2011-02-20, 14:04
Medlem
Stahlhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
.

Känner igen mig, i vårt kompani finns det massor utav korta, runda små 160cm tjejer vars blotta åsyn (när de är klädda i stridsutrustning) får mig att undra vart världen är på väg.

Men i försvarsmakten får man inte ens tänka i dessa banor, då är man en ond person som måste fördrivas.
2011-02-20, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stahlhelm
Känner igen mig, i vårt kompani finns det massor utav korta, runda små 160cm tjejer vars blotta åsyn (när de är klädda i stridsutrustning) får mig att undra vart världen är på väg.

Men i försvarsmakten får man inte ens tänka i dessa banor, då är man en ond person som måste fördrivas.

Börja jobba på k3 istället så slipper ni det.
2011-02-20, 15:34
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Vi har som sagt 7 tjejer på plutonen och de har alla dålig fysik och är allmänt dåliga som antingen människor eller soldater, i vissa fall både och. Vårt ena plutonsbefäl och en annan tjej var skadade i ca 4 månader from första veckan vilket gjorde att de inte var med på ca 90% av GSU'n. De genomförde dock soldatprovet men det tyngsta de bar på var ett varsitt första förband (Nej, de bar inte ens sina vapen eller stridsvästar). Resten av dem är antingen ofantligt försvarslösa mot stressiga situationer där det i 4 av 5 stridssituationer har slutat med panikångest för de flesta kvinnliga gruppcheferna. Sedan är deras fysiska status extremt låg, jag har inte ännu sett någon tjej göra en enda korrekt armhävning och ingen av dem springer cooper under 16 minuter. Det officiella kravet tror jag är 15 minuter, men våra ställer kravet på 14 fastän de tycker att vi borde klara 13 min eftersom vi är ett markstridsförband.

Det är också en stor del av dem som myglar och påstår sig ha både den ena och den andra åkomman som begränsar deras möjligheter att delta i fysiskt ansträngande aktiviteter. Mens t.ex är ju en klassiker att dra när vi har vattenfys en gång i månaden. En tjej har tydligen så kraftig benhinneinflammation att om hon springer mer än 5 km så kommer benen att gå av som två smala kvistar. Vid oändliga tillfällen så skyller de på att de är förkylda/febriga/ont i halsen osv när de ska röra sig snabbare än promenadfart.

Fast det bästa måste nog vara att den muppigaste av alla brudarna är dessutom PB-elev. Hur hon fick den platsen är ett sant mysterium eftersom hon inte besitter några former av ledarskap som helst. Under de första veckorna så bröt hon ihop av ilska när folk pratade med varandra när vi stod uppställda (15 minuter innan den ursprungliga uppställningstiden). Hon gör sin röst mörkare medvetet varje gång hon ska skrika ut en order eller anmäla/lämna av till ett befäl, hon hjälper aldrig till med någonting när vi har ont om tid utan skriker bara på folk och går fram och tillbaka som någon sorts kommendant och tittar på sin klocka ungefär 5 gånger varje minut. Vi har kommit fram till att hon är bra på två saker i lumpen: 1. Bädda sägen och 2. Torka av skåpen och listerna i logementet (som för övrigt är den enda städning hon gör och enligt henne själv gör hon allting).

En annan kul grej är att när befälen innan HVO för långledighet sa att de såg ljust på framtiden och strävade efter att enbart ha de bästa soldaterna kvar och de inte hade några som helst problem med att skala av folk som de anser är olämpliga och som drar ner övriga i plutonen. Utöver det så skulle folk som var osäkra på om de skulle fortsätta i FM fundera på vad fan de gör i uniform över huvudtaget och kanske ta steget och avrusta. Det roliga i detta är då att samtliga tjejer, förutom en som är från Ukraina och är otroligt trög, blir griniga på befälen och säger att de är orättvisa och onödigt brutala.

... Ja vad säger man, blir mörkrädd. Vill befälen bli av med dessa individer ? Hade det varit en kille hade han fått åka hem rakt av ju. Det osar politik långväg blääääh.
2011-02-20, 15:44
Medlem
goelens avatar
Wronkan och Stahlhelm. Jag känner med er.
Stahlhelm. Du ligger på Helikopterflottiljen på Kvarn va? Typ hälften av soldaterna där är ju brudar.
Jag är P4-soldat på Kvarn. Kasernjägare (eller vaktsoldat om man nu föredrar det) visserligen men ibland får även vi belasta våra kroppar och dra ut i fält och då är det alltid samma visa. "Snyft snyft. Jag orkar inte. Jag är förkyld." osv.
Som sagt. En brud är så fysiskt svag att hon inte kan hantera sin AK-femma och har varit nära på att skjuta ihjäl både mig och en kamrat.
2011-02-20, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rtog-
Är du antagen till I19 eller A9 Boden? Är själv "nominerad" som Logistik soldat till A9

Till I19! Synd, hade vart kul och "snacka ihop sig" med någon innan!
Hoppas på att brevet kommer i veckan nurå!
2011-02-20, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ton1
Är också nominerad till antagning som logistik gruppbefäl, på A9.

