2010-12-21, 06:20
Medlem
SweOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av besserwisser83
De enda jägare i Sverige som är luftburna är fallskärmsjägarna, även om de "luftburna" skyttesoldaterna i Karlsborg kallar sig jägar så är de inte det.

Så du menar att den stora tryckta texten på mitt papper Jägare, bara är en fejk-befattning?
2010-12-21, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweO
Så du menar att den stora tryckta texten på mitt papper Jägare, bara är en fejk-befattning?

Innan du har genomfört GMU:n och presterat och haft ännu ett möte med en YV inom FM så betyder den texten väldigt lite.
2010-12-21, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoDuran
Jo FM måste ju först testa under GMUn så att man inte är en jävla sopa innan man får en befattning. Dock tror jag att även om någon annan skulle få bättre betyg än dig under GMUn men har en annan preliminär befattning så kommer han inte komma före dig i urvalet till din befattning om han skulle vilja byta till det. Hade ju varit helt poänglöst annars med preliminära befattningar.

Samtidigt ser jag det väldigt poänglöst att ta någon till jobbet som har sämre betyg bara för någon har fått det som preliminär befattning. Rätt man för rätt jobb är väl bättre?
2010-12-21, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av besserwisser83
De enda jägare i Sverige som är luftburna är fallskärmsjägarna, även om de "luftburna" skyttesoldaterna i Karlsborg kallar sig jägar så är de inte det.
LBB är luftburet. Meningen med luftburen bataljon är snabbinsats, slå ut fienden så snabbt som möjligt. De har förmågan att ta sig till ett krigshärjat område med antingen elvisparna eller andra tranportflygplan.
2010-12-21, 10:38
Medlem
SweOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demetrio
LBB är luftburet. Meningen med luftburen bataljon är snabbinsats, slå ut fienden så snabbt som möjligt. De har förmågan att ta sig till ett krigshärjat område med antingen elvisparna eller andra tranportflygplan.

Men va faen, jag vill ju upp i fjäll! Sådant lär det ju knappast bli nere i K3 :/
2010-12-21, 10:56
Medlem
Citat:
Men va faen, jag vill ju upp i fjäll! Sådant lär det ju knappast bli nere i K3 :/

Du kommer nog att åka upp till fjällen. LB-soldaterna har som standard alltid åkt upp till Arvidsjaur eller Boden i ungefär 2 veckor för att kunna strida och överleva i subarktiskt klimat.
Senast redigerad av demetrio 2010-12-21 kl. 10:59.
2010-12-21, 11:16
Medlem
SweOs avatar
Citat:
Du kommer nog att åka upp till fjällen. LB-soldaterna har som standard alltid åkt upp till Arvidsjaur eller Boden i ungefär 2 veckor för att kunna strida och överleva i subarktiskt klimat.

Det låter ju mer än positivt! Tyvärr kan jag tänka mig att som vissa antytt här så innebär GMU:n att det blir "vanlig soldat träning", där jägare-inriktning (hänga i fjäll och dylikt) inte kommer förekomma
.. men förhoppningsvis gör det inte det hos I19-jägarna heller
2010-12-21, 12:13
Medlem
alla gör samma utbildning, jag kommer gör samma som markstrid på lv6 som du kommer göra som jägare på k3. det som skiljer är när befattnings utbildningen börjar.

sen spelar det ingen roll vilken befattning man har alla kommer åka upp till boden/arvidsjaur och genomgå en vinterutbildning.

hade varit fint att få en fet post på första sidan med allt om GMU.
2010-12-21, 12:25
Medlem
Citat:
Om din preliminära befattning är på LBB så; JA.

Citat:

Visst är LBB luftburet, på pappret iaf, dock är de inga jägare.

Det finns bara ett förband i FM som kallar LBB för jägare och det är LBB själva.
2010-12-21, 12:31
Medlem
om jag inte minns helt galet så fick LBB Jägarbågen förut, men jag läste för ett tag sedan att de skulle tabort den, eller att de redan gjort det.
2010-12-21, 13:33
Medlem
Citat:
Det låter ju mer än positivt! Tyvärr kan jag tänka mig att som vissa antytt här så innebär GMU:n att det blir "vanlig soldat träning", där jägare-inriktning (hänga i fjäll och dylikt) inte kommer förekomma
.. men förhoppningsvis gör det inte det hos I19-jägarna heller
"GMU ger dig som söker utmaningar möjlighet till personlig utveckling, du får lära dig att arbeta i en grupp, en pluton, att bli en lagspelare. Du lär dig en massa nya saker och får känna vad riktig kamratskap kan ge. Att samarbeta mot tydliga mål under utbildning och spännande övningar stärker dig som människa. Att ni dessutom har kul gör ju inte saken sämre.
Du får lära dig att:

Kunna försvara dig själv och tillsammans med andra kunna bevaka skyddsobjekt och/eller försvara terräng, plats, anläggning eller verksamhet.

kunna lösa dina uppgifter utifrån en förståelse för dessa i ett större sammanhang.

kunna handla på ett sådant sätt att de lagar, regler, bestämmelser, rättigheter, skyldigheter mm som gäller efterlevs.
Lära dig om demokrati och Försvarsmakten, möjlighet till träning och mycket mera. I GMU ingår även utbildning till militär skyddsvakt."

GMU ger SAMMA utbildning till ALLA! Kvittar om du ska va med i hemvärnet eller om du ska bli Sveriges råaste SSG operatör. Det är tanken med GMU. Sen vad man utbildar sig till efteråt är en annan femma.
2010-12-21, 13:36
Medlem
Jag håller med om att LBB inte är Jägare. Den korrekta benämningen är just Luftburen Soldat. Just för att de har strid som huvuduppgift, något som Jägare inte har. Men däremot går de Jägarmarchen, och det ställs samma krav för dem som för de traditionella Jägarsoldaterna för att sedan få bågen. Jag tycker att de borde få en Luftburen Soldat-båge efter godkänd marsch och tester, istället för Jägarbågen.
Senast redigerad av demetrio 2010-12-21 kl. 13:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in