2011-03-13, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudarns_polare
Om sökande från underrepresenterat kön, efter en helhetsbedömning enligt 9.3 Antagningsprövning - Urval 2, är behörig till utbildning och godkänd avseende krav enligt kravprofil till specifikt arbetsområde/inriktning ska denne/denna äga förtur före andra sökande från icke underrepresenterade kön.

Görs det verkligen avsteg från kravprofilen för tjejer och invandrare? Är det någon som har bevis på det eller är det bara hörsägen?

Nej, tjejer och killar konkurrerar inte på samma villkor men hur många tjejer är det som söker egentligen. Kan man inte konkurrera med de andra killarna som har sökt samma befattning får man träna hårdare. Och varför dras slutsatsen att invandrare inte kan vara konkurrenskraftiga, de har väl precis samma förutsättningar som alla andra? Btw, vilka räknas som invandrare? Utlandsfödd, utländska föräldrar, utländska mor-/farföräldrar, en utländsk förälder, annan religion än protestantisk kristen, adopterad kanske? Eller är det bara bruna människor som är invandrare?

Det där är så himla bra skrivet och det avgörs i betraktarens syn - första tanke - fördomen är omedveten. Sen ifall folk lär känna personen ändras deras syn på människan när dem får veta att han eller hon jobbar medans hon studerar och är född i Sverige. När dem hör människan prata hör dem en person prata bra svenska även fast ögonen är bruna och håret svart.
2011-03-13, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppenfuhrer
Tyvärr så tror JAG att ditt alternativ 1 inte finns i verkligheten ute på utbildningsplatserna.

Kanske är läge att starta ny tråd om kvinno & invandrar frågan inom FM istället för att fläcka ner denna. Vad tror ni ?

Jag tar åt mig av detta. Du har alltså fått en uppfattning om att "blattar" inte kan ha en öppen syn på samhället, på saker överhuvudtaget? Vad exakt baserar du din teori på? Känner du folk som skulle kunna klassas som "blattar"? Har du någon EGEN erfarenhet dvs, inte vad du sett på TV/läst/hört?

Jag tar åt mig av detta just pga att jag - även fast jag levt här hela mitt liv, har en svensk utbildning, är ateist och snart förhoppningsvis är fast anställd inom det svenska försvaret - fortfarande klassas som "blatte" av många. Varför? Jo för att jag var 2 månader gammal när jag kom till Sverige. Jag anser att jag platsar in på den kategorin om jag nu ska se mig själv som "blatte". Känner också många andra som också passar in på den beskrivningen.

Själv anser jag mig vara svensk och lever efter filosofin att döm personer som individer och skit fullständigt i att försöka generalisera när det gäller folkgrupper. Och det är mitt råd till dig nästa gång du yttrar dig om saken.

Jag ber om ursäkt för OT.
2011-03-13, 12:49
Medlem
Qendrim -

Så länge dom inte kommer nära dig och lära känna dig så förblir du blatten, invadraren.
Tyvärr men så är det. Du kan vara skötsam, utbildad, jobb, skatta men ändå så räknas du ihop och tillsammans med dem som får bidrag, sitter hemma och gör kiminella saker (Dom som gör sånt, alla gör inte det för att vara extra tydlig.)

Har det hänt att folk ändrat sitt bemötande och sättet dem är på mot dig efter att de lärt känna dig efter t.ex. 1-2 månader i skolan? Eftersom du skriver Svensk Utbildning så kanske det är Universitet?
Där träffar du många ifrån olika platser i Sverige med olika erfarenheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Jag tar åt mig av detta. Du har alltså fått en uppfattning om att "blattar" inte kan ha en öppen syn på samhället, på saker överhuvudtaget? Vad exakt baserar du din teori på? Känner du folk som skulle kunna klassas som "blattar"? Har du någon EGEN erfarenhet dvs, inte vad du sett på TV/läst/hört?

