2011-04-13, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Shakermaker
Enligt försvarsmaktens har du det;

Men du har inga problem att hålla med om försvarsmaktens värdegrunder?

Men snälla nån, bara för att man har rökt lite cannabis någon enstaka gång när man bott utomlands betyder det inte att man är vare sig drogmissbrukare eller livsfarlig för samhället. Är ju inte så att jag kommer röka på det igen utan var bara nyfiken på att prova på det.

Och nej, det behöver inte betyda att man är en hycklare och inte kan hålla med om försvarsmaktens värdegrunder. Alla kan göra misstag och mindre genomtänkta aktioner, det som räknas i slutändan är ju att man inte gör om det och lär sig något utav det.
2011-04-13, 18:25
Medlem
pozies avatar
har tänkt mig genomgå GMU, men tvekar lite pga diverse saker.

Första saken jag tvivlar på är för att jag rökte på lite förra veckan. Min fråga är då, är det något drogtest? jag är ingen knarkare och tänker inte röka på igen, det var en engångsföreteelse. SKiten kommer antagligen lämnat mitt system innan.

sen undrar jag om det finns något man kan "plugga" på innan? Sitter redan nu och går igenom alla ranker, vet även att man ska kunna namnge alla delar i sin utrustning. någon som har en uppdaterad lista på den? så man kan börja smått studera den hade vart bra att ha om man nu tänker söka!
2011-04-13, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pozie

Första saken jag tvivlar på är för att jag rökte på lite förra veckan. Min fråga är då, är det något drogtest? jag är ingen knarkare och tänker inte röka på igen, det var en engångsföreteelse. SKiten kommer antagligen lämnat mitt system innan.

sen undrar jag om det finns något man kan "plugga" på innan? Sitter redan nu och går igenom alla ranker, vet även att man ska kunna namnge alla delar i sin utrustning. någon som har en uppdaterad lista på den? så man kan börja smått studera den hade vart bra att ha om man nu tänker söka!

Vet du att du ska pissa?
När behöver du pissa?
2011-04-13, 19:33
Medlem
Bajslocks avatar
Citat:

Med tanke på de GMU-kullars fysiska status bör du nog fokusera mer på fys/kond-träning än militära tjänstegrader och vad utrustningen heter.
2011-04-13, 19:45
Medlem
pozies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pfuid
Vet du att du ska pissa?
När behöver du pissa?
nej vet inte om man behöver pissa :/

Citat:
Ursprungligen postat av Bajslock
Med tanke på de GMU-kullars fysiska status bör du nog fokusera mer på fys/kond-träning än militära tjänstegrader och vad utrustningen heter.
medveten om det, har redan hittat träningsförslag utav försvarsmakten inför GMU, så kör på dem
2011-04-13, 21:07
Medlem
Mcnoodless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillaa
Under GMUn kan du ansöka om bostadsbidrag
Går det även att ansöka om bostaden inte står på dig ?
Senast redigerad av Mcnoodles 2011-04-13 kl. 21:10.
2011-04-13, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslock

Var har du hittat information om den fysiska statusen angående gmu rekryterna? Både omgång 1 och 2?

Tack på förhand
2011-04-13, 21:50
Medlem
Sökte men hittade inget svar.
Frågan 1.
Finns det någon chans att de ser t.ex om man har blivit lob'ad en gång och varit misstänkt och anmäld för brott, men inte dömd.
Menar då hos psykologen.

Fråga 2.
Hur svårt är det egentligen att komma in i ett jägarförband? Beror det helt och hållet på resultaten från mönstringen eller finns det chans att man kan förbättre sig under/efter gmu'n för att söka till ett jägarförband?
Svara på fråga 2 i mån av tid, då denna information förmodligen finns i tråden eller i forumet.
2011-04-13, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossekong
Frågan 1.
Finns det någon chans att de ser t.ex om man har blivit lob'ad en gång och varit misstänkt och anmäld för brott, men inte dömd.
Menar då hos psykologen.

Fråga 2.
Hur svårt är det egentligen att komma in i ett jägarförband? Beror det helt och hållet på resultaten från mönstringen eller finns det chans att man kan förbättre sig under/efter gmu'n för att söka till ett jägarförband?
Svara på fråga 2 i mån av tid, då denna information förmodligen finns i tråden eller i forumet.

Kan bara gissa på fråga ett, men är du inte dömd bör det räckna som att du inte gjort något, eftersom du inte blivit dömd för det, var ärlig. Att det är svårt att komma in på Jägarförband är nog fakta, du kommer gå en så kallad "Extra mönstring" som är designad för Jägartjänsten!

/Adrastus
2011-04-13, 22:53
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:

Om du tänker tala om för FM att du har rökt på så är det inte ens någon idé att söka dig dit.

Och som någon innan sa, du pluggar ju helt fel saker. Om du nu ska plugga teoretiskt så plugga ordförståelse/synonymer/logik inför I-testet. Skit i att lära dig vad din utrustning heter eller gradsystemet, det kommer du ha gott om tid att göra innan eventuellt inryck. Fokusera på den fysiska träningen. Lägg av med rökat direkt så jävla dåligt att hålla på med, och varför gör du det om du vill söka till FM?

Och nej du behöver verkligen inte en lista på vad för utrustning som heter vad om du tänker söka. Det kan du börja tänka på om du överhuvudtaget blir antagen vilket jag nästan hoppas att du inte blir.

Citat:
Ursprungligen postat av Bossekong
Frågan 1.
Menar då hos psykologen.

Fråga 2.
2011-04-14, 03:20
Medlem
Wargs avatar
Funderar själv på att söka senare men för det första är jag dömd för snatteri och för det andra så är jag vegetarian. Är jag stekt? Mönstrade 2008 och blev preliminärt inskriven som skyttesoldat, dock utesluten när de insåg att jag fanns med i brottsregistret för snatteri. Är det fortfarande lika känsligt nu när man själv söker via GMU?

Ja, innan alla besserwissers skriker "sök!!!!" så har jag gått igenom runt hundra sidor och sett en del av den här frågan, dock har deras brott gällt narkotika och misshandel.

Efter GMU så finns det ju väldigt många skilda tjänster. Är det samma antal platser på ett ungefär för alla eller är det 1000 kasernjägare och 50 fallskärmsjägare? Funderar på underhållssoldat, skyttesoldat, artillerisoldat.
Senast redigerad av Warg 2011-04-14 kl. 03:25.
2011-04-14, 06:47
Medlem
Lillaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcnoodles
Går det även att ansöka om bostaden inte står på dig ?

Som jag uppfattade det så kan du ansöka om bostadsbidrag så länge du kan bevisa att du har betalat för att bo på en adress minst 3 månader innan du ryckte in.

Du kan läsa mer Här

Blanketten du ska använda dig av är alltså denna
http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Blanketter/2520.pdf
Senast redigerad av Lillaa 2011-04-14 kl. 06:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in