2012-08-26, 22:45
Medlem
Pangaea250s avatar
Jag ska nog söka GMU medan jag fortfarande har åldern inne. Blev nedgraderad under min mönstring p.g.a. kvalsterallergi som jag nu dock har växt ifrån.
2012-08-26, 22:59
Medlem
zyltburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charliechapp
Det är klart att man inte kan tvinga någon till gå hela GMU när det är en frivillig utbildning, men det är så jävla tråkigt att höra att flera hoppar av första veckan när man verkligen krigar för en plats...

Håller med. I brittiska arme'n får man inte hoppa av under de första fem veckorna, trots att utbildningen är frivillig. Kanske vore något att tillämpa här? Det skrämmer säkert bort några som hoppar på GMU utan att veta vad de ger sig in på. Å andra sidan vill man ju inte ha en massa omotiverade rekryter.
2012-08-27, 00:15
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyltburk
Håller med. I brittiska arme'n får man inte hoppa av under de första fem veckorna, trots att utbildningen är frivillig. Kanske vore något att tillämpa här? Det skrämmer säkert bort några som hoppar på GMU utan att veta vad de ger sig in på. Å andra sidan vill man ju inte ha en massa omotiverade rekryter.

5 veckors tvång låter faktiskt bra, och håller med om att det är jävligt pissigt att hoppa av när många verkligen sliter arslet av sig (som jag) bara för att få göra det. Det höjer ju inte direkt moralen bland rekryterna!
2012-08-27, 07:31
Medlem
Frodoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangaea250
Jag ska nog söka GMU medan jag fortfarande har åldern inne. Blev nedgraderad under min mönstring p.g.a. kvalsterallergi som jag nu dock har växt ifrån.

Jag har också kvalsterallergi, jag antar att du blev nedgraderad i tjänstbarhet > hur mycket?
2012-08-27, 14:05
Medlem
Ringde till rekryteringsmyndigheten idag för att fråga hur det är att vara över 190cm och söka till markstrid vid mönstringen eller vad det kallas.

Den jag pratade med tyckte det lät konstigt och sa att det beror på förbandet, men att skyttesoldat bla går bra för mig som är ungefär 192/193 ovanför marken.

Tror omöjligen att jag kan ha missförstått honom då han sa att "nejdå det är inget problem" efter en stunds kikande i deras system.
Senast redigerad av cryst113 2012-08-27 kl. 14:10.
2012-08-27, 16:17
Medlem
Pangaea250s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frodoe
Jag har också kvalsterallergi, jag antar att du blev nedgraderad i tjänstbarhet > hur mycket?

Det var några år sedan men jag har för mig att jag blev nedgraderat från A-soldat till B-soldat eller liknande. Annars hade jag blivit Skyttegruppsbefäl. Gick kanon på de andra testerna, särskilt fys, psykriatrikern samt hörsel -och synförmåga.

Kan ju även tillägga att det var jag själv som uppgav min allergi när sjuksköterskan frågade. En stor miss, då hon även frågade om jag var "helt säker på det" och jag ville göra lumpen Men att vara fullt ärlig kändes rätt just då. Mitt tips hade varit att du inte nämnde det.

Nu vill jag helst göra GMU för att "göra det" samt ifall jag någon gång vill utlandstjänstgöra som sjuksköterska för försvarsmakten.
Senast redigerad av Pangaea250 2012-08-27 kl. 17:07.
2012-08-27, 16:32
Medlem
Har psykologen man snackar med tillgång till psykiatri-journaler från t ex Carema eller BUP?
2012-08-27, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
Har psykologen man snackar med tillgång till psykiatri-journaler från t ex Carema eller BUP?

Nej, vad jag förstår har försvaret sina egna system med journaler, och landstinget sina egna. Ingen av dem har tillgång till den andras system.

Börjar dock bli lite tveksam till dina frågeställningar, om det nu är så att du vill söka GMU.

Först frågar du vad som är slappast som specoff respektive yoff, när slapphet är det absolut sista en officer, och soldat för den delen, ska ha. Sedan frågar du om drogtest, och nu om psyk-journaler.
2012-08-27, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgel
Nej, vad jag förstår har försvaret sina egna system med journaler, och landstinget sina egna. Ingen av dem har tillgång till den andras system.

Börjar dock bli lite tveksam till dina frågeställningar, om det nu är så att du vill söka GMU.

