2011-02-13, 19:31
Medlem
Sgt.Rangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Luther-Davis
Folk underskattar nog beep-testet lite, jag skulle estimera att om man springer milen i lätt terräng på runt/strax under 40 minuter så kanske man kommer till runt nivå 15-16, 35 minuter runt nivå 18-19. Dock tycker jag även att detta är ett ganska dåligt test, en hederlig 10km-runda eller fälttest är bättre värdemätare.

Nej, man kan inte hamna på nivå 15-16 bara för att man klarar av att springa milen på under 40 min, struntprat. Då man bromsar in och accelerar snabbt igen efter 20 meter är beeptestet bästa sättet att mäta en individs kontition och benstyrka. Du kan ha en jävla bra kondition men har du tillräckligt starka och uthålliga ben lär du bemöta svårigheter under testet.
2011-02-13, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Ranger
Nej, man kan inte hamna på nivå 15-16 bara för att man klarar av att springa milen på under 40 min, struntprat. Då man bromsar in och accelerar snabbt igen efter 20 meter är beeptestet bästa sättet att mäta en individs kontition och benstyrka. Du kan ha en jävla bra kondition men har du tillräckligt starka och uthålliga ben lär du bemöta svårigheter under testet.

va???????? vad pratar du om? ben styrka????????? accelerera snabbt???? hoppas att du inte vet vad beeptestet är för något?
Senast redigerad av simper02 2011-02-13 kl. 19:49.
2011-02-13, 20:06
Medlem
Citat:

Är du verkligen så pass kunnig att du kan bedöma vilket som är det bästa sättet att testa någon "kontition" och benstyrka?

De gjorde tester på K3 där de lät FJS plutonen springa beeptest. De hade vid tidigare tillfälle sprungit riktigt bra tider på både fälttest och 10 km, man kunde inte koppla resultaten till resultatet på beeptestet alls.
Beeptestet är kanske bra för fotbollsspelare eller något annat, inte militärer.
Och du.. Sgt Ranger, bästa sättet att testa uthållighet, styrka och kondition, tror du det är att springa mellan några koner i shorts, eller att hängas på stridsutrustning och kötta 2 km så snabbt som möjligt? Tänk till för fan.
2011-02-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollinger
Du kanske skulle satsat mer på studierna då.
Eller du kanske är född korkad, dyslektiker?

Nej jag föddes inte korkad och jag är inte dyslektiker. Du känner inte mig så du vet inte vad jag har för gymnasie examen och universitets examen så håll dina dumma frågor för dig själv om dyslektiker eller korkad.
2011-02-13, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
va???????? vad pratar du om? ben styrka????????? accelerera snabbt???? hoppas att du inte vet vad beeptestet är för något?

Det jobbiga med beeptestet är att du just stannar upp, det är så du gör det rätt!

Du stannar upp sen vänder du, det ska gå snabbt.

Nu kanske du förstår. Det är inte bara att springa fram och tillbaka och göra små U-svängar och sen springa till andra sidan.

Om nu beeptest är bra eller ej det kan jag inte säga men jag föredrar hellre coopers test som är mer lik det man kan utsättas för i arbetet för exempel.
2011-02-13, 21:38
Medlem
Sgt.Rangers avatar
Simper02 :
Din iq-befriade plåga. Vet du hur man utför ett beeptest? "Beep-test är ett konditionstest i flera steg. Det går ut på att man springer fram och tillbaka mellan två punkter som är 20 meter från varandra" Man måste ju bromsa in varje gång man närmar sig ena konen för att kunna vända om och accelera snabbt igen för att uppnå nå god fart. Vid varje omvändning är det benens styrka och uthållighet som ansträngs mest.

Findelboll Jag kanske var otydlig med min argument, men jag menade inte att beeptestet är det bästa metodet att mäta ens kondition och benstyrka. Man kan anpassa beeptestet efter gruppens målsättning. Hade man istället genomfört beeptestet i full utrustning inom det militära så hade nog många hållt med mig!
2011-02-13, 22:11
Medlem
[quote=Sgt.Ranger]Simper02 :
Din iq-befriade plåga. Vet du hur man utför ett beeptest? "Beep-test är ett konditionstest i flera steg. Det går ut på att man springer fram och tillbaka mellan två punkter som är 20 meter från varandra" Man måste ju bromsa in varje gång man närmar sig ena konen för att kunna vända om och accelera snabbt igen för att uppnå nå god fart. Vid varje omvändning är det benens styrka och uthållighet som ansträngs mest.QUOTE]

Använda benstyrka i ett beeptest? mmmmmm om du väger 200 pannor, ja då får dina ben jobba med benstyrkan.
Hur i hela friden kan du kalla löpning för benstyrka, hoppas att du skämtar?
Om du klarar hela testet så har du löpt 4920 meter på 22,5 minuter inte mycket benstyrka som tränas då va? Eller vad tycker du?

