2011-02-09, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudarns_polare
Kan ju vara så att de räknar MP/SÄK som jägare.

Det som förut kallades "Militärpolisjägare" var 2.a Skvadron. Denna är nu nedlagd och heter istället 13. Säkerhetsbataljonen (det finns vakanser enl. mil.se). Men det stämmer som någon skrev ovan, Livgardet utbildar inte jägare. Det gör Amf1, K3, I19(K4). Sen om man vill räkna flygbasjägare/säk som en jägartjänst överlåter jag till någon annan.
2011-02-09, 21:19
Medlem
Olvards avatar
Är listan över sökbara områden i GMU3/4 definitiv, eller lär mer tillkomma med tiden?
2011-02-09, 21:41
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olvard
Är listan över sökbara områden i GMU3/4 definitiv, eller lär mer tillkomma med tiden?

Den är klar. Kommer inte fyllas på.
2011-02-09, 22:46
Medlem
Sgt.Rangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nmy89
Med tanke på att jag fick oerhört mycket skit för mina högstadiebetyg ( 185p ) så kan jag tänka mig att du inte har alltför stor chans!

Varför fick du skit för dina 185 pong från högstadiet?:S Det är ju inte ens relevant med GMU?
2011-02-09, 22:57
Medlem
Hudarns_polares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Militaren
Det som förut kallades "Militärpolisjägare" var 2.a Skvadron. Denna är nu nedlagd och heter istället 13. Säkerhetsbataljonen (det finns vakanser enl. mil.se). Men det stämmer som någon skrev ovan, Livgardet utbildar inte jägare. Det gör Amf1, K3, I19(K4). Sen om man vill räkna flygbasjägare/säk som en jägartjänst överlåter jag till någon annan.

I och med att FM har farbdyk, röjdyk och bassäk under jägarkategorierna på sin sida hade det ju inte varit speciellt häpnadsväckande.
2011-02-09, 23:38
Medlem
nmy89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Ranger
Varför fick du skit för dina 185 pong från högstadiet?:S Det är ju inte ens relevant med GMU?

Tydligen så visar det att jag inte skulle klara av gmu. Fick även jävligt mycket skit för mina gymnasiebetyg, saknar 3st för att få högskolekompetens. Killen satt å skrattade åt mig när jag pratade och försökte förklara att jag var omotiveradför 5-10 år sen, men det spelade tydligen ingen roll. Det var väl säkert för att få fram någon slags reaktion, men jag har aldrig känt mig så förödmjukad i hela mitt liv. Dock så höll jag god min. Svarade bra på alla frågor men fick ändå jättelågt omdöme....
2011-02-10, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nmy89
Tydligen så visar det att jag inte skulle klara av gmu. Fick även jävligt mycket skit för mina gymnasiebetyg, saknar 3st för att få högskolekompetens. Killen satt å skrattade åt mig när jag pratade och försökte förklara att jag var omotiveradför 5-10 år sen, men det spelade tydligen ingen roll. Det var väl säkert för att få fram någon slags reaktion, men jag har aldrig känt mig så förödmjukad i hela mitt liv. Dock så höll jag god min. Svarade bra på alla frågor men fick ändå jättelågt omdöme....

du måste ha snackat med en idiot! själv så gick jag ut högstadiet med 185 poäng, i gymnasiet så gick gick skolan jag valde i konkurs när det var någon månad kvar tills sommalov på första året. rektorn tog våra betyg och stack.. så var tvungen att göra om ALLT, det gjorde att jag missade andra ämnen som jag egentligen skulle ha gjort. nu går jag i 3an och kommer tyvärr inte bli klar så jag satsar på det viktigaste. det blev lite ledarskaps och sjukvårskurser. jag orkar och vill inte gå ett till år pga av det här och pga att jag hatar skola ;P.
jag ringde runt i försvarsmakten och frågade om det skulle vara ett problem, alla jag pratade med sa att det inte skulle vara några problem så länge jag uppfyller grundkraven. hos psykologen som jag pratade med så fick jag en 8. jag sa att jag var trött på skolan och vill ha äventyr! mönstrade till GMU2 och blev preliminärt antagen till Armens Jägarbataljon. : )
2011-02-10, 01:47
Bannlyst
Hur är det med färgblindhet? Är tyvär detta, och får bla inte bli polis, hur är det med militär? Det jävliga är att det är just något av detta jag önskar att bli, fick reda på när jag utbildade mig till polis om detta, så fick gå av.

