2011-02-13, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trekantarna
varsågod, spring en brant backe och se om din uthålighet gör så att du kan ta dig upp 20ggr eftervarandra. du måste förstå att utålighet utan benstyrka är NOLL värt och tvärtom.

utåligheten är bara att kroppen har lärt sig att bearbeta mjölksyran bättre.

jo nivå 17-18 är höga jämfört mot nivåerna man startar springa lättsamt på, dvs 7 som folk åkte ut på tydligen som det har nämnts innan.

men kom igen nu detta blir nästan larvigt!
vad definierar du som styrka?

Jag definierar styrka på detta vanliga vis
Att med en given belastning som maximalt kan lyftas(här kan man avända vilket ord som hälst) 15 gånger. Grunden till att jag definierar styrketräningen med mellan 1 - 15 repetitioner är att vid träning med en vikt som man kan lyfta över 15 gånger, är det inte längre styrka du tränar, utan uthållighet. Gör man 1-3 rep så handlar det om explosiv styrka. Alltså löpning har ingen ting med styrka att göra.

Eller tänker du så här? Idag ska jag gå och styrketräna genom att springa 2 km?????

Och nivå 17-18 kräver ingen snabbhet alls. Tror all med en normal hälsa klarar av den farten.
Senast redigerad av simper02 2011-02-13 kl. 23:22.
2011-02-13, 23:35
Medlem
SnowPeeChairTens avatar
Om man gör GMU som 18-åring, när kan man som tidigast få göra utlandstjänst?
2011-02-14, 00:08
Medlem
ViGillarHinkars avatar
Har sökt igenom denna tråd samt sökt i hela forumet, google osv.. får ej svar. hoppas någon kan sprida ljus på situationen!
(Så nu skaffade jag mig ett rykande färskt konto för vara säker på att förbli anonym 30 kr fattigare.)

*Raderad wall of text*

Hur säkert är det att få jobb inom FM om GMU sköts bra och engagerat?

På mil.se kan man läsa att det finns möjlighet till anställning... låter inte jättesäkert.

Imorgon kommer jag säga upp mig från mitt jobb för att satsa på FM, men har under helgen hunnit bli så jäkla nervös inför framtiden. Vill ju inte stå där efter GMU och vara utan jobbet jag har idag och utan jobb för FM.

Jag har varit säker på detta tidigare (säkert ett halvår) men nu har jag av någon anledning börjat tveka... Någon som vet??
2011-02-14, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
Grunden till att jag definierar styrketräningen med mellan 1 - 15 repetitioner är att vid träning med en vikt som man kan lyfta över 15 gånger, är det inte längre styrka du tränar, utan uthållighet. Gör man 1-3 rep så handlar det om explosiv styrka. Alltså löpning har ingen ting med styrka att göra.

Eller tänker du så här? Idag ska jag gå och styrketräna genom att springa 2 km?????

Och nivå 17-18 kräver ingen snabbhet alls. Tror all med en normal hälsa klarar av den farten.

Det finns två former av styrka här, löpstyrka och muskelstyrka. Du klarar dig inte utan den ena utan den andra, för att man ska kunna springa 17-18 på ett beep test behövs inte bara uthållighet utan Löpstarka muskler(det får man inte enbart av att springa utan även lyfta lite vikter). Det för att kunna hålla uppe kroppen när du ska springa, sen behöver du såklart en bra kondition och mjölksyreuthållighet för att orka accelerera så många gånger fram och tillbaks.

Sen angående snabbheten på testet.. Visst det är inte jättesnabbt på de nivåerna men efter man har tagit sig igenom hela multitestet och dom tidigare 16 nivåerna ska du se att man har lite flås i kroppen. Nu pratar vi om en "normalt tränad" person och inget konditionsmonster
2011-02-14, 02:19
Medlem
Undrar om dem har ändrat anställningskontraktet i GMU från 2 år till 12 år?
2011-02-14, 06:26
Medlem
ViGillarHinkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rand00m
Undrar om dem har ändrat anställningskontraktet i GMU från 2 år till 12 år?

Det låter inte troligt. Varför tror du att det är så?
2011-02-14, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViGillarHinkar
Har sökt igenom denna tråd samt sökt i hela forumet, google osv.. får ej svar. hoppas någon kan sprida ljus på situationen!
(Så nu skaffade jag mig ett rykande färskt konto för vara säker på att förbli anonym 30 kr fattigare.)

*Raderad wall of text*

Hur säkert är det att få jobb inom FM om GMU sköts bra och engagerat?

På mil.se kan man läsa att det finns möjlighet till anställning... låter inte jättesäkert.

Imorgon kommer jag säga upp mig från mitt jobb för att satsa på FM, men har under helgen hunnit bli så jäkla nervös inför framtiden. Vill ju inte stå där efter GMU och vara utan jobbet jag har idag och utan jobb för FM.

Jag har varit säker på detta tidigare (säkert ett halvår) men nu har jag av någon anledning börjat tveka... Någon som vet??

