2012-10-03, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Galenika
På vilket sätt skulle Craze kunna klassas som doping? Det är ju ett kosttillskott köpt i butik och knappast jämförbart med preparat som "Testosteron, Nandrolon " osv.

Ja, det är ett kosttillskott. Det har dock kommit fram att det, under vissa tester kan ge ett "falskt" positivt svar. För att "rentvå" sig ska man alltså behöva köra på ett blodprov där det då visar falskt. Som du säkert förstår så gör det saker mer komplicerat om jag nu visar (även ett falskt) positivt svar vid en kontroll när jag gör mina tester.
2012-10-03, 13:11
Medlem
Revoles avatar
Citat:
På vilket sätt skulle Craze kunna klassas som doping? Det är ju ett kosttillskott köpt i butik och knappast jämförbart med preparat som "Testosteron, Nandrolon " osv.

Det kan ju utslag på amfetamin om jag inte missminner mig.
2012-10-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anton92
Jägare blir du ändå inte efter en GMU.

Nej.. derp derp. Men du har en garanterad plats som provanställd i ett specifikt förband om du klarar din GMU. Precis som att du blir inte pilot efter gmu. utan sen har du FSU och befattningsutbildning för att efter dessa hoppa in på luftstridsskolan eller försvarshögskolan.

Rätta mig om jag har fel.
2012-10-03, 13:35
Medlem
AEtaMyrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarreBarre
Jag anmälde intresse för Röjdykare och någon annan jägarpost, ska också köra i stockholm O.o

Haha, fy fan i mitt nuvarande läge kommer jag nog dö xP

Jag ska till RM om ca. 2 veckor i Stockholm och tänkte passa på att fråga varför dom inte utbildar röjdykare nu efter GMU omg 1, och jag hoppas att dom säger att det kommer att bli en utbildning till sommaren
Jag undrar om man får tacka nej och mönstra om vid senare tillfälle isåfall, eftersom att röjdyk är det enda jag kan tänka mig

Äh, den är ju till för att man ska veta vad man ger sig in på när man söker röjdyk
bara att plaska i bassängen nu torsdag och fredag och träna upp sin vattenvana så går det nog
Har tränat som ett svin så jag hoppas att jag klarar igenom halva smakprovet åtminstone
2012-10-03, 13:36
Medlem
AEtaMyrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revole

Sant, dock endast vid "osäkra" tester. Vid noggrannare tester kommer det ej att ge utslag.
2012-10-03, 14:15
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revole

Det är väl inte förbjudet att ta kosttillskott, finns craze till försäljning eller har det plockats bort från hyllorna? Skulle det ge utslag förklarar man vad man tagit för kosttillskott så ska det nog inte vara någon fara.
2012-10-03, 17:51
Medlem
Citat:
Det är väl inte förbjudet att ta kosttillskott, finns craze till försäljning eller har det plockats bort från hyllorna? Skulle det ge utslag förklarar man vad man tagit för kosttillskott så ska det nog inte vara någon fara.

Craze är ej dopingklassat enligt 2012 års lista framställd av Wada. Man kan dock testa positivt för amfetamin på tester med låg specificitet. Tester med högre specificitet visar inget utslag för amfetamin. Craze är ett fullt lagligt kosttillskott som kan användas fritt kring träning såväl som tävling även om det senare inte rekommenderas.

Källa: http://www.craze.n.nu/innehall
2012-10-03, 18:26
Medlem
tobbe81s avatar
Citat:
Källa på detta? Vore ju förkastligt om det ligger någon som helst sanning i detta.

Du får inte glömma att FM bedriver känslig verksamhet, och då kan man inte kvotera in folk bara för sakens skull. Rätt person på rätt plats är väl huvudsyftet. Det gäller ju faktiskt att klara av uppgiften man ställs inför.

Tyvärr inga källor än att jag fått det berättat utav 2 tjejer samt en vän som jobbar i FM.

Polisen/Brandkåren sysslar med exakt samma sak och kvotrerar in kvinnor, invandrare samt hbtq personer, så vad skulle vara undantaget med FM egentligen :/
2012-10-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wohoftw
Menar du 31:a luftburna bataljonen på K3? Isåfall är det också spaning/jägare enligt vad jag vet... Som sagt så tror jag AMF är något för dig med mycket strid och väldigt tungt fysiskt

31:a bataljonen på K3 är definitivt inga som håller på mycket med span, deras huvuduppgift är strid i högsta grad! Visst dom har viss utbildning i spaningstjänst men det behöver ju de flesta bataljoner som löser de uppgifter som 31:a bataljon gör! Det är en tung, fysisk & mentalt krävande tjänst!
2012-10-03, 22:33
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe81
Tyvärr inga källor än att jag fått det berättat utav 2 tjejer samt en vän som jobbar i FM.

Polisen/Brandkåren sysslar med exakt samma sak och kvotrerar in kvinnor, invandrare samt hbtq personer, så vad skulle vara undantaget med FM egentligen :/

Så dessa tjejer har gjort testerna och menar på att de mer eller mindre blev serverade ett godkänt resultat? Inom vilken del av FM är din vän verksam? Visst råder det kvotering inom polisen så där är vi överens, men invandrare söker på samma villkor. De måste klara av testerna, att de har ett annat modersmål ger inga fördelar. Det är enbart hbtq och kvinnor som kvoteras in.
2012-10-03, 22:54
Medlem
Citat:
Så dessa tjejer har gjort testerna och menar på att de mer eller mindre blev serverade ett godkänt resultat? Inom vilken del av FM är din vän verksam? Visst råder det kvotering inom polisen så där är vi överens, men invandrare söker på samma villkor. De måste klara av testerna, att de har ett annat modersmål ger inga fördelar. Det är enbart hbtq och kvinnor som kvoteras in.

Positiv särbehandling finns i försvaret. Dock så tummas det inte på kraven på det sättet. Men söker en man och en kvinna samma tjänst, och dom har samma fys resultat m.m. så har kvinnan förtur.
2012-10-03, 22:57
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamsvensson
Positiv särbehandling finns i försvaret. Dock så tummas det inte på kraven på det sättet. Men söker en man och en kvinna samma tjänst, och dom har samma fys resultat m.m. så har kvinnan förtur.

Man blir illamående av att läsa sådant här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in