Hej, jag funderar på att söka GMU Hemvärnsinriktning. Jag bor i Boden, och de ger ju förtur till de boende i närområdet, men GMU:n i Boden ges inte under 2011. Alternativet är att söka till Kiruna, c.a 30 mil norrut. Skall jag söka denna, eller avvakta till 2012 och se om det blir någon utbildning i Boden?
GMU:n i Kiruna ges av "Lapplandsjägargruppen", har detta någonting med Arméns jägarbataljon i Arvidsjaur?
Vad händer efter GMU:n? Kan jag fortsätta att utbilda mig utan att behöva skriva på ett avtal med FM, och tvingas utomlands.
Skulle vilja utbilda mig mot fältsjukvård, behövs någon sjuksköterskekompetens för detta?
Hej, jag funderar på att söka GMU Hemvärnsinriktning. Jag bor i Boden, och de ger ju förtur till de boende i närområdet, men GMU:n i Boden ges inte under 2011. Alternativet är att söka till Kiruna, c.a 30 mil norrut. Skall jag söka denna, eller avvakta till 2012 och se om det blir någon utbildning i Boden?
GMU:n i Kiruna ges av "Lapplandsjägargruppen", har detta någonting med Arméns jägarbataljon i Arvidsjaur?
Vad händer efter GMU:n? Kan jag fortsätta att utbilda mig utan att behöva skriva på ett avtal med FM, och tvingas utomlands.
Skulle vilja utbilda mig mot fältsjukvård, behövs någon sjuksköterskekompetens för detta?
Tacksam för svar
Tycker du ska strunta i avståndet och söka oavsett vart utbildningen är
Jag själv bor i skåne, båstad och ska göra GMU2 i boden. Över 20h med tåg.. nu kommer jag ju flyga halva biten men du förstår vad jag menar. haha
Jag väljer att inte besvara dina andra frågor då jag inte är 100 säker, så kanske någon annan som VET kan göra det.
Senast redigerad av Ripcurlaus 2011-03-16 kl. 21:48.
Tacksam för svar
Var man gör själva GMU spelar mindre roll, kiruna eller boden det väljer du själv.
Lapplandsjägargruppen är ett hemvärnsförband och har inget med AJB att göra, förutom att de kanske övar tillsammans ibland, vem vet.
Angående sjukvården, menar du i hemvärnet eller som anställd? Tror inte det behövs någon sjuksköterskekompetens, men kan vara en fördel.
Efter GMU så kan du välja mellan att gå med i hemvärnet, bli anställd eller gå ut i det civila.