Citat:
Ursprungligen postat av pelle88
Hej
Jag vet vad en ledningsoldat gör då jag jobbar inom det området i just enköping. Ledningssoldat är ett väldigt brett område men det handlar i huvudsak om kommunikation i olika former. Du kan tex jobba med IS dvs LAN/WAN i olika befattningar. Olika nätverk både stora och små som är väldigt lika dom som finns ute på företag i det civila. Skillnaden är att dessa skall vara mobila och flyttas runt. Du kan även jobba med satellitkommunikation vilket innebör att upprättar samband via satellit.
Så är du en teknikintresserad person som vill jobba som soldat så är ledning perfekt för dig. När du väl fått in foten i enköping så kan du bli vad du vill inom förbandet. Och vill du ha stridande tjänster som är tekniska så kanske telekrig passar dig?
Är det något ni undrar över specifikt så fråga på.
Fokuserar man mest på den tekniska biten och blir väldigt bra på det, eller är det stor del stridsträning också? För jag vill gärna göra något som kräver mycket av mig fysiskt också, för om jag ska vara ärlig har jag alltid varit bland de mer atletiska i skolan, blev känd som en person som alltid köttar stenhårt och som också har bra kondition, däremot är man väl inte uberstark som styrketestet visar.
Men jag vill att fokus ligger på det fysiska/psykiska men att jag även måste vara lite teknisk/kreativ. Men har ingen aning om vilka tjänster som finns så det blev det som yrkesvägledaren sa. För en annan kille som valde markstrid och som också fick en 9:a på data-testet fick typ en kommentar som menade att han förstår sig på striden bättre än vad befälet gör, alltså att han kommer ha befäl med "mindre kompetens".
Ursäkta även om jag låter lite skrytig, men det kanske blir enklare för er att förstå hur jag tänker om det hela.

För övrigt läste jag lite om telekrigssoldat, verkade som att de var bakom frontlinjen och pillade med sina datapryar ifrån en lastbil eller dylikt.