2011-04-12, 17:26
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcnoodles
Hur är det med boende i hemstaden? betalar dom det? kan man även söka in till GMU om man har gått några år över 18?

Är folk mellan 18-35 år som gör GMU.
2011-04-12, 17:37
Medlem
Happoradios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dramen
Jag gör rekryttesten nu men har "fastnat" på en del. Man ska välja de förbanden man är mest intresserad av att gå med i efter GMU. Mitt problem är att jag inte tänkt så långt än. Tror ni det är OK om man kryssar i alla alternativ/inget alternativ eller tror ni de tänker "Jaha, här har vi en kille som inte visar något intresse, han behöver vi inte kalla till antagningsprövning."
Lite smådum fråga kanske, men svar uppskattas!

Tror absolut inte de kommer att sålla ut dig bara pga. en sådan liten skitsak. Psykologen och Yrkesvägledaren kommer oavsett prata med dig om det när du väl är där. Annars går du bara in på FMs hemsida och kollar vilka förband som rekryterar.
2011-04-12, 18:00
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Är folk mellan 18-35 år som gör GMU.

Är folk mellan 18-45 som gör GMU på Amf 1.
2011-04-12, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dramen
Jag gör rekryttesten nu men har "fastnat" på en del. Man ska välja de förbanden man är mest intresserad av att gå med i efter GMU. Mitt problem är att jag inte tänkt så långt än. Tror ni det är OK om man kryssar i alla alternativ/inget alternativ eller tror ni de tänker "Jaha, här har vi en kille som inte visar något intresse, han behöver vi inte kalla till antagningsprövning."
Lite smådum fråga kanske, men svar uppskattas!

Det skulle jag inte kunna tänka mig. Det är väl bra att du inte kryssar i något om du är osäker, bara säga att du inte visste riktigt för stunden och sedan kan du alltid säga att du läste på lite i efterhand och "denna" och eventuellt "denna" tjänst verkar intressant.

Tror (inte gjort testet) att det handlar för dom att få en överblick bara, så de har lite frågor. "Varför svara då sådär" etc..

Har du något du fått upp ögonen på?

/Adrastus
2011-04-12, 19:03
Medlem
Lillaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcnoodles
Hur är det med boende i hemstaden? betalar dom det? kan man även söka in till GMU om man har gått några år över 18?

Under GMUn kan du ansöka om bostadsbidrag
2011-04-12, 19:54
Medlem
Tack för svaren grabbar, era svar gav en lugnande effekt kan man säga!

Jag läste mer om förbanden på försvarsmaktens hemsida och valde ut fyra stycken som verkade bra. Har nu skickat in rekryttesten och det känns skitbra
2011-04-12, 20:07
Medlem
Måste bara fråga:

Varför finns det 4 olika alternativ där Halmstad ingår ? Och vad är skillnaden på dessa ?

Jag och 3 polare har tänkt söka för augusti/september, men har ingen aning om vad det är för skillnad på de 4 olika halmstads-alternativen.

Tackar för svar
2011-04-12, 20:14
Medlem
MisterMonkeys avatar
Det finns väl inget tvång att fortsätta efter GMU?
2011-04-12, 20:53
Medlem
RuleBritannias avatar
Någon som vet hur lång utbildningtiden är för att bli stridspilot (flygförare)? Läste någonstans att det var 2 år och någonstans att det var 4? Tacksam för svar!
2011-04-12, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuleBritannia
Någon som vet hur lång utbildningtiden är för att bli stridspilot (flygförare)? Läste någonstans att det var 2 år och någonstans att det var 4? Tacksam för svar!

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-officer/Funktioner/Luftstrid/Stridspilot/

Utbildning
För att bli strids- eller transportflygpilot väljer du officersprogrammets aviatiska profil. Programmet är sex terminer (tre år). Termin ett till tre går du på Försvarshögskolan/Militärhögskolan Karlberg och läser de teoretiska grunderna för att bli officer. Termin fyra och fem är flygutbildning vid Flygskolan på Malmen i Linköping. Därefter genomförs den sista terminen vid Militärhögskolan Karlberg som sammanfattar de teoretiska och praktiska delarna till en helhet.

Flygplanet som används i flygutbildningen är den tvåsitsiga Sk 60. Cirka 125 flygtimmar varvas med teori, bland annat ledarskap med lagutveckling, flygpsykologi samt teknik, aerodynamik, navigation, meteorologi och idrott.

När din grundläggande flygutbildning är klar och godkänd har du erövrat flygförarmärket – Vingarna.

/Adrastus
2011-04-12, 21:31
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Är folk mellan 18-45 som gör GMU på Amf 1.

Hehe ok, hade för mig ha hört att någon kring 40 ska ha gjort det men skrev 35 för jag inte var säker. ^^
2011-04-12, 23:24
Medlem
_Shakermakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyJoniz
Måste bara fråga:

Varför finns det 4 olika alternativ där Halmstad ingår ? Och vad är skillnaden på dessa ?

Jag och 3 polare har tänkt söka för augusti/september, men har ingen aning om vad det är för skillnad på de 4 olika halmstads-alternativen.

Tackar för svar

Jobbigt läge då sista ansökningsdagen för denna GMU-period var den 10 april.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in