2011-04-19, 18:02
Medlem
För att klargöra de som tror de blivit nekade till GMU 3/4. Fick hem ett oranged brev hem där det stod att jag blivit nekad och blablabla. Beslutade mig för att maila dem då jag blev rätt osäker pga att det stod att jag kunde söka igen (?)

Fick detta svar:

Hej Mattias!

Det brev du nu nämner har du endast fått för att du tidigare ansökt till GMU2 (brevet sänds ut av Försvarsmakten). Din ansökan till GMU 3/4 är ju nu under utredning och besked om du går vidare till det andra steget i uttagningsprocessen, som är antagningsprövning vid Rekryteringsmyndigheten, kommer att sändas ut i slutet av april månad.

Hälsningar

Kjell-Åke Gustavsson, Handläggare
Rekryteringsmyndigheten
2011-04-19, 18:16
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattiasz
För att klargöra de som tror de blivit nekade till GMU 3/4. Fick hem ett oranged brev hem där det stod att jag blivit nekad och blablabla. Beslutade mig för att maila dem då jag blev rätt osäker pga att det stod att jag kunde söka igen (?)

Fick detta svar:

Hej Mattias!

Det brev du nu nämner har du endast fått för att du tidigare ansökt till GMU2 (brevet sänds ut av Försvarsmakten). Din ansökan till GMU 3/4 är ju nu under utredning och besked om du går vidare till det andra steget i uttagningsprocessen, som är antagningsprövning vid Rekryteringsmyndigheten, kommer att sändas ut i slutet av april månad.

Hälsningar

Kjell-Åke Gustavsson, Handläggare
Rekryteringsmyndigheten
Kan ingen lägga upp en bild på detta orangea brev så man kan få se hur det ser ut? Känns som ett ganska dåligt PR-trick att göra så..
2011-04-19, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Kan ingen lägga upp en bild på detta orangea brev så man kan få se hur det ser ut? Känns som ett ganska dåligt PR-trick att göra så..

Hade kunnat gjort det om jag hade haft en bättre kamera. Chillar med en sunken 3.2mp cybershot mobil som man knappast kan avläsa brevet med
2011-04-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luckylefty
Ok! Kvinnofrågan återigen! Kommer FM köra med kvotering i mönstringsutgallringen? Någon som vet minimum prestationssiffror för damernas tjänster? På 22 000 sökande var 12% kvinnor. Ansöker de på samma villkor som vi resterande 88% män?

kvinnor som klara kraven och säkerhetskontrollen tas in. Om platserna är färre än sökande så tas de män ut med bäst resultat.

alltså tjänst xxx har kraven här under. Det räcker alltså för kvinnor att klara dessa krav för att få en plats.
styrka 4
kondition 4
pykolog 5
dator test 5
hälsa B
syn B

vi säger att tjänsten xxx fick 80 sökande på 40 platser det betyder alltså att männen behövde bättre resultat för att tas ut tex.
styrka 7
kondition 7
psykolog 6
datortest 5
hälsa A
Syn B

Så ett tips om man är kille är att inte söka ledning, (för stå mig rätt) den tjänsten är väldigt populär bland kvinnor och man kan därför bli utkonkurrerad ganska lätt även om man har bra resultat.
Senast redigerad av simper02 2011-04-19 kl. 20:57.
2011-04-19, 21:35
Medlem
Det här svaret finns nog längre bak i tråden, anyway.

Jag hade inte möjlighet att ansöka innan den 10 april, måste jag vänta till nästa år för att ansöka till nästa gmu då?
2011-04-19, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossekong
Det här svaret finns nog längre bak i tråden, anyway.

Jag hade inte möjlighet att ansöka innan den 10 april, måste jag vänta till nästa år för att ansöka till nästa gmu då?

Du får nog vänligt vänta till GMU vid nästa ansökan, för GMU 1 är den i September månad om jag inte miss minner mig Gissar på att du var sugen på GMU 3?

/Adrastus
2011-04-19, 22:46
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
kvinnor som klara kraven och säkerhetskontrollen tas in. Om platserna är färre än sökande så tas de män ut med bäst resultat.

Om det är som du säger så är det ju inget mer än ren och skär diskriminering.
2011-04-19, 22:50
Medlem
det är så, skulle kunna komma med källa men hittar inte länken den finns några gånger i denna tråd så du får gärna leta.
JAg själv tycker det bara är bra att fm gör på detta vis.
2011-04-19, 23:10
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
det är så, skulle kunna komma med källa men hittar inte länken den finns några gånger i denna tråd så du får gärna leta.
JAg själv tycker det bara är bra att fm gör på detta vis.

Varför tycker du att det är bra?
2011-04-20, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Om det är som du säger så är det ju inget mer än ren och skär diskriminering.

Icke. Är inte helt påläst om det och är dessutom lite trött men jag tror att det finns en jämlikhetsrelaterad lag som ger ett underrepresenterat kön förtur i en antagningsprocess. Detta gäller ju även högskolor osv för att jämna ut könsklyftorna.

Det är inget dåligt med detta eller för den delen fel om det sköts rätt (det är ju trots allt ingen rättighet att få göra GMU). Det som kan gå snett är att man tar in fel sorters folk. Tjejerna i vår pluton t.ex har inte någon dragit mer än en 2 eller 3 i styrka och kravet är 5. Föga förvånande är det inte heller att vår ena PB är tjej (som för övrigt missat mer än hälften av utbildningen, kan inte grundläggande saker som formationstecken, har grova problem med knäet, en vriden ryggrad och är allmänt efterbliven) och enbart 3 av typ 10 tjejer är inte gruppchef. De är värdelösa soldater allihopa och enbart vår PB ska fortsätta efter MUCK (Vilket jag vid Gud hoppas hon inte lyckas med), förstår inte riktigt vad de gör kvar.
2011-04-20, 03:30
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=HzCY9dDdZUw

Någon som mönstrat inför GMU och kan bekräfta att man får sådan privacy under testerna som att man är ensam i rummet med sköterskan som på filmen? Är mest intresserad av hur det går till i Göteborgsområdet..
Senast redigerad av luckylefty 2011-04-20 kl. 03:53.
2011-04-20, 08:00
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Icke. Är inte helt påläst om det och är dessutom lite trött men jag tror att det finns en jämlikhetsrelaterad lag som ger ett underrepresenterat kön förtur i en antagningsprocess. Detta gäller ju även högskolor osv för att jämna ut könsklyftorna.

Jag är av den åsikten att den som är bäst lämpad för jobbet/tjänsten ska få det, oavsett kön.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in