Jag tar åt mig av detta just pga att jag - även fast jag levt här hela mitt liv, har en svensk utbildning, är ateist och snart förhoppningsvis är fast anställd inom det svenska försvaret - fortfarande klassas som "blatte" av många. Varför? Jo för att jag var 2 månader gammal när jag kom till Sverige. Jag anser att jag platsar in på den kategorin om jag nu ska se mig själv som "blatte". Känner också många andra som också passar in på den beskrivningen.

Själv anser jag mig vara svensk och lever efter filosofin att döm personer som individer och skit fullständigt i att försöka generalisera när det gäller folkgrupper. Och det är mitt råd till dig nästa gång du yttrar dig om saken.

2011-03-13, 13:39
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim

Jag var lite otydlig, det jag är negativt inställd till är systemet bakom alltihop. Om du har klarat mönstringskraven för din befattning så ska du såklart ha den. Angående mitt föregående ut talande så ville jag främst påpeka den kvinnliga skaran, då jag har för det mesta hört mer negativt än positivt. Att det finns invandrare inom FM som gör bra ifrån sig är ju lika självklart som att det finns rötägg inom hela FM oberoende folkslag.

Jag har en del erfarenhet av invandrare, mest negativt tyvärr. Det jag baserar mina inlägg på är inte media.

Diskussionen kan för övrigt fortsätta i den nya tråden !
2011-03-13, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ripcurlaus
Kanske känns tungt och tråkigt att du inte kom in men du behöver inte skylla på alla/allt annat! Inte direkt deras fel att din syn inte klarar av dem stridsbefattningarna du ville komma in på.

När jag mönstrade var det en tjej som inte klarade inskrivningsprovet och psykologen frågade om hon ville genomföra alla tester ändå, för att "testa på" så hon visste vad hon skulle gå igenom om hon nu sökte nästa år igen. Hon tackade ja till det och hade därför en yrkesvägledare med sig under testernas gång. Kanske var de det du såg och därför tror att ALLA kvinnor får den behandligen under prövningarna. Dra inte alla kvinnor över en kam utan ta reda på saker först. Jag är själv tjej.

Säger som dem andra: Även om du klarade de fysiska testerna så delar du ju uppenbarligen inte FM värdegrund, räcker med att läsa dina kommentarer här på fortumet. Räcker med att man läser kommentaren där du frågar om syntestet. Come on - get real.

För det första så känns det befriande att jag nu slipper ha med Sveriges Försvarsmakt att göra, och för det andra så har jag inte missuppfattat någonting, eftersom jag, när jag anlände till mönstringskontoret i Göteborg, blev varse om att alla kvinnor kallades in till ett litet rum, och genom en kvinnlig deltagare fick jag senare veta att var och en blivit erbjuden personlig hjälp under dagens kommande tester.

Jag håller till fullo med om att jag inte delar deras värdegrund (jag snarare förkastar den), men samtidigt kan du läsa att jag inte är det minsta sur över att inte blivit antagen. Tråkigt att det inte går att diskutera här utan att alla ska komma med glåpord såsom "bondläpp", "blattehatare" och "rasist". Detta börjar likna Familjeliv mer och mer för varje dag som går...
2011-03-13, 14:17
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WER138
För det första så känns det befriande att jag nu slipper ha med Sveriges Försvarsmakt att göra, och för det andra så har jag inte missuppfattat någonting, eftersom jag, när jag anlände till mönstringskontoret i Göteborg, blev varse om att alla kvinnor kallades in till ett litet rum, och genom en kvinnlig deltagare fick jag senare veta att var och en blivit erbjuden personlig hjälp under dagens kommande tester.

Jag håller till fullo med om att jag inte delar deras värdegrund (jag snarare förkastar den), men samtidigt kan du läsa att jag inte är det minsta sur över att inte blivit antagen. Tråkigt att det inte går att diskutera här utan att alla ska komma med glåpord såsom "bondläpp", "blattehatare" och "rasist". Detta börjar likna Familjeliv mer och mer för varje dag som går...

well, okej.. låter fett skumt. Inte hört det av någon annan och jag själv har inte varit med om det men "ok".

