2013-01-29, 18:30
Medlem
jnystroms avatar
Berätta nu då! Hur går de för er nya GMU:are? har sett några springa omkring i vår korridor som yra höns
2013-01-29, 18:32
Medlem
a-ntoonss avatar
Tjena, har sökt till GMU för hösten nu, och väntar på att papprena ska komma hem hur jag gör steg för steg. Det har dock inget med min fråga att göra, men om jag lyckas komma in på GMU, finns det något militäryrke jag kan skaffa grunder för en eventuell framtida polistjänst(så att man får lite plus i kanten vid ansökning)?

Har tänkt söka till Polishögskolan nästa år, för att efter några år i Polis-yrket(om jag kommer in) försöka vidareutbilda mig till Nationella insatsstyrkan eller eventuellt en Säpo-tjänst. Är ett drömyrke ända sen barnsben, speciellt fascinerad av SWAT. Är det något krav gällande nationella insatstyrkan att man måste gjort GMU och blivit utbildad inom något militäryrke t.ex. Amfibiesoldat?

Tack på förhand!
2013-01-29, 18:47
Medlem
Dramatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomkossan
http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Antagna-till-GMU/

Där har du lite statistik.
Nu spekulerar jag bara, men jag tror det är ganska stor chans att man kommer vidare till antagningsprövningen bara man är relativt frisk och inte har några allvarliga allergier eller astma typ

Ser bra ut tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av EmoNazze
Första gången jag sökte så skrev jag att jag hade både syn och hörselnedsättning, men sökte då på markstrid och jägare har jag för mig, men fick då brev att jag inte kom in, och hade då inte gjort testerna.
Sen sökte jag igen och då hade dom ändrat så det var om man såg eller hörde dåligt och hade hjälpmedel och ändå hade nedsatt förmåga och det är inget jag har, så då var det inga problem med att få åka och göra testerna

Mitt tips är att svara ärligt men om du har några problem så kanske du inte väljer det tuffast området på rekryttestet
Vart lite långt inlägg nu...

Alltså jag kan inte sluta tänka på det. Det finns vissa frågor om t.ex. stress, ansvar där jag tagit stämmer helt på alla. Sen på kondition tog jag mycket bättre fast det ska vara bättre. Jag är skit orolig att jag inte går vidare eftersom dem kommer tyck att jag är omotiverad och ljuger på tester. Sanningen är att jag älskar stress och påfrestningar. Samt så älskar jag ansvarighet. Så jag har ju inte ljugit. Men just konditionen och hur länge jag vill stanna i försvaret skulle jag vilja ändra. Men jag är lite rädd att göra det som sagt. Jag sökte Markstrid och la jägare på sista. Vill göra GMU mer än något annat. Nu blev mitt med långt sry
2013-01-29, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dramatisten
Ser bra ut tror jag.

Alltså jag kan inte sluta tänka på det. Det finns vissa frågor om t.ex. stress, ansvar där jag tagit stämmer helt på alla. Sen på kondition tog jag mycket bättre fast det ska vara bättre. Jag är skit orolig att jag inte går vidare eftersom dem kommer tyck att jag är omotiverad och ljuger på tester. Sanningen är att jag älskar stress och påfrestningar. Samt så älskar jag ansvarighet. Så jag har ju inte ljugit. Men just konditionen och hur länge jag vill stanna i försvaret skulle jag vilja ändra. Men jag är lite rädd att göra det som sagt. Jag sökte Markstrid och la jägare på sista. Vill göra GMU mer än något annat. Nu blev mitt med långt sry

Gjorde jag med men jag ljuger inte!! Tror inte de skiter i att kalla på en person som kan bli en bra soldat bara för de tror att man ljuger... Vet inte men hoppas det är så ;-)
2013-01-29, 19:05
Medlem
Var på mönstring förra året men fick avslag av psykologen för han/hon tyckte jag var oärlig och undanhöll information; frågan var om jag har varit tidigare dömd för något men jag sa nej och senare kom det fram att jag inte har varit dömd men misstänkt, blev alltså friad. Fallet ogillades dvs.

Tänkte söka nu igen som sagt och vara betydligt mer ärligare och mer rakt fram.
Jag undrar bara hur FM skulle se på det hela?
Generellt sett är jag laglydig, inga olämpliga beteenden, aldrig haft problem med lagen eller fällts för något; förutom att jag har varit misstänkt då men friades i rätten. Jag står fast vid min oskyldighet.

Hur skulle då psykologen/FM se på detta?
Finns det möjligheter för mig att bli antagen eller är det militära finito för mig?

Bör kanske tillägga att misstankarna var för ca 2 år sedan.
Senast redigerad av Brikkfist 2013-01-29 kl. 19:07.
2013-01-29, 19:11
Medlem
Tjena! Någon som vet om det påverkar ens chanser ifall man vart tvungen att tacka nej till utbildning innan? Jag blev antagen nu i December förra året men kunde inte tacka ja på grund av en massa personligt livsstrul som dök upp precis innan jag fick beskedet och jag inte kunde påverka. Skall man ringa in och förklara det, eller skiter de i vilket tror ni? Tacksam för svar!
2013-01-29, 19:18
Medlem
Japp, då har man fått halva sin liv testat och anklagat
Inget större fel på mig tydligen, blodtrycket blev 135 Syst/ 65 Dias ...?
Nej men jag skulle varit lämplig för det mesta om det inte var för min syn och precis som "meganegerdase" fick jag också dryga syn C.
Allt det roliga ströks direkt från listan och kvar fanns logistik och ledningssoldat, med följande arbetsbeskrivning:
"Som sambandssoldat arbetar du med att upprätta ledningscontainrar och tält som utgör sambandspunkter för brigadstaben."
Att sätta upp containrar är precis vad en energifull nittonåring med nia på cykeltestet vill göra. Dessutom till en brigad som Sverige inte har

Finns det andra, roligare utbildningar och tjänster inom ledning som gömmer sig? Någon som har erfarenhet?

