2011-03-22, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Shakermaker
De som ligger inne i GMU nu har det ganska tufft, många kvällstjänster och högt tempo eftersom det är så mycket som ska hinnas med. Vet att ca 10% har hoppat av redan, och antalet som inte kommer bli godkända är stort.

Angående relationen till befälen är det som i värnplikten, rekryterna vet sin plats och befälen ägnar inte så mycket tid åt dem.

Kan du berätta lite mer? Ungefär hur stort är antalet som misstänks inte kommer att bli godkända? Är det mer en 20%?. Vart gör dessa rekryter sin gmu?

Tack för all information den uppskattas
2011-03-22, 11:25
Medlem
papa_smurfs avatar
Hur mycket ersättning får man för att genomföra GMU ?
2011-03-22, 11:32
Medlem
Steve McFists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_smurf

4500 skattefria riksdaler varje månad. Inget muckbidrag vad jag vet.
2011-03-22, 11:32
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_smurf

4500
2011-03-22, 13:23
Medlem
RuleBritannias avatar
Frågan jag ska ställa ligger säkert redan uppe, men har inte tid att läsa igenom 397 sidor i jakt efter den.
Hur ser de fysiska testerna ut? Läste någonting om cykel och benlyft... Har dom test som till exempel hur många armhävningar man klarar på en minut, bip-test osv?

//
2011-03-22, 13:48
Medlem
Steve McFists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuleBritannia
Frågan jag ska ställa ligger säkert redan uppe, men har inte tid att läsa igenom 397 sidor i jakt efter den.
Hur ser de fysiska testerna ut? Läste någonting om cykel och benlyft... Har dom test som till exempel hur många armhävningar man klarar på en minut, bip-test osv?

//

Testerna genomförs som vid en vanlig mönstring. Ett inskrivningsprov, cykeltest och ett styrketest kallat Isokai samt ett samtal med psykolog. Alla tester betygsätts 1-9.

Cykeltestet genomförs på så vis att du trampar med en stigande belastning tills du inte klarar mer. Vilket i många fall inte pressar ens kondition till det yttersta utan framförallt benstyrkan samt ens mjölksyretålighet.

Styrketestet är likt ett marklyft bara det att du fortsätter dra stången upp mot hakan.

Det övriga är inte något du kan förbereda dig på nämnvärt.
2011-03-22, 14:08
Medlem
Jag skickade in mina svar på de första internetbaserade frågorna för runt 2 veckor sedan. Det är GMU omgång 3/4 jag sökt. Jag har fortfarande inte hört av dem sedan dess.

Jag svarade väldigt bra på frågorna och anser själv att jag är värdigt material... men nu har det dröjt så länge att jag börjar bli orolig. När brukar man få svar?
2011-03-22, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hopeyouguessmyname
Jag skickade in mina svar på de första internetbaserade frågorna för runt 2 veckor sedan. Det är GMU omgång 3/4 jag sökt. Jag har fortfarande inte hört av dem sedan dess.

Jag svarade väldigt bra på frågorna och anser själv att jag är värdigt material... men nu har det dröjt så länge att jag börjar bli orolig. När brukar man få svar?

http://www.rekryteringsmyndigheten.se/datum
2011-03-22, 14:34
Medlem
Ironghosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goelen
Enligt lagen om totalförsvarsplikten så kommer alla män mellan 18 och 47 år som i kan lyfta ett vapen kallas in för att försvara Sverige. De som gjort värnplikten eller GMU kommer att skickas ut på slagfälten direkt medans dem som inte har någon militär bakgrund får göra en snabbkurs.
Det var väl ungefär det som min adjutant svarade mig när jag frågade samma sak.

Precis, vilket även jag skrev något inlägg ovanför dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Ironghost
Mycket möjligt. Men med genomförd utbildning redan lär det innebära kortare tid tills man ligger i "skyttegraven".
2011-03-22, 15:00
Medlem
Jag ansökte till GMU 3/4 nu häromdagen bara, har inte fått hem några papper ännu. Jag insåg dock snabbt efter ansökning att jag hellre ansöker till GMU 1 2012 då jag inte har tränat på flera månader samt har en del saker att ta tag i när jag går ut gymnasiet nu innan jag "rycker in"

Hur framför jag detta, kan jag framföra detta?

Sedan har jag även lite skrot i belastningsregistret, eller jag har ett ringa narkotikabrott på nacken och inget annat. Hur mycket kan detta påverka? Jag är och kommer vara drogfri och kommer kunna styrka detta med urinprov/blodprov om så skulle vara fallet.

I övrigt har jag bra fysik och är inte tappad som liten så jag tror mig vara en värdig applikant.

Tacksam för svar!
2011-03-22, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erico21
http://www.rekryteringsmyndigheten.se/datum
Tack!
2011-03-22, 16:47
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikkar
Jag ansökte till GMU 3/4 nu häromdagen bara, har inte fått hem några papper ännu. Jag insåg dock snabbt efter ansökning att jag hellre ansöker till GMU 1 2012 då jag inte har tränat på flera månader samt har en del saker att ta tag i när jag går ut gymnasiet nu innan jag "rycker in"

Hur framför jag detta, kan jag framföra detta?

Sedan har jag även lite skrot i belastningsregistret, eller jag har ett ringa narkotikabrott på nacken och inget annat. Hur mycket kan detta påverka? Jag är och kommer vara drogfri och kommer kunna styrka detta med urinprov/blodprov om så skulle vara fallet.

I övrigt har jag bra fysik och är inte tappad som liten så jag tror mig vara en värdig applikant.

Tacksam för svar!

Inga problem, bara att säga att du hellre vill söka till GMU1 nästa år.

Det där med att du finns med i belastningsregistret är en annan femma, sålänge du är med där är dina chanser väldigt små. Pliktverket har nolltollerans när det gäller det och förmodligen kommer du köra fast på säkerhetskontrollen om du nu skulle klara gå igenom antagninsprövningen.
Spelar ingen roll om du är helt clean nu... hört vissa undanfall men dem flesta får åka hem redan efter pskologbesöket. Beror nog på hur det ser ut i själva belastningsregistret.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in