Men hur är det med militären? Har hört olika. Det jag skulle vilja bli inom militär är marksoldat/prickskytt, vad kallas det på "Militärspråk"?

Undrar lite hur det går till. Har hoppat av två stycken gymnasieutbildningar nu, är på 3e året. Eventuellt blir det folkhögskolan nästa år, är rätt så skoltrött, men vill gärna bli elektriker.

Hur går det till om jag ansöker till ex hemvärnet? Är det lön varje månad eller är det något som är bara då och då? Är det heltidsjobb som man kan leva på eller är det ett jobb man måste ha bredvid?
Senast redigerad av FortuN 2011-02-10 kl. 01:50.
2011-02-10, 02:04
Medlem
nmy89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coltoon
du måste ha snackat med en idiot! själv så gick jag ut högstadiet med 185 poäng, i gymnasiet så gick gick skolan jag valde i konkurs när det var någon månad kvar tills sommalov på första året. rektorn tog våra betyg och stack.. så var tvungen att göra om ALLT, det gjorde att jag missade andra ämnen som jag egentligen skulle ha gjort. nu går jag i 3an och kommer tyvärr inte bli klar så jag satsar på det viktigaste. det blev lite ledarskaps och sjukvårskurser. jag orkar och vill inte gå ett till år pga av det här och pga att jag hatar skola ;P.
jag ringde runt i försvarsmakten och frågade om det skulle vara ett problem, alla jag pratade med sa att det inte skulle vara några problem så länge jag uppfyller grundkraven. hos psykologen som jag pratade med så fick jag en 8. jag sa att jag var trött på skolan och vill ha äventyr! mönstrade till GMU2 och blev preliminärt antagen till Armens Jägarbataljon. : )

Jo det var ju det jag ville egentligen, jävligt segt att få tjänstbarhet B Med 9styrka 8 kondition 8 i-test och fullt frisk förövrigt. Han tränat som ett djur för att bli jägare, men men han gillade inte mig.. fattar inte vad problemet var dock. Jag hoppade av skolan sista året för att börja jobba istället, det tyckte han var förjävligt och jag skulle förmodligen hoppa av gmu'n oxå, även fast jag har pluggat upp nästan allt efter det.
2011-02-10, 05:51
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 567
Är det någon som tränar Enligt FM:s pdf-fil Täna? är det något att gå efter?

Nej, men som jag har svarat tidigare använder jag FM:s häfte Träna. Vet inte vad det är dy pratar om men två fel på rad... Gör om gör rätt!
2011-02-10, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FortuN
Hur är det med färgblindhet? Är tyvär detta, och får bla inte bli polis, hur är det med militär? Det jävliga är att det är just något av detta jag önskar att bli, fick reda på när jag utbildade mig till polis om detta, så fick gå av.

Men hur är det med militären? Har hört olika. Det jag skulle vilja bli inom militär är marksoldat/prickskytt, vad kallas det på "Militärspråk"?

Jag tror nog det är rätt kört att få någon utav de tjänsterna.
Dessutom så väljs inte prickskyttar ut hos pliktverket.
Utan det är något som görs efter en tid inom det militära.

Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Nej, men som jag har svarat tidigare använder jag FM:s häfte Träna. Vet inte vad det är dy pratar om men två fel på rad... Gör om gör rätt!

Om du skall leka ordpolis kan du väl se till att kontrollera vad du själv skrivit innan du postar.
Senast redigerad av Bollinger 2011-02-10 kl. 10:55.
2011-02-10, 11:47
Medlem
Avayas avatar
Tjenna,

Har också lite frågor ang detta med utlandstjänst.

Lång historia kort,

Jag fick inte göra lumpen pga för dåliga betyg i högstadiet.
Grejen är också att jag är dömd två ggr för mindre allvarliga brott och detta var när jag va ca 15, är 22 nu.

Jag har fixat mina betyg och jag har också genomgått "behandling" i form av P12 och HVB-hem under några år, och har blivit utskriven utan problem och så.
Jag har fast, bra jobb på ett av världens största företag.

Borde detta spela in och visa att man är en bra pojke dessa dagar och att allt annat berodde på att man var ung och dum eller är det kört nu?

Tack på förhand!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in