Först frågar du vad som är slappast som specoff respektive yoff, när slapphet är det absolut sista en officer, och soldat för den delen, ska ha. Sedan frågar du om drogtest, och nu om psyk-journaler.
För det första: vi är ett par killar som delar på det här kontot, så alla idiottrådar och -inlägg det här kontot har skapat/skrivit är ej skapade/skrivna av mig.

De två frågar du nämner är dock det. Slappheten och drogerna.

1: Gällande slapphet så menar jag "minst konditionsträning". Jag har en hel del muskelstyrka (inte som en kroppsbyggare, utan mer som styrke- eller tyngdlyftare), och den försvinner när man springer runt i skogen dygnet runt. Jag vet att man gör detta i GMU och antagligen/eventuellt i KMU, men det är i tre eller sex månader, så det får jag ta. Däremot tänker jag inte springa runt i skogen konstant, som arbetsuppgift, eftersom jag vill behålla min muskelstyrka.

Jag skrev 7 på intelligenstestet, vilket åtminstone klassar mig som "icke-dum", och jag är inte slapp mentalt. Därför vill jag gärna arbeta mer "mentalt" inom militären, och inte genom att springa runt i skogen (förutom under de 3-6 första månaderna).

2: Gällande drogerna så är jag deprimerad och lider av ångestproblematik, och på grund av detta använder jag exempelvis narkotikaklassade Xanor och Concerta (helt lagligt). Jag vet att om de (FM) får veta detta så har jag 0 % chans att komma in i militären, så därför vill jag såklart inte att de ska veta det.

Det är inte så att jag blir "hög" eller "flummig" av mina tabletter, utan jag blir skärpt, kreativ och dessutom smartare än de flesta.

Om jag mot förmodan skulle ta mig in i militären, så kommer jag att vara en stor tillgång; inte tvärtom. Jag är ingen tjackpundare som varken kan stava, räkna, tänka eller organisera.

Det största problemet är mina muskler och därmed med sämre kondition.
2012-08-27, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
För det första: vi är ett par killar som delar på det här kontot, så alla idiottrådar och -inlägg det här kontot har skapat/skrivit är ej skapade/skrivna av mig.

De två frågar du nämner är dock det. Slappheten och drogerna.

1: Gällande slapphet så menar jag "minst konditionsträning". Jag har en hel del muskelstyrka (inte som en kroppsbyggare, utan mer som styrke- eller tyngdlyftare), och den försvinner när man springer runt i skogen dygnet runt. Jag vet att man gör detta i GMU och antagligen/eventuellt i KMU, men det är i tre eller sex månader, så det får jag ta. Däremot tänker jag inte springa runt i skogen konstant, som arbetsuppgift, eftersom jag vill behålla min muskelstyrka.

Jag skrev 7 på intelligenstestet, vilket åtminstone klassar mig som "icke-dum", och jag är inte slapp mentalt. Därför vill jag gärna arbeta mer "mentalt" inom militären, och inte genom att springa runt i skogen (förutom under de 3-6 första månaderna).

2: Gällande drogerna så är jag deprimerad och lider av ångestproblematik, och på grund av detta använder jag exempelvis narkotikaklassade Xanor och Concerta (helt lagligt). Jag vet att om de (FM) får veta detta så har jag 0 % chans att komma in i militären, så därför vill jag såklart inte att de ska veta det.

Det är inte så att jag blir "hög" eller "flummig" av mina tabletter, utan jag blir skärpt, kreativ och dessutom smartare än de flesta.

Om jag mot förmodan skulle ta mig in i militären, så kommer jag att vara en stor tillgång; inte tvärtom. Jag är ingen tjackpundare som varken kan stava, räkna, tänka eller organisera.

Det största problemet är mina muskler och därmed med sämre kondition.

1: Du har rätt i att man springer runt mycket i skogen på GMU och KMU, men det tar inte slut där. Även under din SOU (som specoff) eller OP (som yoff) kommer du få hålla på väldigt mycket med sånt. Du ska ju trots allt leda soldater i krig och pallar du inte springa med dem så blir du ingen vidare ledare.

Mitt tips till dig vore isåfall att söka GSS/K direkt, som typ tekniker, och inte gå emot någon officersutbildning. Specoff kör 1,5 års SOU (har jag för mig, möjligtvis 2 år) och OP kör 3 år på Karlberg, så du kommer inte lindrigt undan tidsmässigt. Dock har alla förband gym så det går ju fortfarande att träna styrketräning. Att springa runt i skogen gör dock varenda befattning i försvaret då och då, vissa befattningar oftare än andra. Detta för att bibehålla soldatfärdigheten.