Sök GMU men jobba tills du ska mönstra. Mönstra färdigt och se om du klarar testerna och se vart du hamnar dvs. om det passar dig.

Sen är det ett tag tills GMU startar så jobba fram tillsdess och ta tjänstledigt i 3 månader för att se om det är din grej.

Att ändra sin livstil så där rejält är ganska svårt att vara 100% säker på.. antingen gillar man det eller så gör man inte det och det kan du bara veta om du testar. Jag förstår dig till 100%.

Men så här skulle jag gjort iallafall.
2011-02-14, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malke
Det finns två former av styrka här, löpstyrka och muskelstyrka. Du klarar dig inte utan den ena utan den andra, för att man ska kunna springa 17-18 på ett beep test behövs inte bara uthållighet utan Löpstarka muskler(det får man inte enbart av att springa utan även lyfta lite vikter). Det för att kunna hålla uppe kroppen när du ska springa, sen behöver du såklart en bra kondition och mjölksyreuthållighet för att orka accelerera så många gånger fram och tillbaks.

Sen angående snabbheten på testet.. Visst det är inte jättesnabbt på de nivåerna men efter man har tagit sig igenom hela multitestet och dom tidigare 16 nivåerna ska du se att man har lite flås i kroppen. Nu pratar vi om en "normalt tränad" person och inget konditionsmonster

Det malke skriver är rätt. Du måste ha lite kunskap om humanbiologi för att du ska förstå, säger inte att du är dum på något sätt men det är sådär. När man vill ha bättre kondition så tränar man benstyrka för att få bättre. Man brukar komma till en punkt där man inte kan få bättre kondition genom att springa då får man träna benens styrka så dom ska ta fram än själv längre. Men balansen är viktig eftersom en person med stora muskler i benen är varken rörlig eller kan springa länge.
2011-02-14, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malke

Okej nu ska du få en uppgift
vad är skillnaden på löpstyrka och uthållighet?

Tänk efter nu när du läser igenom ditt inlägg och dem tidigare som jag har skrivit.

Löpstyrka och uthållighet är synonymer med varandra kan man säga för det är nästan exakt samma sak.

Citat:
Ursprungligen postat av trekantarna
Det malke skriver är rätt. Du måste ha lite kunskap om humanbiologi för att du ska förstå, säger inte att du är dum på något sätt men det är sådär. När man vill ha bättre kondition så tränar man benstyrka för att få bättre. Man brukar komma till en punkt där man inte kan få bättre kondition genom att springa då får man träna benens styrka så dom ska ta fram än själv längre. Men balansen är viktig eftersom en person med stora muskler i benen är varken rörlig eller kan springa länge.

För dig har jag redan förklarat skillnaden mellan benstyrka och uthållighet. Ändå fortsätter du?
Men jag börjar tro nu att du leker med begrepp som du inte förstår och att vi har menat samma sak bara att du har använd helt fel ord.

Styrka är 1-15 liknade rörelser/rep
Över 15 liknande rörelser/rep är uthållighet

Löpning handlar om kondition och uthållighet(om ni hellre vill använda ordet löpstyrka så gör det det är samma sak)
2011-02-14, 11:56
Medlem
347s avatar
Funderar på att söka till GMU i framtiden. Men har en fråga. Förra året fick jag hem lappen om att göra ett test på nätet om man ville göra lumpen eller inte. Då hade inga planer alls på det, så jag sa att jag inte ville och överdrev smått om att jag hade dåligt fysik osv.

Kan detta påverka mig negativt om jag nu söker GMU? Granskar dom mitt tidigare test? Eller är det endast testet till GMU:n som gäller?
2011-02-14, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 347
Funderar på att söka till GMU i framtiden. Men har en fråga. Förra året fick jag hem lappen om att göra ett test på nätet om man ville göra lumpen eller inte. Då hade inga planer alls på det, så jag sa att jag inte ville och överdrev smått om att jag hade dåligt fysik osv.

Kan detta påverka mig negativt om jag nu söker GMU? Granskar dom mitt tidigare test? Eller är det endast testet till GMU:n som gäller?

Psykologen kommer förmodligen ha läst ditt tidigare ”test” så tänk ut en bra förklaring som du kan komma med. Min pyskolog tittade igenom allt.

Om du har skrivit att du har skador och andra problem så kommer läkaren och Sjuksyrran och fråga. dålig fysik kan alltid tränas upp så det är inget problem
2011-02-14, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 347

Du kommer få göra om det där rekryttestet när du söker GMU så det gamla kollar det nog inte ens på.

Jag svarade själv i rekryttestet (2009 eller vilket år nu det var) att jag inte alls var intresserad av att göra lumpen och att min fysik var kass. Så då slapp jag ens mönstra. Men när jag tog studenten 2010 så kände jag att jag nog skulle vilja göra lite tid i grönkläder och sökte GMU. Är nu preliminärt antagen till AJB som jägare med inryck i slutet av april.

BTW, jag tycker definitivt att du ska ansöka om att få göra GMU!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in