2011-02-13, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trekantarna
Du misstänker fel. Rekryterna springer med träningskläder som dem springer med dvs skor, shorts och t-shirt.
jaha
2011-02-13, 16:51
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
jaha

Vilket betyder att 7 är fan inte bra! När jag gick i 9an så var vi tvungna att klara 7 för att få godkänt. Så dom som låg på 7,1 nu i det militära är inga superatleter direkt.....
2011-02-13, 16:54
Medlem
Citat:
Det finns människor som klarar av att göra mer en sak i sitt liv dvs arbeta, studera och hålla igång med fysiska aktiviteter.

Du kanske skulle satsat mer på studierna då.
Eller du kanske är född korkad, dyslektiker?
2011-02-13, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Vilket betyder att 7 är fan inte bra! När jag gick i 9an så var vi tvungna att klara 7 för att få godkänt. Så dom som låg på 7,1 nu i det militära är inga superatleter direkt.....

Du har helt rätt men det vi inte tänker på är att dom som gjorde beeptestet antaligen var slitna efter 1-2 veckors GMU men fortfarande....

Grejen med att prestera inom FM, det är när man är som tröttast, kanske mår dåligt, fryser. Det är då man ska få bra resultat på tester eller vad det nu är... så för dem som fick dåliga värden på beeptestet får man hoppas att dem verkligen var tömda på energi innan.
2011-02-13, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake

vad trodde du? att jag var imponerad eller? Jag vart chockad trodde dem sprang med stridsutrusning eller något. Tror inte att det är möjligt att få lägre en 8,5 om man har gått igenom mönstringen och blivit antagen till gmu.
Så förutsättningarna för dem kan inte ha varit dem bästa, säkert mycket dålig sömn och lite mat och massa annat slit som ligger bakom att den bästa enbart fick ca 13.
Skulle vara kul att se vad dem på K3 sprang för siffror?
Såg en undersökning av fystester på Ranger aspiranter där de fick göra tester innan och efter utbildningen. Nästan samtliga hade försämrat sina fysresultat efter utbildningen.
Senast redigerad av simper02 2011-02-13 kl. 17:13.
2011-02-13, 17:15
Medlem
Folk underskattar nog beep-testet lite, jag skulle estimera att om man springer milen i lätt terräng på runt/strax under 40 minuter så kanske man kommer till runt nivå 15-16, 35 minuter runt nivå 18-19. Dock tycker jag även att detta är ett ganska dåligt test, en hederlig 10km-runda eller fälttest är bättre värdemätare.
2011-02-13, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Luther-Davis
Folk underskattar nog beep-testet lite, jag skulle estimera att om man springer milen i lätt terräng på runt/strax under 40 minuter så kanske man kommer till runt nivå 15-16, 35 minuter runt nivå 18-19. Dock tycker jag även att detta är ett ganska dåligt test, en hederlig 10km-runda eller fälttest är bättre värdemätare.

nä det skulle inte vara så smart, beeptestet är ett väldigt bra test eftersom väder och vind inte spelar någon roll, eftersom man är inomhus(oftast). Springer du milen på 40 min "en perfekt löp dag" och 3 månader senare springer milen på 45 min behöver det ju inte betyda att din kondition har försämrats. Du kan haft motvind, haft mjukare och blötare underlag, det kan ha varit för kallt eller för varmt osv.

Beeptestet är förmodligen det helt klart bästa och rättvisaste konditionstestet som finns om man ska testa en grupp.

