2011-01-13, 23:06
Medlem
sgtpepper1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammaray89
Du är inte ensam!
Dock försöker jag trappa ner som fan då man hört talas om rökare under jägarmarschen.. ser inte lovande ut haha

Haha, jag tror nog att alla som röker mer eller mindre blir tvungna att trappa ner, vare sig dom vill eller inte!
2011-01-14, 00:00
Medlem
naturellyoghurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgtpepper1
Haha, jag tror nog att alla som röker mer eller mindre blir tvungna att trappa ner, vare sig dom vill eller inte!

Äh, var snarare folk som började röka i lumpen. Bland annat för att dämpa hungern lite i fält.
Vissa befäl var emot att vi rökte, men vad fan skulle de göra? De flesta befäl brydde sig inte ett dugg faktiskt. Det är inget kollo för goda vrålkristna renlevnadsmänniskor direkt.

En kille i min grupp rökte ett paket om dagen ungefär och det var verkligen inget fel på hans fysik, och på överlevnadsövningar etcetera bar han mest och verkade aldrig bli trött. Handlar om pannben.
2011-01-14, 00:19
Bannlyst
Citat:
Men... Vad är då syftet med att ta med egna träningskläder?

Som sagt, ni kommer att bli starkt uppmuntrade att träna efter tjänsten. Både det och jag tror minsann att de själva inser att deras egna kläder inte är så nice att fysa i som ett par moderna träningskläder. Poplinstället suger åt sig svett som en svamp och är inte så trevligt att springa med när det är kallt.

Citat:

Bara under kortare perioder. När ni är på kasern så kan du röka när som helst när du är ledig. Försvaret formar dig till en soldat men de kommer aldrig försöka ändra på dig som person. De kommer säkert råda dig att ge upp dåliga vanor (röka t.ex) men de kommer aldrig tillämpa tvångsmedel. På min pluton uppmuntras snusning av de befäl som snusar. Ett exempel på det är att när vi hade Kallt väder utbildning så var det någon som frågade ifall snusning har samma negativa effekter på kroppen som rökning och alkohol i kallare klimat och då svarade vår 1. sgt efter lite fundering att det finns minsann inget positivt med att inte snusa, om det inte är jävligt kall snus.
Senast redigerad av wronkan 2011-01-14 kl. 00:25.
2011-01-14, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Som sagt, ni kommer att bli starkt uppmuntrade att träna efter tjänsten. Både det och jag tror minsann att de själva inser att deras egna kläder inte är så nice att fysa i som ett par moderna träningskläder. Poplinstället suger åt sig svett som en svamp och är inte så trevligt att springa med när det är kallt.

Du har ju stenkoll på grejerna, bra skit! Tänkte också på det här med proteinet, brukar köra på proteinpulver när jag tränar hemma. Ska man ta med det eller? Det är ju rätt skrymmande...
2011-01-14, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturellyoghurt
En kille i min grupp rökte ett paket om dagen ungefär och det var verkligen inget fel på hans fysik, och på överlevnadsövningar etcetera bar han mest och verkade aldrig bli trött. Handlar om pannben.

Exakt. Man behöver inte vara nån fitnessfjolla för att orka med det militära direkt, det mesta handlar som sagt om pannben.
Ett exempel är ju Andy McNab som i någon av sina böcker beskriver hur många på "the Regiment" rökte, drack osv., men ändå klarade de fysiska testerna utmärkt.
Självklart är det ju inte positivt för vare sig fysiken eller något annat att röka, men så himla stor inverkan på konditionen har det nog inte, så länge man inte jagar de där absolut sista nivåerna på beep-testet á la Håkan Mild och Gunde Svan...

Personligen så har jag svårt att ens gå ner för trappan till gymmet efter en blötare utehelg med sprit och cigg, så jag skulle nog aldrig palla göra något sådant på heltid (förutom snusen, den kan vara gó ibland!).
2011-01-14, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -mary-
Du har ju stenkoll på grejerna, bra skit! Tänkte också på det här med proteinet, brukar köra på proteinpulver när jag tränar hemma. Ska man ta med det eller? Det är ju rätt skrymmande...

Nu vet ju inte jag varför du käkar proteinpulver. I det militära förespråkas träning med kroppen som belastning för att bygga upp sega muskler vilket är rena motsatsen mot den typ av kropp man bygger upp på gym i de flesta fall. Befälen kommer inte ha några problem med det så länge det inte påverkar tjänsten. Det är ett par killar i min pluton som körde med kosttillskott innan lumpen och var riktiga muskelknippen när de ryckte in men som tappat de muskler och istället blivit sega i musklerna. De flesta har lagt ner det pga att de tycker att det är meningslöst bland annat för att vi spenderar relativt långa perioder i fält och då är inte kosttillskott det första man slänger ner i bärsäcken.

Men du bestämmer själv. Får du det att funka så är det bara att köra hårt. Du kommer aldrig hamna på befälens dåliga sida för att du vårdar din kropp, snarare tvärt om.
2011-01-14, 02:57
Medlem
Ja då närmar det sig! P4 here I come! Nån mer som ska dit?
2011-01-14, 07:29
Medlem
Finns det någon här som vet kraven på ens fysik i vatten när det gäller amfibiesoldater? Dvs särskilda krav på t ex hur långt man ska kunna simma i en bassäng? Om man ska klara x antal meter under vattnet osv.

Tacksam för svar!

Det ska tilläggas att jag skrev detta här just för att jag sökt till GMU som amfibiesoldat och vill gärna veta vad jag ger mig in på när testerna för en riktig anställning är aktuell.
Senast redigerad av Qendrim 2011-01-14 kl. 07:31.
2011-01-14, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -mary-

Skulle aldrig åka dit utan mitt proteinpulver! Jag ska ta med mitt.
2011-01-14, 10:32
Medlem
Hur många här kan hela nationalsången
2011-01-14, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 567
Hur många här kan hela nationalsången

HAAHHAHA oh shi-
Ska man kunna den?
2011-01-14, 11:09
Medlem