2011-03-21, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Shakermaker
De som ligger inne i GMU nu har det ganska tufft, många kvällstjänster och högt tempo eftersom det är så mycket som ska hinnas med. Vet att ca 10% har hoppat av redan, och antalet som inte kommer bli godkända är stort.

Angående relationen till befälen är det som i värnplikten, rekryterna vet sin plats och befälen ägnar inte så mycket tid åt dem.

Det där om att antalet som inte kommer bli godkända är stort lät intressant. Antar att du har pratat med befäl då. Har du lust att utveckla det? Vilka ställen det gäller? Ungefär i % hur många som ligger risigt till? Vilka områden är det dom brister i, kan tänka mig att det är rätt blandat iofs.
2011-03-21, 23:55
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goelen
Är det lumpen i stort eller grundutbildning vi pratar?
Det är inte det jobbigaste på varken eller. Det vet jag med. Men det är ett exempel till varför min pluton inte fick lediga kvällar under inryckningsveckan. Och det finns flera.

Antog att du hade gjort lumpen men menar du GMU1?
Jaha okej, trodde du ville säga att GMU är så mycket slappare än värnplikten för då minsann fick vi sitta och sy kragspeglar... Hade det varit så du menat, hade det varit grymt roligt.
Visste inte att det var ett exempel på varför ni inte fick lediga kvällar, men nu förstår jag bättre.
Hur som helst så tycker jag inte du ska dra alla GMUare över en kam, tro isåfall att det kan variera från olika regementen - precis som du sa tidigare.
Senast redigerad av Ripcurlaus 2011-03-22 kl. 00:04.
2011-03-22, 06:29
Medlem
papa_smurfs avatar
Måste man jobba vidare inom militären efter GMU ?
2011-03-22, 07:41
Medlem
Ironghosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_smurf
Måste man jobba vidare inom militären efter GMU ?

Nej. Om det däremot skulle bli krig så lär du nog bli inkallad, förutsatt att du genomfört GMU.

/Ironghost
2011-03-22, 08:15
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wienerschnitzel
Jag vill tjänstgöra inom fordon/transport. Chaufför och tekniker..
Inga jävla farkoster som båt och flyg. Vi talar tunga fordon/terränggående..

Hur gör jag?

Sökt mig runt lite bland de olika tjänsterna på försvarsmaktens hemsida och finner ingenting i mitt intresse..
Köra vagn och leka krig i skogen är vad jag vill göra!

GMU är ju självklart, men därefter.. finns det några "inriktningar" i GMU?

Help flashback!

Skaffar körkort. Om du inte hittar någon tjänst av intresse på FMs hemsida så är det nog inget för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Ironghost
Nej. Om det däremot skulle bli krig så lär du nog bli inkallad, förutsatt att du genomfört GMU.

/Ironghost

Då skulle värnplikt införas igen och då skulle alla som inte gjort skiten behöva. Om de var i rätt ålder det vill säga.
2011-03-22, 08:27
Medlem
Ironghosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Då skulle värnplikt införas igen och då skulle alla som inte gjort skiten behöva. Om de var i rätt ålder det vill säga.

Mycket möjligt. Men med genomförd utbildning redan lär det innebära kortare tid tills man ligger i "skyttegraven".
2011-03-22, 08:52
Medlem
wienerschnitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Skaffar körkort. Om du inte hittar någon tjänst av intresse på FMs hemsida så är det nog inget för dig.

Körkort har jag..
Finns mycket info om de olika fordonen, men den enda tjänst som innehåller en smula av intresse för mig är tankansvarig.
Arbetsuppgifterna är då att se till att flyg/helikopeters startklara..

Damn!
2011-03-22, 09:01
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wienerschnitzel
Körkort har jag..
Finns mycket info om de olika fordonen, men den enda tjänst som innehåller en smula av intresse för mig är tankansvarig.
Arbetsuppgifterna är då att se till att flyg/helikopeters startklara..

Damn!

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Yrken/MotorTransport/Forare/

Låter inte det här som din grej?
2011-03-22, 09:14
Medlem
goelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironghost

/Ironghost
Enligt lagen om totalförsvarsplikten så kommer alla män mellan 18 och 47 år som i kan lyfta ett vapen kallas in för att försvara Sverige. De som gjort värnplikten eller GMU kommer att skickas ut på slagfälten direkt medans dem som inte har någon militär bakgrund får göra en snabbkurs.
Det var väl ungefär det som min adjutant svarade mig när jag frågade samma sak.
2011-03-22, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Shakermaker
De som ligger inne i GMU nu har det ganska tufft, många kvällstjänster och högt tempo eftersom det är så mycket som ska hinnas med. Vet att ca 10% har hoppat av redan, och antalet som inte kommer bli godkända är stort.

Angående relationen till befälen är det som i värnplikten, rekryterna vet sin plats och befälen ägnar inte så mycket tid åt dem.

tyvärr pekar alla mina GMU källor åt att det där är totalt felaktigt. GMUarna på både MarinB och dom som utbildas uppe vid Kvarn har exceptionellt lugnt tempo och annat bemötande av befäl.
Kvällstjänst existerar knappt och enligt en bekant till mig som gjorde värnplikt på Livgardet och numera genomför GMU (fråga mig inte vrf han gör det) så är det: "Rena sommarkollot jämfört med värnplikten"
2011-03-22, 10:14
Medlem
goelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
tyvärr pekar alla mina GMU källor åt att det där är totalt felaktigt. GMUarna på både MarinB och dom som utbildas uppe vid Kvarn har exceptionellt lugnt tempo och annat bemötande av befäl.
Kvällstjänst existerar knappt och enligt en bekant till mig som gjorde värnplikt på Livgardet och numera genomför GMU (fråga mig inte vrf han gör det) så är det: "Rena sommarkollot jämfört med värnplikten"
Som sagt
2011-03-22, 10:52
Medlem
wienerschnitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Yrken/MotorTransport/Forare/

Låter inte det här som din grej?

Det där är EXAKT min grej!
Att jag inte hittade den där!

Tackar så ödmjukast!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in