2010-11-30, 22:05
Medlem
Hur kommer jägartestet på tal på mönstringen? Jag menar, om man vid samtal med vägledaren säger att man vill satsa på jägarutbildningen, måste man göra jägartestet direkt efter samtalet då eller hur fungerar det?
2010-11-30, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Jag blev fotograferad och fick även skriva ner min namnteckning, vad jag vet så var alla andra också tvungna till det (de som fick en prel. plats dvs.).
Ring till PV imorgon och fråga så det inte blivit något missförstånd!

"Måttagningen" skedde väl rum vid läkarundersökning om jag inte har fel, sköterskan antecknade i alla fall storleken på mina fötter samt hur lång jag var!

Tackar för snabba svar av hesten1 och thund! Har skickat iväg ett meddelande till pliktverket så man får reda ut detta. Hade ju varit synd om det blev nåt knas med intagningen bara pga ett fotografi
2010-11-30, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nova1990
Hur kommer jägartestet på tal på mönstringen? Jag menar, om man vid samtal med vägledaren säger att man vill satsa på jägarutbildningen, måste man göra jägartestet direkt efter samtalet då eller hur fungerar det?

vad jag hört av andra så har det sagt hos vägledaren att de var intresserade, så gick de och gjorde jägartestet. och efter det så beslutades det vart man skulle skrivas in. dock så krävs 7 styrka, 7 kondition, 7 psykolog och 4a på provet för att göra testet.
2010-11-30, 23:00
Medlem
Fantomernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greger_Seger
Har du fått det prel eller? Om det inte är några extra simtester som genomförs innan "antagning" är det nog basic kunskaper som krävs. Iom att det är flottan kommer det nog garanterat innehålla en hel del vattenmoment, så man ska nog vara rätt så vattenvan, men det är ju basic i sverige anser jag.
Nej men det är nog det jag är mest sugen på. Har inte varit på antagningstester ännu.

Jag kan simma helt okej, även fast jag gärna hade varit mer vattenvan. Simmar några hundra meter utan problem och några kilometer som mest, så "basic" kunskaper har jag väl.

Men om det nu skulle bli aktuellt är det väl bara att gå till simhallen lite oftare och få upp sin vattenvana Någonting särskilt man borde öva på?
2010-11-30, 23:10
Medlem
Greger_Segers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomerna
Nej men det är nog det jag är mest sugen på. Har inte varit på antagningstester ännu.

Jag kan simma helt okej, även fast jag gärna hade varit mer vattenvan. Simmar några hundra meter utan problem och några kilometer som mest, så "basic" kunskaper har jag väl.

Men om det nu skulle bli aktuellt är det väl bara att gå till simhallen lite oftare och få upp sin vattenvana Någonting särskilt man borde öva på?

Om du kan ska du försöka öva på räddning och bogsering. Gärna på minst 4 m djup och minst 25 m bogsering. Behärskar man det utan större problem är det lugnt. Det kommer garanterat komma. Utöver det vet jag inte så mycket. Kan ju förekomma en hel del vattenfys, trampa vatten osv. Även former av undervattensträning där man ex ska spurta till ena sidan för att sedan simma tillbaka typ halva undervatten, eller simma en längd under vatten etc. Om du förbereder dig för sådana saker så kommer det kännas bra när/om det kommer.
2010-11-30, 23:47
Medlem
Jaurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thund
vad jag hört av andra så har det sagt hos vägledaren att de var intresserade, så gick de och gjorde jägartestet. och efter det så beslutades det vart man skulle skrivas in. dock så krävs 7 styrka, 7 kondition, 7 psykolog och 4a på provet för att göra testet.

Precis så! Fast jag tror att en femma på inskrivningsprovet är behövt, det var minimum för jägartjänst som soldat har jag för mig. Step-ups samt sätta sig ner och resa sig ståendes på ett ben bestod det av, jag har dock hört rykten om att det ska funnits/finnas (?) en ytterligare övning vissa fått utföra. Någon form av back extensions (ryggresningar..?) har jag hört, är det någon som fick göra dem med?
2010-11-30, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaur
Precis så! Fast jag tror att en femma på inskrivningsprovet är behövt, det var minimum för jägartjänst som soldat har jag för mig. Step-ups samt sätta sig ner och resa sig ståendes på ett ben bestod det av, jag har dock hört rykten om att det ska funnits/finnas (?) en ytterligare övning vissa fått utföra. Någon form av back extensions (ryggresningar..?) har jag hört, är det någon som fick göra dem med?

Men d övningen med "ryggresningar" utför man under den extra mönstringen vid fallskärmsjägarskolan har jag för mig. Vad menar du med övningen "sätta sig ner och resa sig stående på ett ben"? Kan du beskriva den lite mer detaljered? Tack
2010-12-01, 00:08
Medlem
Kipdrordys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nova1990
Men d övningen med "ryggresningar" utför man under den extra mönstringen vid fallskärmsjägarskolan har jag för mig. Vad menar du med övningen "sätta sig ner och resa sig stående på ett ben"? Kan du beskriva den lite mer detaljered? Tack

man sitter på en bänk och reser sig på ett ben i taget (5ggr på varje) för att kolla leder och knän.
det är jättelätt och inget du behöver oro dig över
2010-12-01, 00:13
Medlem
Jaurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kipdrordy
man sitter på en bänk och reser sig på ett ben i taget (5ggr på varje) för att kolla leder och knän.
det är jättelätt och inget du behöver oro dig över

Japp! Händerna sträckta framåt och det andra benet aningen framåtpekande det med. Svårt eller tungt är det inte alls, lite svajjigt balansmässigt första repetitionen bara.
2010-12-01, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygplats
Jag hajar hur du menar, ja.
K3 har ju förutom fallskärmsjägare även "vanliga" jägare.

Vad jag förstått kommer väl alla som gör GMU på K3 få samma utbildning, sedan kommer väl de som kan tänkas passa in på FJS tas ut och testas för det specifikt, om de själva vill såklart. Det är knappast kreti och pleti som blir fallskärmsjägare, ska du nog också veta. Testerna lär också vara av modell värre.

Därav reagerade jag på att du säger att du "ska göra GMU på FJS". Du ska göra GMU på K3, och presterar du jävligt bra där kanske du får göra testerna.
Men FJS är ju alltid något att satsa på om du gillar sånt, är starkt imponerad av folk som orkat med det för det är fan ingen lek. Om jag var du hade jag nog inte gått runt och sagt att jag var fallskärmsjägare under GMUn, du har så att säga en bit kvar. Lycka till, hur det än går iallafall.

Perfekt! Då är vi överens
Förutom på en punkt; det var aldrig snack om att JAG hade sökt till K3. Det har jag nämligen inte. Jag pratade generellt Haha, nu ger vi upp det här. Agree to agree?
2010-12-01, 00:24
Medlem
Kipdrordys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankmeister
Perfekt! Då är vi överens
Förutom på en punkt; det var aldrig snack om att JAG hade sökt till K3. Det har jag nämligen inte. Jag pratade generellt Haha, nu ger vi upp det här. Agree to agree?

Deal

(jag regerade på samma sak som flygplats)
2010-12-01, 00:25
Medlem
Tack för era svar Kipdrordy och jaur!

En sak som jag ältat på ett bra tag nu är alla videoklipp på lumpen som finns på youtube. Oftast handlar det om korta, beniga och rakade småbarn, direkt från landet (kan man tro). Är det verkligen så än idag? Kommer ni snagga er då ni påbörjar utbildningen i syfte av att bevara den gamla traditionen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in