2011-03-13, 00:37
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WER138
Du är tillräckligt politiskt korrekt för att med hull och hår svälja all skit som nu har nått Försvarsmakten. Visste du att kvinnor under mönstringen får hjälp av personer som under dagen följer med och instruerar? De låter sliddjuren göra om vissa test, och när jag var där så fick en kvinna göra om det där styrkelyftet säkert fem eller sex gånger, men det är väl vad du kallar rättvist?

Fram till mönstringen hade jag en positiv inställning till det svenska försvaret, men när jag såg hur blattar och kvinnor särbehandlades så blev jag fan sned. Om jag bestämmer mig för att ha någon som helst inblandning med Försvarsmakten i framtiden, då blir det HV för min del. Det kan vara gott att slippa låtsas bry sig om MENA-människor för ett par extra tusen i månaden med.

Kanske känns tungt och tråkigt att du inte kom in men du behöver inte skylla på alla/allt annat! Inte direkt deras fel att din syn inte klarar av dem stridsbefattningarna du ville komma in på.

När jag mönstrade var det en tjej som inte klarade inskrivningsprovet och psykologen frågade om hon ville genomföra alla tester ändå, för att "testa på" så hon visste vad hon skulle gå igenom om hon nu sökte nästa år igen. Hon tackade ja till det och hade därför en yrkesvägledare med sig under testernas gång. Kanske var de det du såg och därför tror att ALLA kvinnor får den behandligen under prövningarna. Dra inte alla kvinnor över en kam utan ta reda på saker först. Jag är själv tjej.

Säger som dem andra: Även om du klarade de fysiska testerna så delar du ju uppenbarligen inte FM värdegrund, räcker med att läsa dina kommentarer här på fortumet. Räcker med att man läser kommentaren där du frågar om syntestet. Come on - get real.
2011-03-13, 00:46
Medlem
Hudarns_polares avatar
Citat:
De erbjuds en "personlig guide" under dagen, din pajas.

Jag mår verkligen illa när idioter som er påstår att det är så jävla bra med blattar och kvinnor i försvaret. Jag skiter i vem som gör jobbet, men alla ska konkurrera om platserna på lika villkor, och så ser det inte ut i dagens Sverige. Självklart går inte Försvarsmakten officiellt ut med det, men dessa två grupper prioriteras över unga svenska män med likvärdiga/snäppet bättre resultat.

Gratulerar, hur känns det att tillhöra den procentenhet hjärntvättade Svensson-människor som är för dumma för att ifrågasätta det etablerade systemet? Snart påstår du säkert att invandringen och ungdomsarbetslösheten inte heller är några problem. En jävla fjäder i hatten till dig.

http://www.forsvarsmakten.se/upload/Rekrytering/HKV%202011-03-02%2016%20315.53671%20Bilaga%201%20Antagningsordni ng%20GMU-KMU%5B1%5D.pdf

"8.3. Positiv särbehandling.
I enlighet med Diskrimineringslagen (2008: 567) och FM Jämställdhetsplan (2009-2011) ska urvalet göras enligt följande:
Om sökande från underrepresenterat kön, efter en helhetsbedömning enligt 9.3 Antagningsprövning - Urval 2, är behörig till utbildning och godkänd avseende krav enligt kravprofil till specifikt arbetsområde/inriktning ska denne/denna äga förtur före andra sökande från icke underrepresenterade kön."

Verkar rätt officiellt i mina ögon iaf. Frågan är var ni har fått det ifrån att det kvoteras in invandrare?
2011-03-13, 01:34
Medlem
Tack det samma!

Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Jag fick först dra 3 drag på isokaitestet som alla andra. Men sen var jag så nära att få det resultat jag ville ha så jag fick dra två gånger till. Som tjejerna får göra så enligt dig då.. Mönstrade tillsammans med en tjej och inte fan hade hon någon som följde med henne under dagen. Hon fick klara sig som alla andra. Tror nog att du är lite skev i huvudet.

@trekantarna: Du verkar vettig. Hoppas du är/blir antagen!
2011-03-13, 01:38
Medlem
Bra jobbat för texten du kopierat in här.
Jadu det är människor som inte kommer in på det dem vill som skyller på nått dem hört och det blir deras ursäkt. Vanligt att skylle på de svagare delarna utav vårat samhälle i Sverige dvs. kvinnor och invandrare.