Tror det är en jävligt bra befattning om man skulle gå in i en anställning då den är grymt bred.

Ja, det tror jag också, anledningen till att jag är lite skeptisk är nog för att jag inte vet vad logistik innebär till 100%. Själv är jag nominerad till I19
2011-02-20, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Man ska inte haka upp sig på befattningen för mycket. Den är ju preliminär etc. Om du inte har styrkan nu så kommer du säkert att ha den vid slutet av GMUn!

Grattis ännu en gång.

Ja det är sant. Får hoppas på det iaf! Om inte (vilket jag tvivlar på) så kanske man insett att logistik är grymt kul
2011-02-20, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Man ska inte haka upp sig på befattningen för mycket. Den är ju preliminär etc. Om du inte har styrkan nu så kommer du säkert att ha den vid slutet av GMUn!

Grattis ännu en gång.

Ja det är sant. Får hoppas på det iaf! Om inte (vilket jag tvivlar på) så kanske man insett att logistik är grymt kul
2011-02-20, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Spelar ju fan ingen roll om du är tjej eller inte! Sluta tyck synd om dig själv för du inte tränat tillräckligt!

Vad vet du om hur mycket jag har tränat eller inte? Jag tycker inte synd om mig själv, tycker bara att det borde gå att ta fram något test som kan vara rättvist för både tjejer OCH killar, då isokaien inte är det för fem öre. Plus att resultatet bygger på 50% teknik, löjligt att man ska falla på hur mycket marklyftsträning man gjort. Tjejer har inte samma muskulatur som killar i axlar/rygg, så det är inte konstigt att snittet ligger på 1-3 för tjejer.
2011-02-20, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
killen med kollen, gör ju stor skillnad. Varför ens komma med en sådan idiotisk kommentar?

Tack!
2011-02-20, 16:27
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Lär dig multicitera så slipper du citera varje meddelande varje ny gång, med knappen bredvid citera så marker du inlägget du vill citera, markera till det sista inlägget du vill citera men tryck på istället på den andra knappen. Om du hovrar med musen ovanför dem så kommer det upp en liten förklaringstext.

Isokaitestet handlar även mycket om benstyrka ! Det är i början som newton'a drar iväg, från midjan och uppåt gäller det bara hålla ut och där gäller det vara stark i axlar/armar.

Kvinnor i stridande befattning sure ! Men då är det samma villkor som gäller ! Är det 2km snabbmarsch ala stridsutrustning så skall man genomföra den, till exempel. Det känns inte helt hundra när kvinnor slipper göra fysiska och psykiska tester och förbanden behåller dem, det låter mer som en nödlösning för att det ska se bra ut på papperet på ledningens bord. Men ute i skogen går det inte riktigt lika bra. Det handlar ju i slutändan om sina kamraters säkerhet, det gäller att ha fysik och psyke som krävs för uppgiften. Detta är inriktat mot tung stridande befattning. Detta är en politisk fråga i botten, men hur väl fungerar det i praktiken ?
2011-02-20, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annaan90
Vad vet du om hur mycket jag har tränat eller inte? Jag tycker inte synd om mig själv, tycker bara att det borde gå att ta fram något test som kan vara rättvist för både tjejer OCH killar, då isokaien inte är det för fem öre. Plus att resultatet bygger på 50% teknik, löjligt att man ska falla på hur mycket marklyftsträning man gjort. Tjejer har inte samma muskulatur som killar i axlar/rygg, så det är inte konstigt att snittet ligger på 1-3 för tjejer.

Det ska vara samma krav för tjejer och killar? om någon vill dra lite bättre på isokaien så kanske det gäller att träna marklyft? även tjejer måste träna marklyft för att få bättre resultat.. det är 50% teknik för att testa din kordinationsförmåga + att dom säger hur du ska lyfta... JAG tycker det är dåligt att skylla på att man är kvinna. om man vill dra mycket så gäller det att träna oavsett om man är kvänna eller man! här e tex en tjej från min crossfit som lyfter 120 kg marklyft (mer än mig o jag fick en 9 på isokaien) http://www.youtube.com/watch?v=xopNHoT4qW0&feature=player_embedded.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in