Alla och alla.. jag har då inte sagt någonting angående det sista du skrev men jag kan ju säga att jag håller med Silvermoon. Klart det är bra om det är blandade kön och blandade kulturer/ursprung. (tänker på utlandstjänster) Det snackade yrkesvägledaren om undertiden som jag valde befattning. (rycker in i April) Att jag var "svensk" men hade ett annat ursprung var bara positivt tyckte han. MEN jag tycker ändå att kraven för att komma in i FM ska vara lika för alla. Dvs, jag tycker inte det är rätt OM nu individer från andra kulturer/ursprung blir prioriterade före trots att dem andra har bättre resultat.

Själv är jag adopterad från Thailand och kom hit när jag var lite över 1 år. Har aldrig blivit kallad "blatte" och folk ser mig som svensk då jag lever och blivit uppfostrad i en vanlig svenssons familj typ. Sen att jag kan skämta om mitt ursprung är en annan sak.
2011-03-13, 16:58
Medlem
keeperss avatar
Kan vi inte hålla oss till GMU + KMU i denna tråden, hurvida gula, röda, gröna eller damer kvoteras in kan ni väll ta upp i en annan tråd?
2011-03-13, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keepers
Kan vi inte hålla oss till GMU + KMU i denna tråden, hurvida gula, röda, gröna eller damer kvoteras in kan ni väll ta upp i en annan tråd?

Bra sagt.

OnT: Ni som rycker in som jägare i gmu1/2 vilka mönstringsvärden hade ni? Det skulle vara intressant och se på vilken nivå man måste vara på för att komma vidare till extramönstringen. Jag vet att minimum är 7 på fysiken och 5 på inskrivningen. Men det säger inte särskilt mycket om det är hög konkurrens.
2011-03-13, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erico21
Bra sagt.

OnT: Ni som rycker in som jägare i gmu1/2 vilka mönstringsvärden hade ni? Det skulle vara intressant och se på vilken nivå man måste vara på för att komma vidare till extramönstringen. Jag vet att minimum är 7 på fysiken och 5 på inskrivningen. Men det säger inte särskilt mycket om det är hög konkurrens.
9/8/7 kondition styrka prov,i den ordningen. Psykologen var 8 eller 7 kommer inte ihåg.
Ett tips är att marschträna innan, med packning såklart (vet att många har sagt det innan men går att påpeka det hur många gånger som helst). Även om man är tränad sedan innan tar det emot lite med en lk100 på ryggen.
2011-03-13, 18:18
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keepers

Tyckte jag var bra sagt. Nu lämnar vi det.

Är det någon här som vet när man får hem informationsbrevet, där det bla står vad man ska ta med sig till första utbildningsdagen osv? Sen hörde jag att man kommer få ett brev om ett "informationsmöte" är det obligatoriskt? Jag bor cirka 24h med tåg ifrån min utbildningsplats så hade varit kanon om man slapp gå på mötet, annars får jag försöka ta mig dit någon dag innan. Hörde att det fanns sovplats där. (GMU2)
2011-03-13, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aveus
9/8/7 kondition styrka prov,i den ordningen. Psykologen var 8 eller 7 kommer inte ihåg.
Ett tips är att marschträna innan, med packning såklart (vet att många har sagt det innan men går att påpeka det hur många gånger som helst). Även om man är tränad sedan innan tar det emot lite med en lk100 på ryggen.

Det är alltså så högt som 9 i kondition. Jo precis men i första hand kommer jag prioritera att träna inför själva mönstringen. Jag har en fråga till: Hur lång tid är det mellan mönstringen och en ev. extramönstring? dvs kommer man kunna hinna träna sig ytterligare?

Edit: haha, jag läste fel. Trodde att minimumkraven var 9/8/7. Shit happends
Senast redigerad av erico21 2011-03-13 kl. 18:24.
2011-03-13, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erico21
Bra sagt.

Sist jag hörde något om antalet sökande så var det väldigt få sökande till de vanliga jägarna. Inte ens en sökande per utbildningsplats så om det kvarstår behöver du knappast oroa dig för att inte komma in.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in