Sverige är ändå bland de bästa länderna när det kommer till jämlikhet men ändå är det inte tillräckligt bra. Kolla på våra soldater i Afghanistan vad dem bidrar till och det är just att kvinnor ska få gå i skolan och utbilda sig för exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av Hudarns_polare
http://www.forsvarsmakten.se/upload/Rekrytering/HKV%202011-03-02%2016%20315.53671%20Bilaga%201%20Antagningsordni ng%20GMU-KMU%5B1%5D.pdf

"8.3. Positiv särbehandling.
I enlighet med Diskrimineringslagen (2008: 567) och FM Jämställdhetsplan (2009-2011) ska urvalet göras enligt följande:
Om sökande från underrepresenterat kön, efter en helhetsbedömning enligt 9.3 Antagningsprövning - Urval 2, är behörig till utbildning och godkänd avseende krav enligt kravprofil till specifikt arbetsområde/inriktning ska denne/denna äga förtur före andra sökande från icke underrepresenterade kön."

Verkar rätt officiellt i mina ögon iaf. Frågan är var ni har fått det ifrån att det kvoteras in invandrare?
2011-03-13, 02:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trekantarna
Mångfald (kvinna/invandrare) är bra för att sånna som dig ska lära sig att respektera olikheter och inse att det är bra att vara olika och inte samma hela bunten, så är det i den tid vi lever i nu.

[/b]

Okej. Tillåt mig vara övertydlig: Mångfald i samhället är nog säkerligen bra på många håll i samhället, däremot kan jag inte förstå vad som skulle göra försvaret bättre eller för den delen varför man skulle vara en bättre soldat ifall man tillber en annorlunda gud, kommer från en främmande kultur eller är kvinna.

Notera: Jag har ingenting emot invandrare eller kvinnor.
2011-03-13, 08:49
Medlem
Silvermoons avatar
Jag förstår absolut varför det är bra med kvinnor och invandrare i försvaret, tänker inte bemöda mig med att förklara för vissa människors döva öron.

Det jag reagerar på, är att det verkar som om kraven sänks för t.ex. kvinnor. Någon sade att en tjej hade fått komma in trots att hon bara hade resultat 3 på en egenskap som krävde 5, det är ju trots allt bara fel. Inte blir ju fienden lättare att handskas med bara för att man är tjej. Samma grundkrav, tycker jag, men klarar man dom kan man kvoteras in.

Grundkrav finns väl ändå för att man över huvud taget ska klara av utbildningen?
2011-03-13, 09:49
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Jahapp... Nu tycker jag att vissa människor får ta att öppna ögonen och börja använda tankeapparaten mellan öronen. En blivande soldat/soldat måste kunna granska information och bilda sina egna åsikter själv och inte sitta och läsa aftonbladet i jakt på artiklar om hur "bra" mångkulturen fungerar. Mångkultur är bra till en viss gräns, alla högutbildade som söker sig till Sverige för att göra något VETTIGT. Bidrar till Sveriges utveckling ekonomiskt och med kunskap m.m. Finns vissa människor här som sväljer medias propaganda med råge, det låter som lite Socialdemokratiskt om det.

Tänker inte gå mer off-topicen än så på den frågan.

Om man ställer sig neutral till kvinno & invandrar frågan inom FM, får man diskutera det då utan påhopp och hörsägen om att man är diverse politiskt lagd ? I det här landet får man ju inte vara negativ mot någonting för då tillhör man bottens avskrap.

@Thund: Som jag förstått så har det varit tidigare incidenter angående kvinnor på din GMU pluton, vad har hänt mer? Hur är GMUn rent allmänt?

Kvinnor inom försvaret på stridande befattningar, på samma villkor fine ! Har ju bland annat kommit in en tjej på K3 som verkligen klarade mönstringskraven för befattningen. Stort lycka till !
Men när det kommer till de andra 80% som inte klarar grundkraven för sin befattningen, fast de ändå kvoteras in för att det ska se snyggt och prydligt ut på papperet, så regeringen blir glad.... det är ju bara suuuck.

Invandrare inom försvaret samma sak där, kan de svenska och klarar mönstringskraven så har de en plats. Problemet kommer när deras religion och trosuppfattning blandas in, jag undrar jag vilken kvinno syn vissa invandrare har. Lyckas Pliktverket så kommer ju dessa individer inte in i FM men man vet ju aldrig. Samt att behöva ha speciell mat, speciell hit och dit. Istället för att ta seden dit man kommer och infinna sig i ledet !

Angående Afghanistan, det är en helt annan verklighet ! Det är inte självklart att gå i skola, få utbildning, att tänka, tycka och göra som man vill. Dra inte paralleller att Afghanistan ska vara som Sverige, eller att det kommer bli. Det kommer aldrig bli ett modernt västland. Den muslimska/islamska trosuppfattningen och tankesättet har ett oerhört starkt fäste i landet.

Kan även säga att det fanns individer samtidigt på mönstringen som mig som jag inte skulle vilja ha som stridspars kamrat. Både svensk och invandrare.

Ni som är så oerhört säkra på att mångkulturen är den ultimata grejen inom FM, vänligen förklara för jag förstår inte.