2: Behöver väl inte säga detta men here goes, tror du att du hade pallat en utlandstjänstgöring? För säg att du kommer in; då skriver du ett kontrakt på att du ska tjänstgöra utomlands och bryter du mot det så åker du ut ur FM, och då var det inte så värt att ljuga om depressioner? Om depressionen ger med sig så vore mitt tips att berätta om det för psykologen fast att vända det så att det blir som en extra erfarenhet för dig, och gör dig starkare snarare än svagare. Jag kan bara tala för mig själv men jag hade inte velat ha en person i min pluton eller grupp som endast är stabil när denne äter medicin.
2012-08-27, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage
5 veckors tvång låter faktiskt bra, och håller med om att det är jävligt pissigt att hoppa av när många verkligen sliter arslet av sig (som jag) bara för att få göra det. Det höjer ju inte direkt moralen bland rekryterna!

Ja, rekryterna kan inte riktigt ha tänkt efter. Eller vad förväntar sig folk egentligen? Få ut AK:n första dagen och sen fria kriget i 12 veckor? Problemet med dessa avhopp, som jag ser det, är att utbildningen blir direkt lidande då utbildningsbefälen med stor säkerhet blir tvungna att ändra upplägg på utbildningen. Och det är något som märks när GMU-rekryter kommer ut på förbanden då många får en chock och har lite svårt att förhålla sig.
2012-08-27, 19:07
Medlem
Vad TROR ni att alla här GMU-rekryterna väger i genomsnitt? Vad väger/vägde NI SOM SÖKER/SÖKTE GMU förut, t ex?

Samt inom resten av militären? Jag begriper att man inte kan svara ens i närheten av exakt men svara gärna generaliserande och utförligt. Skriver här nedanför om en yrkesvägledare inom militären som var rätt tjock, hade ölmage och knappast skulle klarat av att springa med de 21-åriga GMU-rekryterna ...

Citat:
Ursprungligen postat av Jorgel
1: Du har rätt i att man springer runt mycket i skogen på GMU och KMU, men det tar inte slut där. Även under din SOU (som specoff) eller OP (som yoff) kommer du få hålla på väldigt mycket med sånt. Du ska ju trots allt leda soldater i krig och pallar du inte springa med dem så blir du ingen vidare ledare.
Ja, jag har förstått att SOU är mycket mer "i fält" än OP, så därför överväger jag OP.

Citat:
Mitt tips till dig vore isåfall att söka GSS/K direkt, som typ tekniker, och inte gå emot någon officersutbildning. Specoff kör 1,5 års SOU (har jag för mig, möjligtvis 2 år) och OP kör 3 år på Karlberg, så du kommer inte lindrigt undan tidsmässigt.
Under OP-utbildningen får man ju å andra sidan ett ganska saftigt bidrag som inte drar CSN-poäng?

Jag är värdelös på teknik, tyvärr. Jag får helt enkelt prata med yrkesvägledaren (som var ganska tjock? Tror knappast han pallar springa 10 km med GMU-rekryterna?)när det är dags, om vad/var han tror jag passar.

Citat:
tror du att du hade pallat en utlandstjänstgöring? För säg att du kommer in; då skriver du ett kontrakt på att du ska tjänstgöra utomlands och bryter du mot det så åker du ut ur FM, och då var det inte så värt att ljuga om depressioner?
Alla har väl något slags problem med att åka till kriget i Afghanistan?

För mig vore de:

1) de moraliska, då jag anser att Västvärlden inte har någon rätt att annektera ett land och sätta in det styre vi tycker passar (vilket jag självklart inte kommer nämna för någon psykolog eller militär).

2) värmen: uniform i 30-graders värme är inte trevligt.

Angående ångest/depression som tros kan vara problem för utlandstjänstgöring:

Min ångest- och depressionsproblematik är inte den ADHD-liknande typen som får panik och inte vet vad denne ska ta sig till när det händer något, utan tvärtom: jag får brutala ångest- och depressionssvårigheter när jag känner att mitt liv inte går framåt, när jag gör ingenting, när jag inte vet vad jag ska göra i framtiden o s v.

Jag är mycket skärpt vid paniksituationer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in