2011-03-13, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erico21
Det är alltså så högt som 9 i kondition. Jo precis men i första hand kommer jag prioritera att träna inför själva mönstringen. Jag har en fråga till: Hur lång tid är det mellan mönstringen och en ev. extramönstring? dvs kommer man kunna hinna träna sig ytterligare?

Edit: haha, jag läste fel. Trodde att minimumkraven var 9/8/7. Shit happends
Extramönstring? Något sådant gjorde inte jag iaf.
2011-03-13, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
Sist jag hörde något om antalet sökande så var det väldigt få sökande till de vanliga jägarna. Inte ens en sökande per utbildningsplats så om det kvarstår behöver du knappast oroa dig för att inte komma in.

Jaha okej hur säker är du på dessa uppgifter? har du fått höra det av någon på pliktverket eller är det "din vänsvän" Sen när jag skrev jägare så tänkte jag på alla jägartjänster KJ,FJS, norrlandsjägarna osv. Det kanske är så att vissa jägartjänster är mer populär än andra.
2011-03-13, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aveus
Extramönstring? Något sådant gjorde inte jag iaf.

Jag vet att förut innan GMU tog kraft så kallades man på förtest innan man blev antagen till jägarförbanden. Fast det kanske är helt annat nu i och med GMU?
2011-03-13, 19:40
Medlem
Citat:
Jag vet att förut innan GMU tog kraft så kallades man på förtest innan man blev antagen till jägarförbanden. Fast det kanske är helt annat nu i och med GMU?
Ja det existerar inte längre, så du behöver inte oroa dig för mer än mönstringen.
2011-03-13, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aveus
Ja det existerar inte längre, så du behöver inte oroa dig för mer än mönstringen.

Fel. "Extra mönstringen" finns fortfarande men den blir det tal om när det väl är aktuellt. GMU är enhetlig över hela Sverige - spelar ingen roll vilken preliminär befattning du har eller vart du planerar att söka. När du väl klarat av GMU så söker du vidare till till exempel K3(Fallskärmsjägare). Inte försen då gör du det som innan kallades för extra mönstring men nu istället är ett prov du måste klara för en provanställning. I vilket fall som helst så finns proven kvar.
2011-03-13, 22:24
Medlem
Citat:
Jaha okej hur säker är du på dessa uppgifter? har du fått höra det av någon på pliktverket eller är det "din vänsvän" Sen när jag skrev jägare så tänkte jag på alla jägartjänster KJ,FJS, norrlandsjägarna osv. Det kanske är så att vissa jägartjänster är mer populär än andra.

är relativt säker. Infon kommer från tidigare personer i denna tråd och på soldf forum som varit i kontakt med (om jag inte minns helt fel) pliktverket.

Det är som du säger skillnad på olika förband. Jägare i tex arvidsjaur hade inte ens en sökande per utbildningsplats. KJ hade flera hundra sökande till ett fåtal platser. Vilket jag vet som stationerad inom amfbat.

På tal om extramönstring så har det inte funnits på något av förbanden som bär jägarbåge. Det har funnits på KJ, FJS och FBJS. Min gissning är att det även framöver kommer finnas kvar på dessa tre förband.
2011-03-13, 22:48
Medlem
Någon som vet hur lång tid det tar från det att man skickat in "internet testet" tills dess att man får reda på om man skall mönstra?(Gmu3)

Var likadant innan man skulle göra värnplikten man kunde inte planera ett piss för att någon dag så kom ett papper där de står att man skall mönstra hit och dit.
var tvungen att avboka min uppkörning för att dom skickade ett papper en vecka innan om att jag skulle mönstra samma dag som uppkörningen.
2011-03-13, 23:02
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
Någon som vet hur lång tid det tar från det att man skickat in "internet testet" tills dess att man får reda på om man skall mönstra?(Gmu3)

Var likadant innan man skulle göra värnplikten man kunde inte planera ett piss för att någon dag så kom ett papper där de står att man skall mönstra hit och dit.
var tvungen att avboka min uppkörning för att dom skickade ett papper en vecka innan om att jag skulle mönstra samma dag som uppkörningen.

Det hittar du på pliktverkets hemsida.
2011-03-13, 23:10
Medlem
Citat:
Bra sagt.

OnT: Ni som rycker in som jägare i gmu1/2 vilka mönstringsvärden hade ni? Det skulle vara intressant och se på vilken nivå man måste vara på för att komma vidare till extramönstringen. Jag vet att minimum är 7 på fysiken och 5 på inskrivningen. Men det säger inte särskilt mycket om det är hög konkurrens.

ser att du har fått massa konstiga svar på din fråga som har skapat nya frågetecken. Här kommer mina svar och dem är helt sanna

jag fick. Styrka 9, kondition 9, iprov 6, psyk 7, befälslämplighet 7, syn A och hälsa A.

Extramönstring finns inte längre på just Jägarbataljonen (vet att tolkskolan har extramönstring)
däremot så kommer det att genomföras tester i slutet av Gmu:n för dem som vill ha provanställning.

Det var 46 nominerade (som sökte) till Armens jägarbataljon det fanns 75 platser så alla som sökte kom såklart in om man klarade säkerhetskontrollen.
Senast redigerad av simper02 2011-03-13 kl. 23:16.
2011-03-13, 23:10
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripcurlaus
Tyckte jag var bra sagt. Nu lämnar vi det.

Är det någon här som vet när man får hem informationsbrevet, där det bla står vad man ska ta med sig till första utbildningsdagen osv? Sen hörde jag att man kommer få ett brev om ett "informationsmöte" är det obligatoriskt? Jag bor cirka 24h med tåg ifrån min utbildningsplats så hade varit kanon om man slapp gå på mötet, annars får jag försöka ta mig dit någon dag innan. Hörde att det fanns sovplats där. (GMU2)

Jag fick mitt brev nu i veckan som varit. Är nog lite olika beroende på var i landet man bor. Saxar från Amf1 gruppen på Facebook:

Så det brevet lär du väl få nu i veckan som kommer
2011-03-13, 23:17
Medlem
_Shakermakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Arbetstidsavtalen och därmed villkor gällande ev OB, övertidsersättning etc är inte klara och kommer troligtvis inte att vara det förrän någon gång under 2012 enligt FM.

OB existerar i FM med, tror det eller ej, så vad du menar med ditt inlägg eller vad det tillför vet jag inte. Menar du att det kommer ett nytt avtal 2012? för om du menar att det inte finns OB nu kan du nog krypa tillbaka under din sten.
2011-03-13, 23:24
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Jag fick mitt brev nu i veckan som varit. Är nog lite olika beroende på var i landet man bor. Saxar från Amf1 gruppen på Facebook:

Så det brevet lär du väl få nu i veckan som kommer

Okej. Tack för svar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in