Jaja.... väntar bara på rasse/nazist påhoppen bring it on
2011-03-13, 09:58
Medlem
Citat:
De erbjuds en "personlig guide" under dagen, din pajas.

Jag mår verkligen illa när idioter som er påstår att det är så jävla bra med blattar och kvinnor i försvaret. Jag skiter i vem som gör jobbet, men alla ska konkurrera om platserna på lika villkor, och så ser det inte ut i dagens Sverige. Självklart går inte Försvarsmakten officiellt ut med det, men dessa två grupper prioriteras över unga svenska män med likvärdiga/snäppet bättre resultat.

Gratulerar, hur känns det att tillhöra den procentenhet hjärntvättade Svensson-människor som är för dumma för att ifrågasätta det etablerade systemet? Snart påstår du säkert att invandringen och ungdomsarbetslösheten inte heller är några problem. En jävla fjäder i hatten till dig.

Asso du så jävla efterbliven så det ryker om dig, vet du det? Man märker ju tydligt och klart att du är en jävla SD-anhängare och som skyller alla sina problem på blattar och kvinnor. Inse fakta, du dög inte för Försvaret, du var för kass helt enkelt.

En simpel fråga nu, vem tror du försvaret vill ta in?

Alternativ 1: En "blatte" eller en "kvinna" som är ödmjuk till alla i sin omgivning, utbildad, kan flera språk, kan jobba med alla oavsett bakgrund och mm..

Alternativ 2. En dum jävla bondläpp som inte kan något annat än o säga "blatte", "blatte" i alla sina meningar, outbildad, hatisk mot andra folkgrupper och mm

Håll dig till HV, där får du möjligheten till att ligga i skogen några gånger om året och prata strunt om blattar och kvinnor med andra bondläppar.
2011-03-13, 10:07
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Tyvärr så tror JAG att ditt alternativ 1 inte finns i verkligheten ute på utbildningsplatserna.

Kanske är läge att starta ny tråd om kvinno & invandrar frågan inom FM istället för att fläcka ner denna. Vad tror ni ?
2011-03-13, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppenfuhrer
Tyvärr så tror JAG att ditt alternativ 1 inte finns i verkligheten ute på utbildningsplatserna.

Kanske är läge att starta ny tråd om kvinno & invandrar frågan inom FM istället för att fläcka ner denna. Vad tror ni ?

Varför skulle det inte finnas såna i försvarmakten? En "blatte" som söker till försvarmakten har till sin syfte att bli en del av samhället, så tydligen gillar han/hon svenskar och en "blatte" har oftast mer språk i bagaget än vanliga svenskar.

Svar på din fråga, ja det tycker jag med.
2011-03-13, 11:57
Medlem
Hudarns_polares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Jag förstår absolut varför det är bra med kvinnor och invandrare i försvaret, tänker inte bemöda mig med att förklara för vissa människors döva öron.

Det jag reagerar på, är att det verkar som om kraven sänks för t.ex. kvinnor. Någon sade att en tjej hade fått komma in trots att hon bara hade resultat 3 på en egenskap som krävde 5, det är ju trots allt bara fel. Inte blir ju fienden lättare att handskas med bara för att man är tjej. Samma grundkrav, tycker jag, men klarar man dom kan man kvoteras in.

Grundkrav finns väl ändå för att man över huvud taget ska klara av utbildningen?

Om sökande från underrepresenterat kön, efter en helhetsbedömning enligt 9.3 Antagningsprövning - Urval 2, är behörig till utbildning och godkänd avseende krav enligt kravprofil till specifikt arbetsområde/inriktning ska denne/denna äga förtur före andra sökande från icke underrepresenterade kön.

Görs det verkligen avsteg från kravprofilen för tjejer och invandrare? Är det någon som har bevis på det eller är det bara hörsägen?

Nej, tjejer och killar konkurrerar inte på samma villkor men hur många tjejer är det som söker egentligen. Kan man inte konkurrera med de andra killarna som har sökt samma befattning får man träna hårdare. Och varför dras slutsatsen att invandrare inte kan vara konkurrenskraftiga, de har väl precis samma förutsättningar som alla andra? Btw, vilka räknas som invandrare? Utlandsfödd, utländska föräldrar, utländska mor-/farföräldrar, en utländsk förälder, annan religion än protestantisk kristen, adopterad kanske? Eller är det bara bruna människor som är invandrare?
2011-03-13, 11:58
Medlem
Bra skrivet tycker jag! Tycker inte du skrivit stötande på något sätt.

Mångkultur är bra till en viss del men den delen som dom som är Svenskar inte förstår är bieffekten utav mångkulturen och det drabbar bara de invadrare som är unga eftersom de inte känner sig som svenskar och de känner sig inte som tex palestiner där deras föräldrar kommer ifrån eftersom dem har den svenska system i sig förhoppningsvis ifall de hunnit anpassa sig.
Tänk på det en stund.. De här ungdomarna är Invadrare här, Svenskar i Palestina. Förstår ni?

