Jag kom in på Logistik soldat/Amfibie, hur ser mina chanser ut tror du? Förutsatt att jag nu ger järnet under hela GMU och lyckas få goda vitsord?
Relativt goda om du presterar bra. Dina befäl kommer kunna hjälpa dig om du anses vara en bra soldat. Och om KJ inte behöver folk precis när du är klar med din GMU så är mitt tips att söka dig till amfskytte. För när KJ behöver en handfull soldater så kommer inte en hel nationell rekryteringsprocess påbörjas. Istället kommer det tittas på övriga kompanier och i synnerhet amfskytte som nyttjar samma vapensystem, transportmedel och verkar i samma miljö. Vilket då kortar ner utbildningstid.
jo på befälslämplighet fick jag 7 men det kunde inte hjälpa mig på något sätt. Varken jägar-gruppbefäl eller vanlig jägarsoldat kom på tal eftersom jag fick endast en 5:a på iq-testet. Till vilken jägarutbildningen krävs minst en 6:a, till befäl minst en 7:a.
Såklart att du kan söka jägarbefattningar med en 5a på inskrivningsprovet. Antigen blev du felinformerad av yrkesvägledaren eller så fick du för låg tjänstbarhet.
Källa: Jag fick en femma på inskrivningsprovet och blev preliminärt antagen som jägarplutonsbefäl.
Mina mönstringsresultat:
Styrka:8
Cykel:9
Psykolog:8
Befälslämplighet:8
I-prov:5
Såklart att du kan söka jägarbefattningar med en 5a på inskrivningsprovet. Antigen blev du felinformerad av yrkesvägledaren eller så fick du för låg tjänstbarhet.
Källa: Jag fick en femma på inskrivningsprovet och blev preliminärt antagen som jägarplutonsbefäl.
Mina mönstringsresultat:
Styrka:8
Cykel:9
Psykolog:8
Befälslämplighet:8
I-prov:5
Tjb:A
Då är det något som inte stämmer då :S. Nej jag fick Tjänstbarhet: A, kan skicka bild på det om du vill! Får ringa de så fort som möjligt då och fråga vad som är på tok.
Då är det något som inte stämmer då :S. Nej jag fick Tjänstbarhet: A, kan skicka bild på det om du vill! Får ringa de så fort som möjligt då och fråga vad som är på tok.
Nu blev jag lite rädder här. Har fått detta brevet, för GMU start 31 januari:
"Preliminär antagning till grundläggande militär utbildning i Försvarsmakten"
"Vi är glada att meddela att vi bedömer dig som lämplig inför den här utbildning du sökt. Vårt beslut är baserat på dina testresultat och de upgifter du länat under samtalet med uyrkesvägledaren"
Sedan följer "Inriktning för preliminär anställning efter GMU" och en hel del information om utbildningen.
Detta är kallelsen och jag är antagningen, va? Det "preliminära" talar om att vara själva anställningen efter GMU. Så har jag tolkat. Efter detta har följt ett brev från kompanichefen till "[...] de som skall rycka in, alternativt vara beredd att rycka in [...]", och det är ju inte en reservplats, och inget annat har kommit. Så? Som sagt, biter lite i naglarna nu om jag missuppfattat det hela.
Var ser ni på Pliktverket om ni kommit in?
Fick samma brev hem jag trodde att jag var antagen men det visade sig att jag var reserv. Så kolla med pliktverket. Du kan fråga dom på deras e-tjänster. Jag sökte till p4 skövde men sedan ringde dom och erbjöd en plats på eksjö Ing2 som jag tacka ja till. Så kolla det för säkerhets skull
Fick samma brev hem jag trodde att jag var antagen men det visade sig att jag var reserv. Så kolla med pliktverket. Du kan fråga dom på deras e-tjänster. Jag sökte till p4 skövde men sedan ringde dom och erbjöd en plats på eksjö Ing2 som jag tacka ja till. Så kolla det för säkerhets skull