Självklart så skulle FM kunna ha gjort ett eget beeptset som skulle ha varit bättre utformat och mer militärmässigt tex springa med utrustning och framför allt springa under längre tid. (alltså ha en längre tid innan nivån ökar)
2011-02-13, 18:38
Medlem
Att kalla beep-testet dåligt var en felaktig formulering från min sida, självklart leder fler kontrollerade variabler till en mer "rättvis" bedömning och beep-testet är, som du säger, en av de bättre kardiovaskulära fitnesstesterna. Emellertid ogillar jag fortfarande beep-testet då det oftast sker inomhus i en artificiell miljö. Jag värderar tester såsom 10 km terräng och fälttest högre i FM då de bättre återspeglar det som en soldats kan/skall göra. Sen är det rätt givet att man inte har tester då det är snöstorm, ösregnar eller blåser 25m/s.
2011-02-13, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Luther-Davis
Att kalla beep-testet dåligt var en felaktig formulering från min sida, självklart leder fler kontrollerade variabler till en mer "rättvis" bedömning och beep-testet är, som du säger, en av de bättre kardiovaskulära fitnesstesterna. Emellertid ogillar jag fortfarande beep-testet då det oftast sker inomhus i en artificiell miljö. Jag värderar tester såsom 10 km terräng och fälttest högre i FM då de bättre återspeglar det som en soldats kan/skall göra. Sen är det rätt givet att man inte har tester då det är snöstorm, ösregnar eller blåser 25m/s.

Javisst, bepp testet är inte speciellt militärmässigt men ett mycket bra sätt att mäta konditionen på en grupp. För att få ett så rättvist resultat som möjligt behöver man vara inomhus tyvärr, Jag gillar också svalkande vind och kunna spotta och fjärta utan att alla andra drabbas .
Alternativet är ju att picka in två exakt vädermässigt liknade dagar. Vilket är omöjligt under en 3 månaders uppehållsperiod när man bor i Sverige. Första testet görs på vintern och det andra på våren vilket är för stor skillnad vädermässigt.

sen kan ju vissa tycka att det är löjligt att vädret skulle påveka så mycket som det faktiskt gör. Men det finns trottsallt en anledning till varför en mängd världsrekord i fridrott tas bort på grund av ett för bra väder, i detta fall för stark med vind.

Det är möjligt att det bästa sättet hade varit att rekryterna skulle få springa 1 mil på ett löp band. Men det skulle tagit alldeles för lång tid och blivit för krångligt så beeptestet är överlägset det smidigast och bästa testet för FM att testa sina rekryter på.

Och har man en bra tid på milen så får man ju garanterat en bra tid på Beeptestet om man klarar av att tajma pipen, så jag tror inte någon drabbas negativt (får en dålig tid) utav att man gör ett beeptest.
Senast redigerad av simper02 2011-02-13 kl. 19:08.
2011-02-13, 19:14
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Du har helt rätt men det vi inte tänker på är att dom som gjorde beeptestet antaligen var slitna efter 1-2 veckors GMU men fortfarande....

Grejen med att prestera inom FM, det är när man är som tröttast, kanske mår dåligt, fryser. Det är då man ska få bra resultat på tester eller vad det nu är... så för dem som fick dåliga värden på beeptestet får man hoppas att dem verkligen var tömda på energi innan.

Men för helvete vadå slitna! Jävla lökar hela högen!
2011-02-13, 19:21
Medlem
Sgt.Rangers avatar
Citat:
alltså skämtar ni ?
var det det vanliga beeptestet som man fått göra i skolan under gymnasiet samt om man varit aktiv inom förenings idrott?

hur fan kan ni få 7 eller den som fick 13? har ni suttit framför datan hela ert liv och kollat på rambo eller spelat WOW och lvlat upp där och trott ni själva blivit bättre?

det är för fan inte äns jobbigt i dom nivåerna och för övrigt så är beeptestet psykologiskt jobbigt, inte fysiskt. Om man biter ihop så klarar man till 16-17 SEN blir det tungt.

Jag skulle vilja se dig bita ihop och springa över 16-17, din fjant.
2011-02-13, 19:25
Medlem
Kipdrordys avatar
Ni som ligger inne: fick ni bestämma vilket logement ni ville sova i eller var allt redan bestämt vilka rum som var era?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in