2011-02-20, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annaan90
Till I19! Synd, hade vart kul och "snacka ihop sig" med någon innan!
Hoppas på att brevet kommer i veckan nurå!

Men vi och alla andra kommer säkert träffas någon gång. I19/A9 är ju "Bodens garnison"
Vad gäller logistik så är det nog varierande. Jag själv skulle väl söka mot fordonsförare efter GMU
Då jag är antagligen kommer in på A9 så vill man ju "leka" med nya "Archer" systemet

Ja man hoppas ju på brev i veckan som kommer, nu när man fått det som svar från RM.
2011-02-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppenfuhrer
Lär dig multicitera så slipper du citera varje meddelande varje ny gång, med knappen bredvid citera så marker du inlägget du vill citera, markera till det sista inlägget du vill citera men tryck på istället på den andra knappen. Om du hovrar med musen ovanför dem så kommer det upp en liten förklaringstext.

Isokaitestet handlar även mycket om benstyrka ! Det är i början som newton'a drar iväg, från midjan och uppåt gäller det bara hålla ut och där gäller det vara stark i axlar/armar.

Kvinnor i stridande befattning sure ! Men då är det samma villkor som gäller ! Är det 2km snabbmarsch ala stridsutrustning så skall man genomföra den, till exempel. Det känns inte helt hundra när kvinnor slipper göra fysiska och psykiska tester och förbanden behåller dem, det låter mer som en nödlösning för att det ska se bra ut på papperet på ledningens bord. Men ute i skogen går det inte riktigt lika bra. Det handlar ju i slutändan om sina kamraters säkerhet, det gäller att ha fysik och psyke som krävs för uppgiften. Detta är inriktat mot tung stridande befattning. Detta är en politisk fråga i botten, men hur väl fungerar det i praktiken ?

Tack för förklaringen, som du kanske förstår är jag ny här, men jag ska försöka med det till nästa gång.

Ja det är klart att det handlar om benstyrka, och den kan man träna upp, men när det gäller att hålla i när man kommer till axlar/rygg så har inte tjejer/kvinnor samma förutsättningar och möjligheter.

Jag tycker självklart som du att lika villkor ska gälla. Det är löjligt att en tjej ska slippa göra vissa saker för att hon inte orkar, eller vad det nu gäller. Klarar man inte utbildningen ska man inte vara kvar. Jag tycker inte det ska vara undantag bara för att man är tjej, bara för att FM ska jämna ut könsfördelningen.

Försvaret blir ju inte bättre för att man tar in tjejer som inte klarar sina uppgifter.
2011-02-20, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coltoon
Det ska vara samma krav för tjejer och killar? om någon vill dra lite bättre på isokaien så kanske det gäller att träna marklyft? även tjejer måste träna marklyft för att få bättre resultat.. det är 50% teknik för att testa din kordinationsförmåga + att dom säger hur du ska lyfta... JAG tycker det är dåligt att skylla på att man är kvinna. om man vill dra mycket så gäller det att träna oavsett om man är kvänna eller man! här e tex en tjej från min crossfit som lyfter 120 kg marklyft (mer än mig o jag fick en 9 på isokaien) http://www.youtube.com/watch?v=xopNHoT4qW0&feature=player_embedded.

Självklart att man ska träna marklyft för att få ett bra resultat, men som sagt, tjejer och killar har inte samma förutsättningar från början. Att lyfta mycket på just marklyftet är inga problem, det är över höften och uppåt det blir "problem". Kvinnor är inte byggda på samma sätt som män, och kan därför inte bygga upp samma muskler som män. Men skit samma, det är som det är och jag är nöjd över att jag kom med överhuvudtaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Rtog-
Men vi och alla andra kommer säkert träffas någon gång. I19/A9 är ju "Bodens garnison"
Vad gäller logistik så är det nog varierande. Jag själv skulle väl söka mot fordonsförare efter GMU
Då jag är antagligen kommer in på A9 så vill man ju "leka" med nya "Archer" systemet

Ja man hoppas ju på brev i veckan som kommer, nu när man fått det som svar från RM.

Ja det gör vi säkert Vart kommer du åka ifrån?
2011-02-20, 17:16
Medlem
Citat:
Självklart att man ska träna marklyft för att få ett bra resultat, men som sagt, tjejer och killar har inte samma förutsättningar från början. Att lyfta mycket på just marklyftet är inga problem, det är över höften och uppåt det blir "problem". Kvinnor är inte byggda på samma sätt som män, och kan därför inte bygga upp samma muskler som män. Men skit samma, det är som det är och jag är nöjd över att jag kom med överhuvudtaget.

