2010-12-01, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nova1990
Tack för era svar Kipdrordy och jaur!

En sak som jag ältat på ett bra tag nu är alla videoklipp på lumpen som finns på youtube. Oftast handlar det om korta, beniga och rakade småbarn, direkt från landet (kan man tro). Är det verkligen så än idag? Kommer ni snagga er då ni påbörjar utbildningen i syfte av att bevara den gamla traditionen?

håret kommer ryka dagen jag får beskedet, och vara borta tills dagen jag slutar. blir crewcut eller ett par mm kvar på skallen. det är mest av hygienskäl, bekvämt.

samt att håret inte blir speciellt mysigt när man ligger ute i fält flera dagar och inte har tillgång till tvättning.
Senast redigerad av thund 2010-12-01 kl. 00:56.
2010-12-01, 00:54
Medlem
Nu e de mindre än en månad kvar tills beskedet ska va i hand, blir riktigt spännande det här
Kör nog samma som thund sen, snaggat bara pga att det är praktiskt. Har alltid gjort så
2010-12-01, 01:08
Medlem
Foggans avatar
är sjukt orolig över det där jävla beskedet alltså jag tycker det skulle varit att man antingen fick ett nej eller ja direkt på pliktverket utan massa annat kompleterande skit som gör en nervös hatar att vänta hur känner ni ?
2010-12-01, 01:13
Medlem
har tolkat mina resultat som ett nej. efter man sett alla andras.
speciellt efter jag fick höra att platserna på min befattning gick från "osäker på att de skulle fyllas" till att det är mer sökande än platser.

tycker att vänta tiden mellan mönstring och besked är alldeles för lång.
2010-12-01, 01:15
Medlem
Flygplatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thund
mjo, men sånt var det hos psykologen.

sen fick man en minst 10 sidors enkät efter man mönstrat för att fylla i till nån undersökning.
varannan fråga var då om man var deprimerad eller självmord.

höll på kryssa fel flera gånger då man inte orkade läsa frågorna till slut.
och det bytte varje sida där 1 var bra och 1 var dåligt.

Det har ju hänt mer än ett par gånger att folk tyckt att det var en god idé att skjuta huvudet av sig i lumpen, om jag säger så.
Rätt bra att kolla både en och femton gånger för att minimera risken att totalt labila personer slipper igenom. Det ska du vara tacksam för också, lagom kul om någon mentalpatient riktar vapnet mot dig ute i skogen.
2010-12-01, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygplats
Det har ju hänt mer än ett par gånger att folk tyckt att det var en god idé att skjuta huvudet av sig i lumpen, om jag säger så.
Rätt bra att kolla både en och femton gånger för att minimera risken att totalt labila personer slipper igenom. Det ska du vara tacksam för också, lagom kul om någon mentalpatient riktar vapnet mot dig ute i skogen.

självklart, hoppas de lyckas gallra bort alla sådanna. tyckte bara att det var konstigt att alla frågor var i princip likadana, bara olikt formulerat. inget negativt med enkäten.

Gillar "Nu försöker försvaret få upp till 6 000 att ta anställning. Med hjälp av Arbetsförmedlingen." på Tv4.

Lyssnade på Konferensen om det nya systemet idag. då sa de att de inte ville ha omotiverat folk som blivit anvisade att söka via AF bara för det är ett jobb.
Senast redigerad av thund 2010-12-01 kl. 03:23.
2010-12-01, 04:09
Medlem
Flygplatss avatar
Citat:
självklart, hoppas de lyckas gallra bort alla sådanna. tyckte bara att det var konstigt att alla frågor var i princip likadana, bara olikt formulerat. inget negativt med enkäten.

Det händer ändå att labilt folk slinker igenom.

Citat:
Gillar "Nu försöker försvaret få upp till 6 000 att ta anställning. Med hjälp av Arbetsförmedlingen." på Tv4.

Lyssnade på Konferensen om det nya systemet idag. då sa de att de inte ville ha omotiverat folk som blivit anvisade att söka via AF bara för det är ett jobb.

Alltså, saken är ju den att det i slutändan förmodligen kommer att sluta så ändå.
FM har i dagsläget jävligt svårt att rekrytera rätt folk och det kommer fortsätta så tills anställningsavtalen blir bättre. Det är ett inte helt riskfritt jobb och man har lön som en McDonald's-anställd, till exempel.
Just nu i uppstartsprocessen har de ju råd att sålla bort lite folk eftersom man inte rekryterar så värst många just nu, men det är MÅNGA platser som ska fyllas inom de närmsta åren och de kommer i ett senare skede att vara tvungna att ta in folk som typ blivit tvingade att söka genom AF.

Avtalen är just nu så pass usla att nästan ingen, oavsett motivation, kommer att tjänstgöra så pass länge som de vill att man ska.
Känns som att många vill jobba där för att de inte fick chansen att göra utlandstjänst den gamla vägen, och efter deras första mission kommer det förmodligen vara hejdå.
Åka tillbaka och fortsätta sura på regementet för strax under 17 000 brutto i månaden nu när du dessutom har erfarenhet känns inte allt för lockande.
Då har de nog dessutom insett att de framförallt tjänar åt helvete mycket bättre på en civil arbetsplats.

Nu ska jag inte hacka ner på det allt för mycket.
Jobbet är säkert helt okej, avtalen är som sagt åt helvete.
2010-12-01, 09:16
Medlem
Och hur är det nu - här har jag dålig koll - kan en arbetssökande tvingas flytta om ett ledigt jobb finns på annan ord än denne bor på?

Isåfall. Tänk er. Hög ungdomsarbetslöshet i Skåne och stora vakanser vid de militära förbabden i Boden...som ska åka till Afghanistan inom ett halvår...
2010-12-01, 12:39
Medlem
Citat:
Avtalen är just nu så pass usla att nästan ingen, oavsett motivation, kommer att tjänstgöra så pass länge som de vill att man ska.
Känns som att många vill jobba där för att de inte fick chansen att göra utlandstjänst den gamla vägen, och efter deras första mission kommer det förmodligen vara hejdå.
Åka tillbaka och fortsätta sura på regementet för strax under 17 000 brutto i månaden nu när du dessutom har erfarenhet känns inte allt för lockande.
Då har de nog dessutom insett att de framförallt tjänar åt helvete mycket bättre på en civil arbetsplats.

Nu ska jag inte hacka ner på det allt för mycket.
Jobbet är säkert helt okej, avtalen är som sagt åt helvete.

För mig personligen är inte pengar det viktiga. Ett arbete inom försvarsmakten för 17-21 000 brutto där jag får stärka min fysik på arbetstid, får frisk luft, hård struktur (giggity!), äventyr och förhoppningsvis en stark gemenskap med mina kamrater slår alla dagar ett stagnant kontorsjobb för 25-27 000, i min bok.
2010-12-01, 13:07
Medlem
Citat:

Det är inte så att man går runt med skarpa ammunition hela tiden, förut på skottbanan. Men jag instämmer i det du säger.
2010-12-01, 13:31
Medlem
nmy89s avatar
Citat:
Så man är numera en "mentalpatient" omman varit lite deppig?
2010-12-01, 13:46
Medlem
shariqduponts avatar
Ni som har varit och mönstrat känner ni er fortfarande lika taggade för GMU'n? Eftersom mina tester gick så dåligt har jag inte riktigt tänk så mycket på GMU'n och det känns som att motivationen har svalnat. Har slarvat väldigt mycket med träning på sistonde också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in