Blev hur som helst preleminärt antagen som ledningssoldat på I 19, Boden!

Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Mönstad och klar. Fick toppbetyg i allt utom cykel där jag fick 8 och begåvning där jag också fick 8. Psykologen va verkligen ingen match IMO.

Sen var det den synhelvetet som ställde till det. C.... Alltså jag har 0, fucking 1 i syn på vänsterögat. Jag ser översta raden... Sen att högern är perfekt spelar ju ingen roll då.... Men inga jägartjänster blir det iaf, vilket inte spelar nån roll då det inte är det jag vill.

Blir dock inryck först till hösten, eftersom det passar mig bättre

Min halvblinda kamrat, vad kommer du söka då?
2013-01-29, 19:25
Medlem
Dramatisten:
Alltså jag kan inte sluta tänka på det. Det finns vissa frågor om t.ex. stress, ansvar där jag tagit stämmer helt på alla. Sen på kondition tog jag mycket bättre fast det ska vara bättre. Jag är skit orolig att jag inte går vidare eftersom dem kommer tyck att jag är omotiverad och ljuger på tester. Sanningen är att jag älskar stress och påfrestningar. Samt så älskar jag ansvarighet. Så jag har ju inte ljugit. Men just konditionen och hur länge jag vill stanna i försvaret skulle jag vilja ändra. Men jag är lite rädd att göra det som sagt. Jag sökte Markstrid och la jägare på sista. Vill göra GMU mer än något annat. Nu blev mitt med långt sry[/quote]

Om du har tryckt in bara positivt då lär du få göra testerna, men det är bara att ändra om du inte har skickat in, jag har gjort det när det har blivit fel, så det syns inte.

Sen tror jag att dom inte utgår så mycket från det du svarar på nu för du kommer att få ungefär samma frågor när du ska göra testerna så länge det ser bra ut, så dom har nog inte så stor koll på konditionen mer än att du har sagt att du är har bra kondition

Och om du inte har någon speciell sjukdom/nedsättning så är det nog ganska lugnt!
Senast redigerad av EmoNazze 2013-01-29 kl. 19:28.
2013-01-29, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Mönstad och klar. Fick toppbetyg i allt utom cykel där jag fick 8 och begåvning där jag också fick 8. Psykologen va verkligen ingen match IMO.

Sen var det den synhelvetet som ställde till det. C.... Alltså jag har 0, fucking 1 i syn på vänsterögat. Jag ser översta raden... Sen att högern är perfekt spelar ju ingen roll då.... Men inga jägartjänster blir det iaf, vilket inte spelar nån roll då det inte är det jag vill.

Blir dock inryck först till hösten, eftersom det passar mig bättre
Ska du söka om eller lät de dig välja till hösten redan nu?
2013-01-29, 21:43
Medlem
Dramatistens avatar
Citat:
Dramatisten:

Citat:
Dramatisten:Om du har tryckt in bara positivt då lär du få göra testerna, men det är bara att ändra om du inte har skickat in, jag har gjort det när det har blivit fel, så det syns inte.

Sen tror jag att dom inte utgår så mycket från det du svarar på nu för du kommer att få ungefär samma frågor när du ska göra testerna så länge det ser bra ut, så dom har nog inte så stor koll på konditionen mer än att du har sagt att du är har bra kondition

Och om du inte har någon speciell sjukdom/nedsättning så är det nog ganska lugnt!

Tack för ditt svar! Jag har absolut inga sjukdomar. Perfekt syn och hörsel! Jag var bara lite paranoid. Jag är rädd att om jag ändrar något på rekryteringsmyndigheten så kommer dem typ att "flagga" mig som ett hinder. Den här individen är en fara för sig själv och samhället typ haha Men jag hoppas det löser sig! Trevlig kväll
2013-01-29, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brikkfist
Var på mönstring förra året men fick avslag av psykologen för han/hon tyckte jag var oärlig och undanhöll information; frågan var om jag har varit tidigare dömd för något men jag sa nej och senare kom det fram att jag inte har varit dömd men misstänkt, blev alltså friad. Fallet ogillades dvs.

Generellt sett är jag laglydig, inga olämpliga beteenden, aldrig haft problem med lagen eller fällts för något; förutom att jag har varit misstänkt då men friades i rätten. Jag står fast vid min oskyldighet.

Finns det möjligheter för mig att bli antagen eller är det militära finito för mig?

Förlåt för denna bump. Men ingen godhjärtadsjäl som kan tänkas svara mig på denna punkt?
Vad tror ni?
Detta är något som nojjar upp mig totalt och skulle tämligen känna mig dum om det skulle sabba mina framtida chanser för något jag inte har gjort.
2013-01-29, 21:50
Medlem
HeltSatansGalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brikkfist

Hur kom det fram?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in