2011-03-17, 07:37
Medlem
jontäs avatar
Jag hade tänkt att söka GMU 2 nästa år, jag vill bli stridspilot/helikopterpilot.
Jag kan inte göra GMU 1 eftersom jag kommer att vara inskrivet i br då men går det lika bra att göra GMU 2 och sedan gå vidare (KMU) på ett flygregemente?
2011-03-17, 10:01
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Vad är ni för soldatmaterial egentligen om ni inte kan förstå att den stackars grabben är färgblind och inte får söka den tuffa utbildning han vill?

Haha ok!
Senast redigerad av Ripcurlaus 2011-03-17 kl. 10:24.
2011-03-17, 10:05
Medlem
Första inlägget i favorittråden på flashback. Mina latgener tvingar mig att ta genvägen istället för att scanna igenom tråden.

Jag är närsynt. 0.6 - 0-5. För stridande behövs det ju 1-1. Så jag tänker göra en sån laseroperation när jag fått pengar till det. Nån som vet om FM ogillar laserbehandlade ögon?
2011-03-17, 10:09
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robban89a
Första inlägget i favorittråden på flashback. Mina latgener tvingar mig att ta genvägen istället för att scanna igenom tråden.

Jag är närsynt. 0.6 - 0-5. För stridande behövs det ju 1-1. Så jag tänker göra en sån laseroperation när jag fått pengar till det. Nån som vet om FM ogillar laserbehandlade ögon?

FM godkänner det. Bara du blir testad hos pliktverket efter laserbehandlingen.
2011-03-17, 11:28
Medlem
Citat:

Jag har gjort sådan operation (LASEK) och det är inget problem alls (om operationen har gått bra).
Helst vill dem att du gör LASEK behandling och inte LASIK behandling. På grund av att ögat är extra känsligt mot slag, smällar och tryck om man gjort LASIK.
LASEK är ju även billigast. Minuset är att den är ofta oerhört plågsam och har längst läkningstid ca 3 månader.
Senast redigerad av simper02 2011-03-17 kl. 11:51.
2011-03-17, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MittensKim
Får väl överväga att boka om tåget då, men grejjen är då att jag får vänta i Göteborg i tre timmar.

ojojoj lilla puttenuttan måste sitta och vänta i 3timmar, huuuur ska du klara det?!

Och du klagar på 3h väntetid medans du mönstrar för militären( ), vad fan tror du att du kommer få göra i militären då, springa omkring med ammo-bälten över axlarna och skjuta AK47 från höften 24/7?
2011-03-17, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
Jag har gjort sådan operation (LASEK) och det är inget problem alls (om operationen har gått bra).
Helst vill dem att du gör LASEK behandling och inte LASIK behandling. På grund av att ögat är extra känsligt mot slag, smällar och tryck om man gjort LASIK.
LASEK är ju även billigast. Minuset är att den är ofta oerhört plågsam och har längst läkningstid ca 3 månader.

Vad menar du med "oerhört plågsam" ? :P
Jag har läst lite på stället där jag tänkt göra det, Memira, det finns en metod som heter FS-LASIK som ska vara deras standard. Det är samma med denna som med "vanlig" LASIK eller ? Extra känsliga ögon alltså.

Tack för svaren!
2011-03-17, 14:43
Medlem
Citat:
Jag har läst lite på stället där jag tänkt göra det, Memira, det finns en metod som heter FS-LASIK som ska vara deras standard. Det är samma med denna som med "vanlig" LASIK eller ? Extra känsliga ögon alltså.

Tack för svaren!

Jag gjorde LASEK på memira, funkade skitbra.. o det där me oerhört plågsamt kan nog stämma lite:P gjorde inte så jätteont på mig, men man kan inte se på typ 2 dar efteråt, bara va i ett mörkt rum, för allt ljus å sånt gör så ont hehe (lätt värt det) känner en annan som me gjorde samma operation, å det verkade som att han hade mer ont, å han hade svårare synfel, så vet inte om det har nått att göra me hur mycket dom behöver justera men har hört att dom som gjort LASIK inte alls har ont, kan typ se på en gång..
2011-03-17, 14:45
Medlem
Citat:

Tack för svaren!

Ja oberört plågsamt är precis som det låter (även om det är individuellt hur jobbigt det blir) Man får en bandagelins som skaver som jag vet inte vad och jag var grymt ljuskänslig. Efter 4 dagar kunde jag läsa sms när mobilen hade sin lägsta ljusstyrka på och jag satt med solglasögon på (och då var det ändå jobbigt att se på grund av ljuset.
Det var helt klart det värsta jag har varit med om tills man hade tagit bort ”bandagelinsen” (det gör man efter ca 3 dagar) då börjar smärtan att släppa och ljuskänsligheten blir bättre. Du kan börja ett” normalt” liv efter ca 1 vecka. Förutom att du förmodligen ser ganska kast då. Efter 3 veckor brukar synen vara tillräckligt bra för att få (enligt lag) köra bil dvs bättre än 5.0 på syntavlan. Efter ca 3 månader har du stabil och bra syn.

Du slipper denna plåga om du gör LASIK/FS LASIK man återvänder till ett normalt liv efter ca 1 dag. MEN LASIK och FS LASIK har samma nackdel och det är att man får ett extra känsligt öga mot smällar och tryck osv. Så om man vill jobba som soldat bör man göra LASEK metoden då risken för slag och smällar finns även om FM godkänner båda metoderna. Om du skulle säga på förundersökningen att du vill jobba som soldat så kommer dem förmodligen därför att rekomendera LASEK det skulle även FM göra.

Jag gjorde min LASEK på Memira. Jag kan rekommendera dem starkt allt har varit perfekt. Från bemötande, info och operation osv har inget att klaga på.
Senast redigerad av simper02 2011-03-17 kl. 14:55.
2011-03-17, 16:21
Medlem
Ska bara hitta nåt jobb o tjäna in 30k nu då

Tack för all info, boys and girls!

Btw: Hört att ens perifiera blir helt fucked efter en laseroperation, kan ju passa på å fråga er som gjort detta om ni känt av det?
Senast redigerad av Robban89a 2011-03-17 kl. 16:23.
2011-03-17, 16:27
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:

Btw: Hört att ens perifiera blir helt fucked efter en laseroperation, kan ju passa på å fråga er som gjort detta om ni känt av det?

Du kan delbetala laserbehandlingen också. Ler
2011-03-17, 16:38
Medlem
Citat:

Jag har inte haft några som helst komplikationer, har bättre syn nu än vad jag hade me linser:P

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in