2011-02-14, 12:14
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Du har alltså gjort lämplighetsundersökningen och där svarat negativa svar på frågorna om ja förstår rätt för att du inte var sugen på värnplikten då.

Det kan komma frågor av läkaren och psykologen angående om du mönstrat tidigare.
Sök till GMU3, ansökningara öppnas snart kika på rekryteringsmyndigheten och mil för att inte missa ansökan. Du får då göra ny lämplighetsundersökning ! Svarar du inte helt galet på den så blir du kallad till antagningsprövning(mönstringen).

OM frågan kommer upp varför du "ljög" på undersökningen så får du lov att förberedda ett ärligt svar. Och varför du vill söka dig till det här. Det bör räcka långt ! Häng inte upp dig alltför mycket på det...
Kan tipsa om att läkaren går ut väldigt hårt på skador/allergier m.m. Antingen väljer du att mörka dem eller så har du intyg.
2011-02-14, 12:17
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prassel-i-graset
Du kommer få göra om det där rekryttestet när du söker GMU så det gamla kollar det nog inte ens på.

Jag svarade själv i rekryttestet (2009 eller vilket år nu det var) att jag inte alls var intresserad av att göra lumpen och att min fysik var kass. Så då slapp jag ens mönstra. Men när jag tog studenten 2010 så kände jag att jag nog skulle vilja göra lite tid i grönkläder och sökte GMU. Är nu preliminärt antagen till AJB som jägare med inryck i slutet av april.

BTW, jag tycker definitivt att du ska ansöka om att få göra GMU!

Anslut dig till facebook gruppen om du inte redan gjort ! GMU I19 Arvidsjaur
2011-02-14, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppenfuhrer
Anslut dig till facebook gruppen om du inte redan gjort ! GMU I19 Arvidsjaur

Har redan gått med i den
2011-02-14, 12:28
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Härligt ! =) Tänkte bara tipsa om s.o.l.d.f.com forumet, Sveriges största militära forum. Det kanske du också visste
2011-02-14, 13:43
Medlem
347s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
Psykologen kommer förmodligen ha läst ditt tidigare ”test” så tänk ut en bra förklaring som du kan komma med. Min pyskolog tittade igenom allt.

Om du har skrivit att du har skador och andra problem så kommer läkaren och Sjuksyrran och fråga. dålig fysik kan alltid tränas upp så det är inget problem

Citat:
Ursprungligen postat av prassel-i-graset
Du kommer få göra om det där rekryttestet när du söker GMU så det gamla kollar det nog inte ens på.

Jag svarade själv i rekryttestet (2009 eller vilket år nu det var) att jag inte alls var intresserad av att göra lumpen och att min fysik var kass. Så då slapp jag ens mönstra. Men när jag tog studenten 2010 så kände jag att jag nog skulle vilja göra lite tid i grönkläder och sökte GMU. Är nu preliminärt antagen till AJB som jägare med inryck i slutet av april.

BTW, jag tycker definitivt att du ska ansöka om att få göra GMU!

Citat:
Du har alltså gjort lämplighetsundersökningen och där svarat negativa svar på frågorna om ja förstår rätt för att du inte var sugen på värnplikten då.

Det kan komma frågor av läkaren och psykologen angående om du mönstrat tidigare.
Sök till GMU3, ansökningara öppnas snart kika på rekryteringsmyndigheten och mil för att inte missa ansökan. Du får då göra ny lämplighetsundersökning ! Svarar du inte helt galet på den så blir du kallad till antagningsprövning(mönstringen).

OM frågan kommer upp varför du "ljög" på undersökningen så får du lov att förberedda ett ärligt svar. Och varför du vill söka dig till det här. Det bör räcka långt ! Häng inte upp dig alltför mycket på det...
Kan tipsa om att läkaren går ut väldigt hårt på skador/allergier m.m. Antingen väljer du att mörka dem eller så har du intyg.

Tack för era svar! Låter ju som att det inte kommer bli något större problem iallafall, men jag får förbereda mig på att bli konfronterad. Kommer dock inte ihåg exakt vilka fysiska "besvär" jag påstod att jag hade, vore ju illa om jag tex nämnde astma, syn/hörselsvårigheter osv (vilket jag inte har), det kan ju bli svårare att trassla sig ur än att man skrev att man var otränad.

Finns det något sätt att se sin gamla ansökan?
2011-02-14, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 347
Tack för era svar! Låter ju som att det inte kommer bli något större problem iallafall, men jag får förbereda mig på att bli konfronterad. Kommer dock inte ihåg exakt vilka fysiska "besvär" jag påstod att jag hade, vore ju illa om jag tex nämnde astma, syn/hörselsvårigheter osv (vilket jag inte har), det kan ju bli svårare att trassla sig ur än att man skrev att man var otränad.

Finns det något sätt att se sin gamla ansökan?

ja det kan du ta kontakt med rekryteringsmyndigheten

"Du har rätt att få veta vilka uppgifter Rekryteringsmyndigheten har om dig
En gång per år har du rätt att kostnadsfritt få besked om vilka uppgifter vi har om dig (registerutdrag). En sådan begäran ska vara skriftlig och undertecknad. Du kan alltså inte skicka den som e-post.

Du kan också begära att vi rättar, spärrar eller tar bort felaktiga uppgifter om dig."

https://e.pliktverket.se/portal/Public/Info/Default.aspx?ID=151
Senast redigerad av simper02 2011-02-14 kl. 14:38.
2011-02-14, 14:31
Medlem
Hur söker man till GMU?
2011-02-14, 14:44
Medlem
MittensKims avatar
Någon som fått svar om GMU 2 ännu?
2011-02-14, 16:38
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
Hur söker man till GMU?

www.pliktverket.se -> E-tjänster -> Ansökningar -> Rekrytest.

GMU1 så är utbildningarna påbörjade, GMU2 har nyss gjort klart mönstringen. GMU 3 är nästa kull som rekryterar. Det går inte göra rekryttestet än, men det kommer väl igång snart =)

Citat:
Ursprungligen postat av MittensKim
Någon som fått svar om GMU 2 ännu?
Inte jag i varje fall, de börjar kanske skicka ut idag så med lite tur har man imorn
2011-02-14, 17:10
Medlem
Citat:
www.pliktverket.se -> E-tjänster -> Ansökningar -> Rekrytest.

Tack, så vad är den här www.mil.se/rekryteringskontoret till för?
2011-02-14, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
Tack, så vad är den här www.mil.se/rekryteringskontoret till för?
för att anmäla intresse du får ett Mail också när det är dags att söka. Plus att du blir fulständigt bombad med reklam brev från försvarsmakten
2011-02-14, 17:36
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Om du reggar dig där så får du mail utskick om nyheter angående rekrytering m.m. Jag hade gjort det men ja fick inga utskick :P... Prova allafall. Men håll ögona öppna när de går ut med rekryttestet på pliktverkets hemsida ! Om du missar det denna gång (GMU3). Så får du vänta ganska länge på GMU4.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in