig lång tid framöver, att lära mig hantera ett vapen, basic sjukvård, överleva i skogen lite lätt, hantera stress osv.
Hur ofta får man egentligen fullt betalt för att utbilda sig?
Några frågor angående GMU och militären i allmänhet.
Gör man GMU på sin hemort, kan man bo hemma?
Finns det några uppsatta fysiska mål man måste klara?
Får man välja regemente själv eller blir man placerad?
Jag har drygt 3 månader kvar på min gymnasieutbildning. Kommer söka GMU till nästa antagning, (sista anmälningsdag 10 april), hur ska jag göra med mitt betyg då? Vet till 99 % att jag är godkänd men har det inte på papper än.
Efter avslutad GMU-utbildning får man alltså söka sig till det man vill inrikta sig på, som jag uppfattar det?
Utlandstjänst kan man bara få om man jobbat inom sin "inriktning" ett tag?
Många frågor, hoppas på att det blir några svar i alla fall. Några av frågorna är säkert redan besvarade men orkar inte läsa igenom hela tråden.