Ja det gör vi säkert Vart kommer du åka ifrån?

"Peking" hah Norrköping åker jag från. Sj då?
2011-02-20, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rtog-
"Peking" hah Norrköping åker jag från. Sj då?

haha okej inte alltför långt ifrån mig då :P Västerås!
2011-02-20, 17:54
Medlem
Citat:
tycker bara att det borde gå att ta fram något test som kan vara rättvist för både tjejer OCH killar, då isokaien inte är det för fem öre. Plus att resultatet bygger på 50% teknik, löjligt att man ska falla på hur mycket marklyftsträning man gjort. Tjejer har inte samma muskulatur som killar i axlar/rygg, så det är inte konstigt att snittet ligger på 1-3 för tjejer.

Att göra ett styrketest som är rättvist för både tjejer och killar är omöjligt. Tjejer kommer prestera sämre (i snitt) hur man en gör. Jag skulle vilja säga att det handlar mycket om teknik i alla styrkeövningar, test osv. Så jag förstår inte hur du kan tycka att det är löjligt, det gäller att förbereda sig för testerna.
2011-02-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
Att göra ett styrketest som är rättvist för både tjejer och killar är omöjligt. Tjejer kommer prestera sämre (i snitt) hur man en gör. Jag skulle vilja säga att det handlar mycket om teknik i alla styrkeövningar, test osv. Så jag förstår inte hur du kan tycka att det är löjligt, det gäller att förbereda sig för testerna.

Ja, det är klart, och det var kanske lite fel ordval med löjligt, men på något sätt tycker jag det är fel. Men samtidigt så består FM till största delen av män, så det är klart att man har en maskin som mäter deras styrka på ett rättvist sätt, med all rätt.
2011-02-20, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
En tjej har tydligen så kraftig benhinneinflammation att om hon springer mer än 5 km så kommer benen att gå av som två smala kvistar.

Fast nu kan benhinneinflammation vara riktigt smärtsamt i värsta fall . Hade själv de ett tag under lumpen. Fy fan alltså.
Men förstår vad du menar. Såna som alltid hittar på ursäkter blir man less på, och man undrar varför dem får vara kvar. Hade som tur aldrig några såna tjejer i min pluton, bara några killar.

Dem tjejer som brukar klara sig bäst i de militära är sådana som växt upp med de, som har/haft ett befäl till farsa. Dem är fortfarande inte lika starka eller snabba, men de är minimalt gnäll från deras sida och bara de räcker långt.
Man begär inte att dem ska klara precis allt som killarna. Men dem ska banne mig försöka, göra sitt bästa och hjälpa till när de behövs.

Citat:
Till I19! Synd, hade vart kul och "snacka ihop sig" med någon innan!
Hoppas på att brevet kommer i veckan nurå!

I19 och A9 ligger ju vägg i vägg i stort sett, och ni äter i samma matsal. Så ganska säkert att ni träffas isåfall
2011-02-20, 18:32
Medlem
Fan jag vet inte hur jag kommer att reagera med en gnällig och klen brud i gruppen. Liksom på mönstringen, jag och en kille hade precis cyklat och gick in mot omklädningsrummet. Efter några minuter så var vi ombytta (enbart handduk över underkroppen) och skulle ducha. Då kommer det in en tjej som utan någon skam i kroppen sätter sig ner och börjar prata som in i helvete, om hennes resultat, vad hon vill bli, hur kul gmu ska bli och allt det i grov fjortis attityd. Liksom håll käften och gåå ut härifrån såvida du inte är ute efter treesome . Vet faktiskt inte vad jag skulle ha gjort med henne ute i fält...
Senast redigerad av Nova1990 2011-02-20 kl. 18:36.
2011-02-20, 19:03
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Hahaha humor +1 !
2011-02-20, 20:31
Medlem
jontäs avatar
Vad är medelåldern för de nyinryckta?
Hur gamla är ni som går GMU nu?
Och brukar det vara ålderskillnader mellan individerna i tex en pluton vara, är åldern ungefär lika?
2011-02-20, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontä
Vad är medelåldern för de nyinryckta?
Hur gamla är ni som går GMU nu?
Och brukar det vara ålderskillnader mellan individerna i tex en pluton vara, är åldern ungefär lika?
Stommen är födda 91, förekommer yngre och äldre också. Upp till något över 30 förekommer men är ovanligt, detta är min uppfattning i alla fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in