Citat:
Ursprungligen postat av Robban89a
Vad menar du med "oerhört plågsam" ? :P
Jag har läst lite på stället där jag tänkt göra det, Memira, det finns en metod som heter FS-LASIK som ska vara deras standard. Det är samma med denna som med "vanlig" LASIK eller ? Extra känsliga ögon alltså.
Tack för svaren!
Ja oberört plågsamt är precis som det låter

(även om det är individuellt hur jobbigt det blir) Man får en bandagelins som skaver som jag vet inte vad och jag var grymt ljuskänslig. Efter 4 dagar kunde jag läsa sms när mobilen hade sin lägsta ljusstyrka på och jag satt med solglasögon på

(och då var det ändå jobbigt att se på grund av ljuset.
Det var helt klart det värsta jag har varit med om tills man hade tagit bort ”bandagelinsen” (det gör man efter ca 3 dagar) då börjar smärtan att släppa och ljuskänsligheten blir bättre. Du kan börja ett” normalt” liv efter ca 1 vecka. Förutom att du förmodligen ser ganska kast då. Efter 3 veckor brukar synen vara tillräckligt bra för att få (enligt lag) köra bil dvs bättre än 5.0 på syntavlan. Efter ca 3 månader har du stabil och bra syn.
Du slipper denna plåga om du gör LASIK/FS LASIK man återvänder till ett normalt liv efter ca 1 dag. MEN LASIK och FS LASIK har samma nackdel och det är att man får ett extra känsligt öga mot smällar och tryck osv. Så om man vill jobba som soldat bör man göra LASEK metoden då risken för slag och smällar finns även om FM godkänner båda metoderna. Om du skulle säga på förundersökningen att du vill jobba som soldat så kommer dem förmodligen därför att rekomendera LASEK det skulle även FM göra.
Jag gjorde min LASEK på Memira. Jag kan rekommendera dem starkt allt har varit perfekt. Från bemötande, info och operation osv har inget att klaga på.