2011-02-12, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumdidum
Någon som vet om det är ledigt den 2 april eller om det är helgtjänst? Anledningen till att jag undrar är för att jag skulle vilja göra Högskoleprovet.

Vi vart informerade att vi skulle få göra högskoleprovet, om vi ville göra det.
2011-02-12, 15:09
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
@Thund

Om du har lust och ork berätta gärna dag för dag var ni har fått gjort och hur intrycken har varit, är det mycket fys eller är det mer utbildning på saker? Hur många på ditt kompani har hoppat av? Hur stora plutoner är ni ?
2011-02-12, 15:34
Medlem
Första dagen var inryck, sen hämtade vi ut material. sen när alla var på plats så inventerade vi första omgången, sen hade vi exercis och hade lite genomgångar. så var de 2-3 första dagarna.
har i princip varit en robot första veckan och lite andra av veckan. kommer knappt ihåg vad vi gjort.'

första veckan torr övade vi väldigt mycket med vapnet, på patron ur, ladda, eldavbrott typ 1-3, och ställningar.

kan ta förra tisdag eller så var det onsdag som exempel på vad vi gjort.
Revelj 06.00
Stiga upp, borsta tänder bädda sängen, käka frukost, städa
07.30 uppställning BRAK+Visitation
08.00 Patrull genomgång Skydd
11.30 Lunch
12.00 Förflyttning och eldställning
16.30 Middag
17.30 Marschträning 1.0
Tejpa fötter, sen ut och marscha
21.00 hemma igen.
~22.00 färdig med all material vård
23.00 läggdags.

så ser väll en dag ut
har man otur så kan man få visitnation på sina städområden efter lunch och middag också.

brukar vara lite blandat Teori och Praktiskt, en del dagar har vi varit ute från morgon till kväll, andra dagar är vi inne hela dagen, och ibland är det både och.

vi är 5 plutoner på Kompaniet, 30 soldater per pluton uppdelat på två logement där det bor 15 i varje.
uppskattar att det är mellan 10 och 20 personer som lämnat kompaniet, ingen från min pluton. var folk som drog redan första dagarna.

man ville bara åka hem de första dagarna, men det blir bättre för varje dag som går då kroppen och sinnet har börjat vänja sig. det var 10 ggr värre än vad jag hade förväntat mig att de skulle vara.
första dagarna kändes som veckor.
men nu trivs jag riktigt bra riktigt schysst folk i plutonen, befälen är bra. vår KompC är riktigt skön.

har haft ett fystest hitills sen en löprunda, men det kommer komma mer.

förövrigt så har vi riktigt gott käk på regementet.
Senast redigerad av thund 2011-02-12 kl. 15:44.
2011-02-12, 15:51
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Du skriver marschträning 1.0, hur långt marschar ni och vilken packning ? Förstår att ni kör uppbyggnads träning vilken nivå ligger ni på typ. Fystest är det armhävningar m.m för att kolla av vad "kullen" klarar av typ ?

Hur tidigt fick ni känna på vapnen ?
2011-02-12, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppenfuhrer
Du skriver marschträning 1.0, hur långt marschar ni och vilken packning ? Förstår att ni kör uppbyggnads träning vilken nivå ligger ni på typ. Fystest är det armhävningar m.m för att kolla av vad "kullen" klarar av typ ?

Vi marschsade under 1 mil.
Stridsväst+Vapen+Stridspackning
sen före det fick testa tejpa fötter och sådant för att förebygga skavsår och sådant.
första marsch passet var en katastrof. var inte många som klarade av ljuddisciplinen.
sen var det folk som började gå och snacka så vi fick stora luckor, sen började de springa så det gick åt helvetet.

fast under dagen när vi är ute så har vi även splitterskyddet på oss. fattar inte varför vi inte körde med det när vi marschade.

