Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Tycker det verkar som om psykologen hade mer rätt än du tror, han undrar naturligtvis varför du faktiskt ljög antingen vid förra mönstringstillfället alternativt det nuvarande när han läser det gamla utlåtandet.
Sen så verkar ditt eget inlägg här visa på att du har väldigt svårt att ta till dig en opartiskt bedömning av din egen lämplighet utan att direkt gå i försvarsställning samt visar narcisstiska drag när du påstår att du "vet" att alla psykologer är idioter, obegåvade och misslyckade för att de arbetar statligt (!) och därigenom inte är kompetenta nog att inse att innehar "stor personlig mognad" och "tydlig ledarskapsförmåga" (dina egna ord).
Som sagt, grundat enbart på det sätt du uttrycker dig så tycker jag nog att psykologen har gjort en hyfsad bedömning.
Till att börja med ljög jag inte vid endera intervju. Däremot så vid den första intervjun öppnade jag mig som om det var en terapisession. Det vill säga att jag berättade om mina bekymmer och saker som tyngde mig, t.ex. att jag var ledsen över att min flickvän hade gjort slut, hade diverse problem i hemmet o.s.v. varför psykologen gjorde bedömningen att jag var deprimerad, vilket stämde, och att jag inte var lämplig för plikttjänstgöring i försvaret. Detta har jag inga som helst invändningar emot även om jag anser att lumpen vid den tidpunkten bara hade gjort mig gott i form av disciplin och fasta rutiner.
Vad jag invänder mig mot är den senaste intervjun där jag anser att jag inte fick en som du skriver "opartisk bedömning av min lämplighet" utan att den senare psykologen dömde mig efter tidigare psykologs utvärdering istället för att själv göra en objektiv bedömning av min nuvarande psykologiska status. Och eftersom att bedömningen inte heller var opartisk är det inte heller särskilt långsökt att jag försvarar mig själv. Jag påstod inte heller att alla psykologer var idioter. Däremot står jag fast vid min uppfattning att när man spenderat flera år och hundratusentals kronor på att utbilda sig till psykolog för att sedan ta en statlig anställning istället för att starta en egen mottagning för privatpersoner och därmed tjäna betydlig mer pengar i egen anställning är en form av misslyckande och ett tecken på obegåvning. Men detta är min åsikt och som jag skrev varierar det självklart från psykolog till psykolog varför de arbetar på just pliktverket. Vissa gör det p.g.a. brist på alternativ medan andra gör det av andra anledningar.
Någon som uppvisar tydliga tecken på narcissism är ju du, som anser dig kunna göra en psykologisk utvärdering av en person över internet, baserat på ett fåtal rader med text. Har du till att börja med ens en utbildning som kvalificerar dig att göra den typen av bedömning eller anser du dig bara veta allt efter att ha läst Psykologi A/B på gymnasiet? Vidare har du inte en aning om vad någon av psykologernas bedömning innefattar och kan därför inte heller instämma i någon sådan bedömning.
Om jag nu har mognat väldigt personligen sedan den första intervjun och dessutom har anförskaffat mig ledarskapsförmåga, är det då inte mer än rätt att jag anser att psykologen ska göra en objektiv bedömning av min nuvarande personlighet istället för att rätta sig efter ett tre år gammalt utlåtande?
Vid den första intervjun gjorde jag misstaget att lätta mitt hjärta för en person som ska bedöma mig och inte hjälpa mig med mina personliga bekymmer, vilket ledde till ett dåligt resultat som sedan följde med till intervjun tre år senare.
Vilket leder mig till att råda folk till att inte göra samma misstag! Faktum är att psykologerna är civilanställd personal som inte har en verklig uppfattning om vad som krävs av en soldat/officer. Så svara på deras frågor, behåll dina bekymmer för dig själv och se till att komma in på GMU:n så får du där en rättvis och objektiv bedömning av försvarets egen personal som faktiskt har koll på saker och ting och inte sitter med en mall och gör sitt bästa för att hitta åkommor och problem hos folk.