2011-03-16, 16:26
Medlem
19vator91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontä
Du kan bo på logementet för 1100 kr per månad exklusive mat.

Det vet jag, men hur länge då? Att bo på logement fungerar ju bara kortsiktig. Om man ska skaffa sig en egen bostad, kommer försvaret hjälpa till med något? För det är väl meningen att man förr eller senare ska fixa egen bostad.
2011-03-16, 16:28
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19vator91
Det vet jag, men hur länge då? Att bo på logement fungerar ju bara kortsiktig. Om man ska skaffa sig en egen bostad, kommer försvaret hjälpa till med något? För det är väl meningen att man förr eller senare ska fixa egen bostad.

Du kan bara bo på logementet en viss period, ja. Minns inte riktigt hur länge men några månader har jag för mig. Tror inte FM hjälper dig med något förutom dem första månaderna där innan du hittat egen bostad.

EDIT: om vi nu pratar om FAST anställd.

( - upp till 6 månader sa nu en kompis som precis blivit fast anställd på livkomp i Stockholm
Senast redigerad av Ripcurlaus 2011-03-16 kl. 16:34.
2011-03-16, 16:36
Medlem
19vator91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripcurlaus
Du kan bara bo på logementet en viss period, ja. Minns inte riktigt hur länge men några månader har jag för mig. Tror inte FM hjälper dig med något förutom dem första månaderna där innan du hittat egen bostad.

yes, tack för svaret.
2011-03-16, 16:38
Medlem
Citat:

FM hjälper dig med kontrakt då dom har avtal med hyresvärdar i närliggande områden till regementet du blir anställd vid. Du kan välja mellan att få en 2a ensam eller en 3a där du delar kontraktet med en annan kollega från regementet. Den sista biten är jag lite osäker på men du hade alternativ att bo ensam eller med en annan. Du betalar ju sen självklart hyran och vad som ingår själv. FM står bara för fixandet av kontraktet.
2011-03-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripcurlaus

Nja, det där är lite olika beroende på regemente. Generellt erbjuds man att bo på logement under provanställningen (6 mån) men jag vet att på tex livgardet så kommer det inte vara tidsbegränsat pga att det finns överflödigt med logement och på amf1 så kan man få längre dispans pga hur bostadssituationen ser ut i stockholm!
2011-03-16, 16:42
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dddanne
Nja, det där är lite olika beroende på regemente. Generellt erbjuds man att bo på logement under provanställningen (6 mån) men jag vet att på tex livgardet så kommer det inte vara tidsbegränsat pga att det finns överflödigt med logement och på amf1 så kan man få längre dispans pga hur bostadssituationen ser ut i stockholm!

Ja ok. Stämmer säkert! (nog därför min kompis som är anställd på livkomp i stockholm sa så. ) Antar att det är under själva KMUn man får söka bostad
2011-03-16, 16:44
Medlem
jontäs avatar
Jag hade tänkt att söka GMU 2 nästa år, jag vill bli stridspilot/helikopterpilot.
Jag kan inte göra GMU 1 eftersom jag kommer att vara inskrivet i br då men går det lika bra att göra GMU 2 och sedan gå vidare (KMU) på ett flygregemente?
2011-03-16, 16:45
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
FM hjälper dig med kontrakt då dom har avtal med hyresvärdar i närliggande områden till regementet du blir anställd vid. Du kan välja mellan att få en 2a ensam eller en 3a där du delar kontraktet med en annan kollega från regementet. Den sista biten är jag lite osäker på men du hade alternativ att bo ensam eller med en annan. Du betalar ju sen självklart hyran och vad som ingår själv. FM står bara för fixandet av kontraktet.

Fan va nice! Det visste jag inte. Moget att du är aktiv här men inte på fb gruppen.
2011-03-16, 16:48
Medlem
19vator91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim

Jag har också hört något liknande. Men en 2a ensam? Räcker inte en 1a om man är ensam
2011-03-16, 16:55
Medlem
Citat:
Jag har också hört något liknande. Men en 2a ensam? Räcker inte en 1a om man är ensam

Som sagt så var just den biten lite luddig. Tror det beror på vart det ligger och vad hyresvärden kan erbjuda. Men något i den stilen. Skulle förövrigt hellre betala lite extra för en 2a än att bo i en 1a om möjligheten fanns.
2011-03-16, 17:05
Medlem
Lägenheter är väl inte det lättaste att fixa fram bara sådär, även under den tids peroden! Bättre att leta efter innerboende kontrakt ^^

Hur mycket av tiden för GMU är man ute i träning på, för gissar att det inte är tre månader i sträck? ^^ Bara en dum fråga som man funderat över utan att finna svar på hemsidan!

Med vänliga hälsningar
Marcus
2011-03-16, 17:12
Medlem
_Shakermakers avatar
Kan vara så att något regemente kan hjälpa dig med bostad, det vet jag inte, men det som Qendrim skrev ovan hör inte till vanligheterna.

Jag vet att på Lv6 får du bo gratis på logement under provanställningen, men där efter kommer det kosta 1100:-. Min uppfattning är att du får bo där under hela din anställning, men det är väl inte att rekommendera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in