Citat:
Ursprungligen postat av Nova1990
Han har rätt. Har för mig att FM inte ens lyckades fylla jägarplatserna till arvidsjaur till GMU2, för få sökande helt enkelt. Men det är exakt som du säger, vissa jägartjänster är populärare än vissa andra. Jag menar, om jag nu minns rätt, att konkurrenten var stenhåd till K3 på GMU1, så all respekt till de som lyckades komma in.
Angående utbildningsplatserna hos jägarförbanden:
K3 GMU1: 85 platser, max 90 sökande, antagna 87. Ej stenhård konkurrens som jag ser det
AJB GMU2: 75 platser, sökande ca 50, antagna 46 ! Lite mer än hälften av platserna fyllda.
Denna information stämmer.
Grundkraven för att få söka till GMU på jägarförbanden är:
I-test: 5
Cykeltest: 7
Styrka: 7
Psyk: 7/7
Tjänstbarhet: A
Jägartest: Godkänt
GMUn är 3 månader lång och är enhetlig över hela landet vare sig man gör den på en Hemvärnsutbildningsplats, Lv6 eller K3. Nåja nån detalj kan väl skilja men kursplanen är lika ! Vid slutet av GMU ska man göra sin ANSÖKAN till provanställning. Om man nu söker provanställning hos AJB så behöver man göra en SANS där på AJB under några dagar, då man testas. Alla som har godkänt GMU får söka och göra denna SANS.
Detsamma gäller andra förband med diverse krav. Angående befattningen kustjägare, så behöver du först ha varit ANSTÄLLD 1 år innan du gör SANS till kustjägare. Fallskärmjägare vet jag inte hur det kommer gå till, men anar att det är samma sak där.
SANS = Särskild Ansökan
På slutet av antagningsprövningen, hos yrkesvägledaren så får man ett papper ifall man blir antagen. På det papperet står även en preliminär befattning efter GMUn. Den är preliminär och inget annat. För efter GMUn kan du i teorin söka nästan vilken befattning du vill.
Det är så här jag uppfattat det hela.
Lön under GMU: 4500:- x 3 månader. Provanställning/befattning: grundlön på 16100:- x 6. Här tillkommer diverse tillägg.
http://www.xn--bldragoner-25a.se/wp-content/uploads/2010/07/2010-07-2...pdf