2011-05-24, 17:12
Medlem
Lillaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittensKim
Vet inte om det här blir rätt tråd att skriva i men. Jag påbörjade min GMU i Berga den 22a april, men fick efter bara ett par dagar hoppa av på grund av personliga skäl, det blev minst sagt lite akut.

Nu idag, fick jag hem ett utbetalningskort från Nordea med Försvarsmakten som avsändare, och det var en utbetalning på 4700kr som jag kan hämta ut imorgon.

Detta måste ju så klart vara felaktigt? Inte så att jag vill ringa till försvaret och spela den goda samariten, men jag vill ju inte heller spendera pengarna direkt heller, så jag inte åker på en återbetalning.

Vad skulle ni göra i min sits? Har de helt enkelt glömt att skriva av mig, eller har det blivit något strul på lönekontoret. Hur stor är chansen att de ser att de skickat ut en felaktig betalning?

Om det inte har ändrats de senaste månaderna så är det så att, hoppar du av GMU så får du pengar för ytterligare 30dagar.
2011-05-24, 17:14
Medlem
MittensKims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillaa
Om det inte har ändrats de senaste månaderna så är det så att, hoppar du av GMU så får du pengar för ytterligare 30dagar.

Okej :O. Har du någon källa på det? ;3
2011-05-24, 17:24
Medlem
Lillaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittensKim
Okej :O. Har du någon källa på det? ;3

Citat:
Då rekryt skiljs från GMU ska rekryten (minst):
• inventera, vårda och återlämna utkvitterad materiel/utrustning.
• reglera eventuella förluster.
• genomföra hörselkontroll.
informeras om att ersättning ges från och med den dag utbildningen avbryts till och med den
30:e dagen från det att beslutet om att skilja rekryten från utbildningen meddelades denne,
dock längst till och med den dag utbildningen skulle ha avslutats.

http://www.forsvarsmakten.se/upload/Rekrytering/HKV%202010-12-09%2019%20100.68838%20Bilaga%201_Instruktion%20f%C 3%B6r%20GMU%20inom%20F%C3%B6rsvarsma kten.pdf
2011-05-24, 18:19
Medlem
Lite besviken över min mönstring faktiskt. hade hoppats på att kunna söka till skytte men blev preliminärt inskriven som logistiksoldat på P4 istället på grund av en jävla 5:a på cykeln (krävs minst 6) Det roliga var att jag tränat sjukt mycket på just träningscykel de senaste månaderna för att få så bra resultat som möjligt, men likt förbannat tog det stopp vid 5an när det väl gällde. Känner mig rätt vältränad i övrigt men när mjölksyran började smyga sig på under testet var det kört...

Nu står jag väl lite inför ett dilemma då jag vill bli skyttesoldat och funderar på att söka under nästa omgång istället, men å andra sidan är logistiksoldat med inriktning mot sjukvård inte heller helt fel, eller? Med så hård konkurrens blir jag glad bara jag får göra GMU överhuvudtaget, men frågan är om jag blir fast inom logistik efter GMU. Yrkesvägledaren ville sätta in mig på trängregementet men jag valde P4 istället trots att det som jag förstod det fanns hela 7(!) platser där.

Citat:
Ursprungligen postat av Duckula

Då du har fått ett lågt betyg i färg seendet så påverkas tjänstebarheten dramatiskt då det är viktigt med bra färg seende. Likaså ingår även i-provet i den bedömningen och då enligt pliktverket ligger du även där lite lägre än snittet som ligger vid 6.

Inte helt sant, jag fick tjänstbarhet A, trots 6 fel på färgseendetestet och en 5a på I-testet.
2011-05-24, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloh
Inte helt sant, jag fick tjänstbarhet A, trots 6 fel på färgseendetestet och en 5a på I-testet.

Då har inte du fått en korrekt bedömning är jag rädd, men då du har fel på färgseendet kommer det
ändå ligga dig till last då det kommer stå i dina handlingar, speciellt om du vill ha en stridande befattning nästa gång du söker.
2011-05-24, 19:40
Medlem
Vad ligger minimigränsen på om man ska söka markstridssoldat? På de olika testmomenten alltså.
2011-05-24, 21:14
Medlem
capsylos avatar
I-Prov: 7
Styrka: 7
Cykel: 6
Psykolog: 6

Perfekt hörsel och syn - Tjänstbarhet A.

Preliminär plats på LG (P4 som andrahandsval) som markstrid, härligt!

Nu är det bara vänta på att dom ska höra av sig, någon som vet när detta kan tänkas bli?
2011-05-24, 21:54
Medlem
PowerPlants avatar
I-prov: 7
Styrka: 9 (Hon sa att om skalan gick högre skulle jag fått 11)
Cykel: 6 (En sekund från 7, lite halvsurt)
Psykolog: 7

Hörsel och syn var helt perfekt. Fick dock tjänstbarhet B pga min pollenallergi.
Ska ner till Skåne om jag blir uttagen.

Inskrivningsförrättaren skev som kommentar att jag gav ett stabilt intryck. Enligt honom var det mycket bra.

Håller nu tummarna!
2011-05-24, 21:57
Medlem
PowerPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capsylo
I-Prov: 7
Styrka: 7
Cykel: 6
Psykolog: 6

Perfekt hörsel och syn - Tjänstbarhet A.

Preliminär plats på LG (P4 som andrahandsval) som markstrid, härligt!

Nu är det bara vänta på att dom ska höra av sig, någon som vet när detta kan tänkas bli?

Jag skulle få svar första veckan i juli.
2011-05-26, 16:29
Medlem
roligt... skulle ha mönstring imorgon den 27 maj.. så ringer de idag kl 16.00 och säger att de måste ställa in kallelsen pga sjukdom...

fan vad dåligt alltså jag har planerat detta i flera veckor tagit ledigt från jobbet planerat att jag ska åka 18.00 på torsdag idag alltså så ringer dem idag 1600 dagen före och säger att de avbokar min tid..

är det verkligen så tajt att om någon blir sjuk så kolapsar hela systemet.

aja bara lite less när man taggat och alla polare önskat en lycka till osv får se det från den ljusa sidan har 3 veckor till på mig att träna blev ombokad till 17 juni.
Senast redigerad av mattethias 2011-05-26 kl. 16:34.
2011-05-26, 16:38
Medlem
1Sics avatar
Fick exakt samma på allting förutom cykeln. Suck.

I-prov: 9
Styrka: 9
Psykolog: 8
Cykeljävel: 6 (förr 7) Var nog inte helt frisk och borde inte ha cyklat. Sa dock inget så får skylla mig själv.

Verkar inte som att psykologerna sätter ut 9:or öht. Eller är det någon som fått det?

Prel. Gruppchef Markstrid på LG.
Senast redigerad av 1Sic 2011-05-26 kl. 16:41.
2011-05-26, 17:37
Medlem
19vator91s avatar
Då har man blivit kallad för tester för anställning inom FM, men jag undrar hur man bokar resan till och från förbandet? Är det jag själv som står för det eller fixar FM det. Fick besked om det igår, men fick bara boka in datum och vilken tid jag skulle infinna mig. Mer information fick jag inte...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in