Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Luther-Davis
Att kalla beep-testet dåligt var en felaktig formulering från min sida, självklart leder fler kontrollerade variabler till en mer "rättvis" bedömning och beep-testet är, som du säger, en av de bättre kardiovaskulära fitnesstesterna. Emellertid ogillar jag fortfarande beep-testet då det oftast sker inomhus i en artificiell miljö. Jag värderar tester såsom 10 km terräng och fälttest högre i FM då de bättre återspeglar det som en soldats kan/skall göra. Sen är det rätt givet att man inte har tester då det är snöstorm, ösregnar eller blåser 25m/s.
Javisst, bepp testet är inte speciellt militärmässigt men ett mycket bra sätt att mäta konditionen på en grupp. För att få ett så rättvist resultat som möjligt behöver man vara inomhus tyvärr, Jag gillar också svalkande vind och kunna spotta och fjärta utan att alla andra drabbas

.
Alternativet är ju att picka in två exakt vädermässigt liknade dagar. Vilket är omöjligt under en 3 månaders uppehållsperiod när man bor i Sverige. Första testet görs på vintern och det andra på våren vilket är för stor skillnad vädermässigt.
sen kan ju vissa tycka att det är löjligt att vädret skulle påveka så mycket som det faktiskt gör. Men det finns trottsallt en anledning till varför en mängd världsrekord i fridrott tas bort på grund av ett för bra väder, i detta fall för stark med vind.
Det är möjligt att det bästa sättet hade varit att rekryterna skulle få springa 1 mil på ett löp band. Men det skulle tagit alldeles för lång tid och blivit för krångligt så beeptestet är överlägset det smidigast och bästa testet för FM att testa sina rekryter på.
Och har man en bra tid på milen så får man ju garanterat en bra tid på Beeptestet om man klarar av att tajma pipen, så jag tror inte någon drabbas negativt (får en dålig tid) utav att man gör ett beeptest.