Men det finns bra saker med mångkultur vilket vi inte får glömma. Att vi kan lära oss utav varandra. Om man nu åker utomlands så ser befolkningen att man är blandad i truppen och ena kan vara till nytta med språk eller nått annat som den kan om kulturen.

En arbetsplats där du kan finna Svensk, Fransman, Iranier, Amerikan, Chilenare så kan jag lova dig att dom har roligt tillsammans samt att det går nog bra för det stället. Slå ihop dessa hjärnor så kan du nog få en ide ifrån varje del utav jorden.

Håller med om att det ska vara samma krav för i krig är det inte kvinnor mot kvinnor och män mot män men det finns män som inte är en tiondel utav vad en kvinna är och virce versa. Men nu i vårat samhälle så vill de jämfördela arbetssysslor så det är därför det ska kvoteras in kvinnor så det blir jämt med könen.

"And since we all came from a woman
Got our name from a woman and our game from a woman
I wonder why we take from our women"

Lite så har det blivit nu att vi ger tillbaka allt som de inte fått göra och bli. 40-50-60 talet var det inte äns säkert att kvinnor fick gå till jobbet, de skulle vara i köket.

Invandrar frågan håller jag med om, det ska passa försvaret och deras livsstil ska ju inte vara i vägen om de nu är buddhister eller muslimer som ska be 5 ggr om dagen (går inte att be när det är skjutövning för exempel).

MEN vi får inte glömma att "blattar" som vissa sagt här i forumet kanske inte alls tror på något? Bara för att de ser ut att komma ifrån mellanöstern betyder det inte att de är muslimer, det kan lika gärna vara kristna syrianer eller ha bakgrund som är kristen och de själva är ateister. En bra sak att tänka på. Kunskap inom religion och geografi ger respekt gentemot varandra i gruppen vilket skapar bekvämlighet mellan varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av Gruppenfuhrer
Jahapp... Nu tycker jag att vissa människor får ta att öppna ögonen och börja använda tankeapparaten mellan öronen. En blivande soldat/soldat måste kunna granska information och bilda sina egna åsikter själv och inte sitta och läsa aftonbladet i jakt på artiklar om hur "bra" mångkulturen fungerar. Mångkultur är bra till en viss gräns, alla högutbildade som söker sig till Sverige för att göra något VETTIGT. Bidrar till Sveriges utveckling ekonomiskt och med kunskap m.m. Finns vissa människor här som sväljer medias propaganda med råge, det låter som lite Socialdemokratiskt om det.

Tänker inte gå mer off-topicen än så på den frågan.

Om man ställer sig neutral till kvinno & invandrar frågan inom FM, får man diskutera det då utan påhopp och hörsägen om att man är diverse politiskt lagd ? I det här landet får man ju inte vara negativ mot någonting för då tillhör man bottens avskrap.

@Thund: Som jag förstått så har det varit tidigare incidenter angående kvinnor på din GMU pluton, vad har hänt mer? Hur är GMUn rent allmänt?

Kvinnor inom försvaret på stridande befattningar, på samma villkor fine ! Har ju bland annat kommit in en tjej på K3 som verkligen klarade mönstringskraven för befattningen. Stort lycka till !
Men när det kommer till de andra 80% som inte klarar grundkraven för sin befattningen, fast de ändå kvoteras in för att det ska se snyggt och prydligt ut på papperet, så regeringen blir glad.... det är ju bara suuuck.

Invandrare inom försvaret samma sak där, kan de svenska och klarar mönstringskraven så har de en plats. Problemet kommer när deras religion och trosuppfattning blandas in, jag undrar jag vilken kvinno syn vissa invandrare har. Lyckas Pliktverket så kommer ju dessa individer inte in i FM men man vet ju aldrig. Samt att behöva ha speciell mat, speciell hit och dit. Istället för att ta seden dit man kommer och infinna sig i ledet !

Angående Afghanistan, det är en helt annan verklighet ! Det är inte självklart att gå i skola, få utbildning, att tänka, tycka och göra som man vill. Dra inte paralleller att Afghanistan ska vara som Sverige, eller att det kommer bli. Det kommer aldrig bli ett modernt västland. Den muslimska/islamska trosuppfattningen och tankesättet har ett oerhört starkt fäste i landet.

Kan även säga att det fanns individer samtidigt på mönstringen som mig som jag inte skulle vilja ha som stridspars kamrat. Både svensk och invandrare.

Ni som är så oerhört säkra på att mångkulturen är den ultimata grejen inom FM, vänligen förklara för jag förstår inte.

Jaja.... väntar bara på rasse/nazist påhoppen bring it on

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in