2011-05-03, 23:31
Medlem
@Aphyro Jag har redan sökt en gång med blivit nekad, så jag ansökte helt enkelt en andra gång och voila, då verkar man vara antagen(vågar inte hoppas på för mycket innan brevet landar i brevlådan.)

Så håll bara koll på när nästa omgång startar och ansök igen, och självfallet har du växt lite som person innan dess och kan välja "högre" svarsalternativ på frågorna.
2011-05-04, 00:13
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.choma
@Aphyro Jag har redan sökt en gång med blivit nekad, så jag ansökte helt enkelt en andra gång och voila, då verkar man vara antagen(vågar inte hoppas på för mycket innan brevet landar i brevlådan.)

Så håll bara koll på när nästa omgång startar och ansök igen, och självfallet har du växt lite som person innan dess och kan välja "högre" svarsalternativ på frågorna.

Nu minns jag inte frågorna så mkt men man kunde väl knappt svara "högre" va väl typ ja o nej bara eller?

Får man nån formulering till varför man blir nekad när papperna dimper ner i lådan?
2011-05-04, 00:42
Medlem
Tror (hoppas) att tåg-skiten inte står om dom inte har skickat brevet ännu, för om dom visste vilka som skulle bli antagna etc den 29onde så skulle dom väl bara skickat allt då, och inte över en hel vecka, skulle förvåna mig om jag inte blev kallad, blev kallad till mönstring inför gmu 1 (dock 92a så fick inte göra mönstringen...) fast jag skrev betydligt sämmre (och var sämmre tränad etc) än vad jag skrev denna gången. Kommer vänta tills jag får brevet innan jag tar något för givet
2011-05-04, 01:17
Medlem
JFalkens avatar
Någon som vet när brev till tester hos pliktverket förväntas trilla ned i brevlådan?
Man får ett brev även om pliktverket väljer att inte kalla också?

Börjar nämligen bli lite smått orolig
2011-05-04, 07:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JFalken
Någon som vet när brev till tester hos pliktverket förväntas trilla ned i brevlådan?
Man får ett brev även om pliktverket väljer att inte kalla också?

Börjar nämligen bli lite smått orolig

jag frågade samma fråga för nån sida sedan 3-5 maj är väl dom sista dagarna så inte långt kvar nu väntar spänt
2011-05-04, 08:20
Medlem
grevenplasts avatar
Är det någon som hoppat av gymnasiet och har kommit in?
2011-05-04, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messinho
Om ni ännu inte har fått något brev hem och inte kan vänta på att få det så kan ni använda er av https://e.pliktverket.se/portal/Util/Login.aspx?l=0 antagna till testerna kan nu boka tågresor där. Logga in med ert personnummer och er personliga kod ni fick hemskickade vid första testet.
Är det inte så att man kan boka tågbiljetter om man bor långt ifrån en mönstringscentral? Jag bor i Göteborg, har varken fått brevet eller kunnat boka någon tågbiljett men det har jag aldrig tänkt. Sista dagen för FM att skicka breven är imorgon så alla borde få sitt brev senast fredag, eventuellt måndag.. inklusive jag.
*håller tummarna*
2011-05-04, 14:01
Medlem
GordonGreens avatar
Tjena!

Jag har inte hängt med i tråden men undrar lite saker också. Jag är född -91, tog studenten förra året men ville inte göra lumpen/värnplikten (vad det nu kallas) så svarade halvt oseriöst så jag inte blev kallad till mönstring.
Efter att jag nu varit låst på ett tråkigt lagerjobb i 8 månader önskar jag över allt annat att jag skulle gjort värnplikten så börjat fundera på GMU.

Jag har gått ner nästan 11 kg i vikt sen nyårsafton men konditionen ligger fortfarande efter. Senaste exemplet är att jag sprang "joggade" 5km på strax över 30 min. Jag är ganska öppen, social och lätt att vara med som person. Fungerar bra i grupp. Men hur vet jag om GMU passar mig?
Jag vill ju bara göra något annat, komma ifrån vardagen och få kanske en social gemenskap ev. lite mer viktnedgång och kondition.
Jag gick en teknisk utbildning på gymnasiet med förberedning ingenjör.
Hur stora chanser har jag att ens komma in på en GMU utbildning? Verkar ju som en jävla massa får mönstra utan att bli intagen om man kollar senaste intagningen så var det 12 400 som sökte och behovet ligger på ca 1000.
Jag är ingen idiot utan kan tänka ganska logiskt men vet inte hur jag kommer lyckas på mönstringen om jag ens blir kallad...

Aja, bara skönt att skriva av sig lite och se hur ni andra tänker..

Förövrigt någon som har hört något om när GMU 4 är planerad? Står ju att det är oklart på hemsidan men ni kanske har någon tanke!
2011-05-04, 14:21
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GordonGreen
Tjena!

Jag har inte hängt med i tråden men undrar lite saker också. Jag är född -91, tog studenten förra året men ville inte göra lumpen/värnplikten (vad det nu kallas) så svarade halvt oseriöst så jag inte blev kallad till mönstring.
Efter att jag nu varit låst på ett tråkigt lagerjobb i 8 månader önskar jag över allt annat att jag skulle gjort värnplikten så börjat fundera på GMU.

Jag har gått ner nästan 11 kg i vikt sen nyårsafton men konditionen ligger fortfarande efter. Senaste exemplet är att jag sprang "joggade" 5km på strax över 30 min. Jag är ganska öppen, social och lätt att vara med som person. Fungerar bra i grupp. Men hur vet jag om GMU passar mig?
Jag vill ju bara göra något annat, komma ifrån vardagen och få kanske en social gemenskap ev. lite mer viktnedgång och kondition.
Jag gick en teknisk utbildning på gymnasiet med förberedning ingenjör.
Hur stora chanser har jag att ens komma in på en GMU utbildning? Verkar ju som en jävla massa får mönstra utan att bli intagen om man kollar senaste intagningen så var det 12 400 som sökte och behovet ligger på ca 1000.
Jag är ingen idiot utan kan tänka ganska logiskt men vet inte hur jag kommer lyckas på mönstringen om jag ens blir kallad...

Aja, bara skönt att skriva av sig lite och se hur ni andra tänker..

Förövrigt någon som har hört något om när GMU 4 är planerad? Står ju att det är oklart på hemsidan men ni kanske har någon tanke!

gmu 3 och 4 är det vi har ansökt till och väntar på besked om mönstring från försvarmakten, gmu 3 börjar i början av augusti och gmu 4 börjar i slutet på september, du får vänta till nästa år, ansökningen till det kommer väl upp i höst eller sommar.
2011-05-04, 16:24
Medlem
Kommer att vända upp och ner på huset om jag icke blir kallad..

Ruskigt vältränad, bra psyke, starkt självförtroende, bra lagkamrat och bra ledarskap. Varken röker, snusar, dricker alkohol eller förtär droger. Jag är helt fri från skador & har betygen som krävs för att komma in på GMU.

Jag är "Den Perfekta" soldaten i mina ögon.

Om det inte finns någonting dom KAN neka mig på, då borde jag bli kallad?

Hjälp mig att stilla min oro..

Mvh
2011-05-04, 16:43
Medlem
Jag kan boka tågresa om man går in på deras hemsida. Men det kan vara så att när jag svarade på frågorna svarade att jag hade lite bättre kondition än jag har. Kommer jag få en utskällning?
2011-05-04, 16:54
Medlem
papa_smurfs avatar
Var hittar man boka tågresa när man loggat in ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in