2011-03-15, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haller
Förstår inte att folk klagar på 4500 i månaden. Gör man sin utbildning på högskolan i tre år kan man ju räkna med skulder i minst 10 år framöver...

Att dessutom vara nästintill garanterad jobb, om man inte gör bort sig bigtime, direkt efteråt är ju inte heller fel.

Men hakade upp mig på en liten sak.. 4500 i månaden*3 är jag med på. Men får man dessutom 10600 ytterligare när man avslutat sin tre månaders utbildning?

nej!
2011-03-15, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripcurlaus
Kan ju säga att din fysiska förmåga inte är den VIKTIGASTE delen under antagningsprövningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Precis! Det är lättare att bygga upp fysiken än psyket!

Och till alla som säger att dom inte orkar leta igenom tråden efter svar: det finns en sökfunktion!

Ja det förstår jag. Men undrade bara lite allmänt

Sedan när vi redan är inne på ämnet. Hur tittar de på psyket, bortsett från det som finns allmänt att läsa om lite här och var?
2011-03-15, 18:49
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muubi
Ja det förstår jag. Men undrade bara lite allmänt

Sedan när vi redan är inne på ämnet. Hur tittar de på psyket, bortsett från det som finns allmänt att läsa om lite här och var?

Dom ställer en hel del frågor om barndomen, om hur du har växt upp. Relation till systrar och föräldrar. Hur du har trivts i skolan och på arbetsplatser. Dom ger dig också vissa scenarion som du ska tala om hur du agerar i vissa situationer (kan handla om lojalitet). Så svara bara så sanningsenligt som möjligt så ska det nog gå bra Dom knyter också an till det du svara på vissa frågor under I-testet som du gör först av allt. Som sagt, svara bara ärligt på frågorna dom ställer så kommer det nog gå bra Finns inga egentliga tips till er som undrar hur man får höga betyg hos psykologen. Låt dom göra sitt jobb, det är för att kunna ge dig en bra plats. Bedömningen dom gör är professionell och det är bara att ta resultatet som det är. Kan tyvärr inte ge fler tips. Fick en 8:a hos psykologen och jag svarade bara ärligt på frågorna, så uppenbarligen funkar det

EDIT: Psykolog: 8 Befälslämplighet: 8
2011-03-15, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Dom ställer en hel del frågor om barndomen, om hur du har växt upp. Relation till systrar och föräldrar. Hur du har trivts i skolan och på arbetsplatser. Dom ger dig också vissa scenarion som du ska tala om hur du agerar i vissa situationer (kan handla om lojalitet). Så svara bara så sanningsenligt som möjligt så ska det nog gå bra Dom knyter också an till det du svara på vissa frågor under I-testet som du gör först av allt. Som sagt, svara bara ärligt på frågorna dom ställer så kommer det nog gå bra Finns inga egentliga tips till er som undrar hur man får höga betyg hos psykologen. Låt dom göra sitt jobb, det är för att kunna ge dig en bra plats. Bedömningen dom gör är professionell och det är bara att ta resultatet som det är. Kan tyvärr inte ge fler tips. Fick en 8:a hos psykologen och jag svarade bara ärligt på frågorna, så uppenbarligen funkar det

EDIT: Psykolog: 8 Befälslämplighet: 8

Okej. Tack för svaret!
2011-03-15, 20:03
Medlem
Ingen som vet hur det ligger till om man är färgblind och söker GMU? När vpl fanns vill jag minnas att man kunde få en stridande befattning, dock ej jägare. Vad gäller nu?
2011-03-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloh
Ingen som vet hur det ligger till om man är färgblind och söker GMU? När vpl fanns vill jag minnas att man kunde få en stridande befattning, dock ej jägare. Vad gäller nu?
Du kan få massa olika befattningar tex Skyttesoldat och "vanlig" Jägare. Det kunde man bli under värnplikten också dock inte fallskärmsjägare(det kan man inte bli nu heller).
2011-03-15, 20:30
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloh

Du kan bli jägare om du är färgblind. Bara du har alla andra resultat som krävs. Låter kanske lite osannolikt men det är så. Satt jag och annan kompis + en yrkesvägledare och pratade om. hehe
2011-03-15, 20:46
Medlem
Moderalmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripcurlaus
Du kan bli jägare om du är färgblind. Bara du har alla andra resultat som krävs. Låter kanske lite osannolikt men det är så. Satt jag och annan kompis + en yrkesvägledare och pratade om. hehe

Torsk, du kan inte alls bli jägare om du är färgblind, min kompis blev nekad trots riktig goda resultat på det övriga.
2011-03-15, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderalma
Torsk, du kan inte alls bli jägare om du är färgblind, min kompis blev nekad trots riktig goda resultat på det övriga.
fel, kan man visst bli nu pratar vi om "vanlig" jägare inte tex fallskärmsjägare.
2011-03-15, 20:50
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
fel, kan man visst bli nu pratar vi om "vanlig" jägare inte tex fallskärmsjägare.

Precis! Så svaret är: Jo, det kan man visst bli ditt stolpskott.
Senast redigerad av Ripcurlaus 2011-03-15 kl. 21:09.
2011-03-15, 21:09
Medlem
Gick inte så bra för mig att söka i denna tråd, men jag tar upp alla mina frågar så får jag se om någon har lust att besvara även fast de kanske redan varit uppe ett antal gånger.
Det är så att jag tänkte ansöka till GMU förmodligen, dock så är jag rätt tanig just nu, har dock börjat träna hyffsat bra och försöker få upp mig i form allmänt. Har sett att försvarsmakten riktar sig mer och mer till datorspelare (som mig själv), detta är iallafall vad jag har hört. Jag är närsynt också, men är det så att jag kan ansöka och med sannolikhet komma in/bli accepterad?

Är jävligt trött på svensson livet och detta känns lite som en räddning. Jag vill kunna leva mitt jobb, inte fejka 8 timmar om dagen och sen gå hem o sitta o tyna bort tills nästa arbetsdag.

Men som sagt tanig kille på 19 bast, närsynt, vill bli soldat(eller typ brandman, men nog med offtopic). Borde jag träna upp mig innan jag söker? Eller kanske söka och om jag blir nekad så träna upp mig igen? och om synen är ett problem så antar jag att jag får välja operation och sen komma tillbaka.
2011-03-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
nej!

Hmm, nu har du fel. De klart man får en extra ersättning efter avslutat GMU, detta kallas för fullföljandepremie. Förra året årets belopp låg på strax under 11 000. Hur mycket man får i år är det fortfarande oklart(tror jag).

Källa:

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Ersattning/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in