I ditt förra inlägg lätt det som att du tycker att beeptest är något slags sprint lopp. Du värkar ju tycka det fortfarande.

Och om du inte kan springa snabbare än 20 km/h då kanske du behöver accelererar "snabbt" i din värld. I min värld så ökar jag farten sakta men säkert för att inte trötta ut mig i onödan. Men du kan ju syssla med dina ”snabba accelerationer” mellan konerna, om du nu tror på det. Jag vill dock ge dig ett hett tips att inte göra det.

Men vad vet jag jag är ju en ”iq-befriade plåga”
2011-02-13, 22:15
Medlem
Citat:
DU kunnde ha gjort det
Använda benstyrka i ett beeptest? mmmmmm om du väger 200 pannor, ja då får dina ben jobba.
med benstyrkan.
Om du klarar hela testet så har du löpt 4920 meter på 22,5 minuter inte mycket benstyrka som tränas då va? Eller vad tycker du?

I ditt förra inlägg lätt det som att du tycker att beeptest är något slags sprint lopp. Du värkar ju tycka det fortfarande.

Och om du inte kan springa snabbare än 20 km/h då kanske du behöver accelererar "snabbt" i din värld. I min värld så ökar jag farten sakta men säkert för att inte trötta ut mig i onödan. Men du kan ju syssla med dina ”snabba accelerationer” mellan konerna, om du nu tror på det. Jag vill dock ge dig ett hett tips att inte göra det.

har du svaga lårmuskler (fram och bak) så kommer du inte palla de höga nivåerna på beeptest för vändningarna i dem farterna tar på benen när man kommer i den fart man gör för att bromsa in, sätta foten på linjen, höra ljudet och sen trycka ifrån och vända.

ben styrka är inte stora ben muskler ska du ha klart för dig, det kan vara en smal pinne till människa som har starka ben muskler och det får man via löpning för exempel.
2011-02-13, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trekantarna
har du svaga lårmuskler (fram och bak) så kommer du inte palla de höga nivåerna på beeptest för vändningarna i dem farterna tar på benen när man kommer i den fart man gör för att bromsa in, sätta foten på linjen, höra ljudet och sen trycka ifrån och vända.

ben styrka är inte stora ben muskler ska du ha klart för dig, det kan vara en smal pinne till människa som har starka ben muskler och det får man via löpning för exempel.

Det du beskriver kallas uthålighet inte benstyrka och att kalla farterna för höga under beeptstet kan jag inte hålla med om inte änns på nivå 17-18
löppning handlar om kondition och uthålighet.
Senast redigerad av simper02 2011-02-13 kl. 22:55.
2011-02-13, 22:51
Medlem
Citat:
Det du beskriver kallas uthålighet inte benstyrka och att kalla farterna för höga under beeptstet kan jag inte hålla med om inte änns på nivå 17-18

varsågod, spring en brant backe och se om din uthålighet gör så att du kan ta dig upp 20ggr eftervarandra. du måste förstå att utålighet utan benstyrka är NOLL värt och tvärtom.

utåligheten är bara att kroppen har lärt sig att bearbeta mjölksyran bättre.

jo nivå 17-18 är höga jämfört mot nivåerna man startar springa lättsamt på, dvs 7 som folk åkte ut på tydligen som det har nämnts innan.
2011-02-13, 22:57
Medlem
naturellyoghurts avatar
Jovisst grabbar, beeptestet är ju ganska lugnt upp till nivå 17-18, va.
2011-02-13, 23:10
Medlem
Sgt.Rangers avatar
[quote=simper02]
Citat:
Simper02 :
Din iq-befriade plåga. Vet du hur man utför ett beeptest? "Beep-test är ett konditionstest i flera steg. Det går ut på att man springer fram och tillbaka mellan två punkter som är 20 meter från varandra" Man måste ju bromsa in varje gång man närmar sig ena konen för att kunna vända om och accelera snabbt igen för att uppnå nå god fart. Vid varje omvändning är det benens styrka och uthållighet som ansträngs mest.QUOTE]

Använda benstyrka i ett beeptest? mmmmmm om du väger 200 pannor, ja då får dina ben jobba med benstyrkan.

Av dina argument och disciplin att bedöma så märker jag klart och tydligt att det inte har gått så bra för dig inom den mentala utvecklingen. Om du tar dig nån minut och läser igenom tydligt vad jag har skrivit så lär du se att jag inte enbart nämnde benstyrka och även uthållighet. Vad i helvete, du måste ju accelera på nytt efter du har runat konen ? Vad e det du inte fattar? Du måste ju sakta ner för att kunna vända om snabbt, tro fan att du inte behåller samma hastighet utat måste accelera för att kunna nå samma hastighet igen? Fan har du fått för dig pojk?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in