2011-02-12, 16:55
Medlem
Frapzzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thund
Var en som fick jobb. sen om det var i slutet av första eller början av andra var det en som fick skavsår som vart infekterat så han var tvungen att gå 6 veckor på kryckor. resten vet jag inte. har inte frågat någon från de andra plutonerna om det.

Ang dom 3 som hoppat av från fjärde så var det 2 som kännde att detta var inget för dom och 1 som fick hoppa av pga ett skavsår som han gick runt med utan att ha gjort något åt det, vilket ledde till en infektion som spred sig till hälsenan och uppåt i benet. Han skall söka igen sa han, tråkigt att han lämna för han var en riktig klippa.

ang. marschen så fram gick det inte på något vis att det var ljud/ljus disciplin. Fast det framgick ju senare när det känndes som han skulle slita av någons arm och styckmörda båda plutonerna med den.

Fjärde pluton fick ju skjuta dagen innan femte, varför vet jag inte, tycker det verkar hela tiden som ni ligger snäppet före oss.

P.s Det var första dagen han fick skavsår och efter 3dagar var infektionen ett faktum.

P.s2 Man måste ha alla rätt på proven i försvarsmakten, oavsett vad det är prov på, annars är det inte godkännt.
Senast redigerad av Frapzzor 2011-02-12 kl. 16:57. Anledning: ett tillägg.
2011-02-12, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frapzzor

ang. marschen så fram gick det inte på något vis att det var ljud/ljus disciplin. Fast det framgick ju senare när det känndes som han skulle slita av någons arm och styckmörda båda plutonerna med den.

Utgå ifrån att det alltid är ljud/ljus disciplin.
2011-02-12, 17:30
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Utgå ifrån att det alltid är ljud/ljus disciplin.

Fast det förutsätter ju att man vet vad det är. Bara för att man sökt till försvaret så betyder inte det att man vet massa termer och saker redan. Man är där för att lära sig, och det tror jag många utbildare(inte bara inom detta) missar. Från början är man nollställd och man ska alltid utgå från att folk inte vet ett smack för att få med sig hela flocken.

Nu kanske utbildarna hade gått igenom ljud/ljus-disciplin och då borde dom ha sagt att man alltid har det när man är ute och traskar. I så fall är det rekryternas fel, annars befälens att dom inte sagt till ordentligt.
2011-02-12, 18:00
Medlem
Frapzzors avatar
Jag har frågat tidigare när vi marscherat hurvida ljud/ljus-disciplin gällde och fick då svaret "det är inget ni behöver bry er om nu" av Lt. så jo det hade inte skadat om han hade tagit 10sek av sin dyrbara tid för att förmedla detta och tillägga "några frågor på det?" för att slippa hamna på 180i puls när folk inte förstår att det är ljud/ljus-disciplin som gäller så jo där kan det nog bättras. Men det är klart vi rekryter har mycket att bättra på också.
2011-02-12, 18:07
Medlem
han påpekade dock första gången vi ropade kommandot att vi skulle skicka det vidare iställe. dock vart det inte så lätt på grund av luckorna när folk maskade. så antar att det inte kom fram till folket längst bak.
2011-02-12, 18:38
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Fick ni mycket tid till att skjuta, gå igenom allt på skjutbanan m.m. Hur kändes första skottet ?
Vilka avstånd har ni skjutit på ? Förekommer skåpvisitation ala kustjägare ? :P
2011-02-12, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppenfuhrer
Fick ni mycket tid till att skjuta, gå igenom allt på skjutbanan m.m. Hur kändes första skottet ?
Vilka avstånd har ni skjutit på ? Förekommer skåpvisitation ala kustjägare ? :P

hade först ett pass där vi fick skjuta 3 skott x 2, sen ett annat där vi sköt 3 x 2 sen 4.
kändes inget speciellt att skjuta första skottet då jag skjutit innan, var ingen speciell rekyl då man sköt singel.

inte haft någon skåpsivistation ännu. men fick fick stå och hålla upp materialet när vi inventerade första dagarna medans befälet gick runt och inspekterade.
2011-02-12, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thund
hade först ett pass där vi fick skjuta 3 skott x 2, sen ett annat där vi sköt 3 x 2 sen 4.
kändes inget speciellt att skjuta första skottet då jag skjutit innan, var ingen speciell rekyl då man sköt singel.

inte haft någon skåpsivistation ännu. men fick fick stå och hålla upp materialet när vi inventerade första dagarna medans befälet gick runt och inspekterade.

Öppnar ni inte skåpen under visitation av logementet?
2011-02-12, 20:13
Medlem
thund fick inte riktigt svar på min fråga innan, vad är det för teoretiska frågor som kommer angående ak5? vad är det man ska kunna, ge exempel?
2011-02-12, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 567
thund fick inte riktigt svar på min fråga innan, vad är det för teoretiska frågor som kommer angående ak5? vad är det man ska kunna, ge exempel?

Fråga inte en rekryt. Dom vet ingenting. Nej men frågor som utgångshastighet, kaliber, vapenvikt skjutregler etc.
2011-02-12, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phpotosmart
Fråga inte en rekryt. Dom vet ingenting. Nej men frågor som utgångshastighet, kaliber, vapenvikt skjutregler etc.
Ok. Har det varit samma regler innan när det var värnplikt, att man var tvungen att få alla rätt på proven för att börja bruka ak5?
2011-02-12, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Öppnar ni inte skåpen under visitation av logementet?
nix

Citat:
Ursprungligen postat av 567

var mest om säkerhet, vart man får peka mynning och när man har finger på avtryckaren och liknande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in