2011-03-17, 18:02
Medlem
Jag undrar lite om de fysiska kraven för anställning efter gmu. Vad är minimum situps, armhävningar osv. hur fort måste man springa milen? Förstår att det är olika för olika yrken men generellt?
2011-03-17, 18:02
Medlem
fondezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19vator91
Någon som vet hur det blir med bostad efter själva GMU?
Om jag har förstått det rätt så ska man ju fixa en egen bostad när själva anställningen börjar. Om man nu väljer att bo på logoment ett tag, hur länge kan man göra det?

Du bor gratis under provanställningen på logement. Efter det är det inte spikat än vad det kommer kosta.
2011-03-17, 18:10
Medlem
shoot4us avatar
Hur är det med reservofficiersutbildningen nuförtiden? Är den borttagen eller kan man rikta sig in emot det under/efter GMU?
2011-03-17, 20:25
Medlem
Misoros avatar
Vad är det för skillnad på att göra GMU på hemvärnet eller ett befintligt regemente?
2011-03-17, 21:48
Medlem
Tre frågor som besvarats ett antal gånger i denna tråd! ett tips det finns en sökfunktion eller så gör man en enkel googel sökning.
Citat:
Ursprungligen postat av gmunoob
Jag undrar lite om de fysiska kraven för anställning efter gmu. Vad är minimum situps, armhävningar osv. hur fort måste man springa milen? Förstår att det är olika för olika yrken men generellt?
som lägst är kravet att få godkänt på multitest.

Citat:
Ursprungligen postat av shoot4u
Hur är det med reservofficiersutbildningen nuförtiden? Är den borttagen eller kan man rikta sig in emot det under/efter GMU?
Efter gmu:n

Citat:
Ursprungligen postat av Misoro
Vad är det för skillnad på att göra GMU på hemvärnet eller ett befintligt regemente?
man använder ak4 istället för ak5. Kursplanen är den samma men det finns såklart skillnader tex titta på mönstringskraven så förstår du.
2011-03-17, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fondez
Du bor gratis under provanställningen på logement. Efter det är det inte spikat än vad det kommer kosta.

Det är det visst, 1100kr i månaden inkl förråd eller 850kr utan förråd. Man ska bo på log under begränsad tid och inte istället för att skaffa lägenhet.
2011-03-17, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle88
Det är det visst, 1100kr i månaden inkl förråd eller 850kr utan förråd. Man ska bo på log under begränsad tid och inte istället för att skaffa lägenhet.

Vet regementen där man bor gratis som någon sa första 6 månaderna men även regementen där man få betala från första dagen.
Just nu finns det mycket oklart i det hela eftersom det tar tid att ordningsställa logementen till hyfsade boplatser för soldaterna.
2011-03-17, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
Jag har gjort sådan operation (LASEK) och det är inget problem alls (om operationen har gått bra).
Helst vill dem att du gör LASEK behandling och inte LASIK behandling. På grund av att ögat är extra känsligt mot slag, smällar och tryck om man gjort LASIK.
LASEK är ju även billigast. Minuset är att den är ofta oerhört plågsam och har längst läkningstid ca 3 månader.

Dags att göra mitt första inlägg, jag har lite funderingar om det här med laseroperation (kanske ni som har gjort de kan upplysa mig lite) Jag har planer på att söka till GMU efter gymnasiet (går 2:an nu) men de är så att jag har rätt kass syn.. så jag hade tänkt att göra laseroperationen så snart som möjligt men jag undrar det är med att synen ska vara stabil, hur hård är dom med det? min syn har ändrats ungefär 0,25- det senaste året. Tror ni man kan göra operationen ändå eller kommer dom att säga att man måste vänta?
Man vill ju samtidigt inte början sin karriär när man är 25 bast
2011-03-17, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piznisse
Dags att göra mitt första inlägg, jag har lite funderingar om det här med laseroperation (kanske ni som har gjort de kan upplysa mig lite) Jag har planer på att söka till GMU efter gymnasiet (går 2:an nu) men de är så att jag har rätt kass syn.. så jag hade tänkt att göra laseroperationen så snart som möjligt men jag undrar det är med att synen ska vara stabil, hur hård är dom med det? min syn har ändrats ungefär 0,25- det senaste året. Tror ni man kan göra operationen ändå eller kommer dom att säga att man måste vänta?

Vad gällande åldern så är 25 ingenting att oroa sig för, har betydligt äldre kolleger anställda som soldat.
2011-03-17, 22:56
Medlem
fondezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle88

Möjligt att vissa regementen har det så från dag ett, vet bara att Lv6 kör på det sättet jag nämnde. Att nämna är att fortifikationsverket äger lokalerna och dom som bestämmer när och hur mkt i hyra som ska pröjsas, iaf på Lv6.
2011-03-17, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fondez
Möjligt att vissa regementen har det så från dag ett, vet bara att Lv6 kör på det sättet jag nämnde. Att nämna är att fortifikationsverket äger lokalerna och dom som bestämmer när och hur mkt i hyra som ska pröjsas, iaf på Lv6.

Vi blev tillsagda att vi skulle betala 1100 för boende från första dagen, sen kom besked om sänkt hyra eftersom allt inte var ombyggt än. Just nu står vi som frågetecken men klagar inte eftersom vi betalar inget. Ombyggnaden går dock otroligt sakta.
2011-03-17, 23:04
Medlem
Ironghosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piznisse

Jag vet folk som blivit erbjudna anställning på jägarförband (stridande befattning) med glasögon/linser. Detta utan krav på operation.

Finns det någon källa som säger att man måste ha perfekt syn utan glasögon för att kunna ta anställning i en stridande befattning?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in