Fystest var multitest+beeptest. var helt slut i kroppen när vi gjorde det så gick relativt dåligt.

vi fick ut vapnet andra eller tredje dagen. vi skulle gjort teoriprovet onsdag kväll och skjuta torsdag. men då gjorde vi provet torsdag. så då vart skjutning uppskjuten till fredag. sen fick vi göra om provet och fick skjuta lördag istället. eller kanske t.om var söndag vi sköt på. har noll koll. dagarna har känts som år.
Senast redigerad av thund 2011-02-12 kl. 15:59.
2011-02-12, 16:00
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Gjorde befälen klart och tydligt att det var ljuddisciplin som gällde, varför börja folk snacka ? Hur går det för tjejerna om man jämför mot killarna ?

Fanns det nån gräns på beep/multi testet som man behövde klara ?
Går ni in på Patrull utbildningen nästa vecka ?

Många frågor jag vet :P Tack som fan att du berättar. KÖR HÅRT !
2011-02-12, 16:06
Medlem
Citat:
Gjorde befälen klart och tydligt att det var ljuddisciplin som gällde, varför börja folk snacka ? Hur går det för tjejerna om man jämför mot killarna ?

Nej det hade han inte gjort, men det var ganska självklart att det skulle vara ljud och ljus disciplin då det var mörkt ute. verkar som det går relativt bra hitills. när vi sprang kompani rundan med plutonen så var det en i plutonen som sprang med en tjej på ryggen för att hon inte orkade springa. får se nu de kommande veckorna hur det går för dem då det riktiga börjar nu.

Nej var bara att testa för att se hur vi låg till, samt till forskning som bedrivs.
vi började redan med grundläggande saker veckan som varit nu. men nästa vecka börjar det på riktigt.

inga problem, bara fråga på så får jag försöka besvara :>
2011-02-12, 16:13
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Vad var det för typ av folk som hoppa av FÖRSTA dagen och varför ? :S
Vad är det för typ av prov, mycket att läsa och lära in. Är man tvungen att ha alla rätt?
2011-02-12, 16:18
Medlem
Citat:
Vad var det för typ av folk som hoppa av FÖRSTA dagen och varför ? :S
Vad är det för typ av prov, mycket att läsa och lära in. Är man tvungen att ha alla rätt?

Var en som fick jobb. sen om det var i slutet av första eller början av andra var det en som fick skavsår som vart infekterat så han var tvungen att gå 6 veckor på kryckor. resten vet jag inte. har inte frågat någon från de andra plutonerna om det.

KompI måste man ha alla rätt, riktigt lätt prov så länge man lyssnar på det som sägs första dagarna, och läser igenom pappret en gång. hade två fel på det provet, hade rätt men ändå fel på de frågorna. tänkte lite galet.
på AK5 proven måste du ha alla rätt. vet inte med resterande prov. på TOS praktiska provet måste du klara att applicera CAT'en på 30sec från du har den i handen på din egen arm och på en kamrats ben.

så länge man hänger med på genomgångarna ska det inte vara något problem, men antar att det kommer att bli lite läsa framöver. bara haft 3 prov hitills, KompI, AK5 teori+praktiskt.
2011-02-12, 16:33
Medlem
Citat:

Som Thund säger så var beep-multi testerna till för att kolla vart folk låg.
Men vi kommer göra exakt samma tester i slutet av GMU också, och då är det nivå 7.5 på beep test som är godkänt. Vi har en tjej som fått hoppa av pga medicinska skäl, 1 kille hoppade av frivilligt tror jag, och en annan kille blev hemskickad av medicinska skäl.
Vi fick våra vapen på torsdagen, alltså 3 dagar efter vi ryckte in, och fick skjuta skarpt på lördagen och söndagen, sedan har vi skjutit ett par dagar till under veckan. Vi är nu 40 kvar i vår pluton, av 43 som ryckte in.
Det har redan gått 1 vecka på vårt projekt "Patrull", och det är 2 veckor kvar tills nästa projekt.

Fråga om du undrar något mer!
2011-02-12, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thund
första veckan torr övade vi väldigt mycket med vapnet, på patron ur, ladda, eldavbrott typ 1-3, och ställningar.

Är eldavbrott typ 3 nytt för i år? Jag som anställd soldat har aldrig hört talas om typ 3
2011-02-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtzehn
Är eldavbrott typ 3 nytt för i år? Jag som anställd soldat har aldrig hört talas om typ 3

Typ 3 är när man har slut skott, dvs ladda om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in