2013-01-11, 17:19
Medlem
Smakarsprits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabelberg
Beror på hur mycket du väger. Ju tyngre du är ju längre får du cykla. Jag väger 77 och fick en 9a efter drygt 14 minuter.
Okej I vilket "tillstånd" är din styrka och konditions gällandes det. Vad har du liksom tränat för något för att klara av att få en 9a på det ?
2013-01-11, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smakarsprit
Okej I vilket "tillstånd" är din styrka och konditions gällandes det. Vad har du liksom tränat för något för att klara av att få en 9a på det ?

Jag cyklade på en motionscykel med ökande motstånd. Konditionen spelar inte någon roll vid cykeltestet utan det är mjölksyretålighet som är det viktiga. Cykla tills mjölksyran sprutar på gymmet så kommer det gå galant när det väl gäller. Jag trodde att cykeltestet skulle vara betydligt jobbigare, men jag var knappt trött när det var slut. Blev riktigt förvånad över att det gick så lätt.
2013-01-11, 19:31
Medlem
Jägare - K3 Karlsborg

Amfibie/strid - Göteborg

Markstrid - F17 Linköping

Hoppas man träffar någon av er i höst!! Lycka till!
2013-01-11, 19:37
Medlem
Hej,
Har en fråga angående behörighet till GMU. Det är så att jag har Eng A - Svenska A+B - Samhälle A och religon A som är godkända gymnasiebetyg, så min fråga är kan jag kan söka till GMU?
2013-01-11, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0scarr
Jägare - K3 Karlsborg

Amfibie/strid - Göteborg

Markstrid - F17 Linköping

Hoppas man träffar någon av er i höst!! Lycka till!

Vi kanske ses i Gbg eller Karlsborg då! :-)
2013-01-11, 20:34
Medlem
hoppas det!

Vet någon när man får svar på rekryteringsansökan om man får komma och göra testerna? :-)
2013-01-11, 20:36
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0scarr
hoppas det!

Vet någon när man får svar på rekryteringsansökan om man får komma och göra testerna? :-)

Bör komma i början av Mars om man kollar lite på FM's plan som de lagt upp på nätet.
2013-01-11, 20:47
Medlem
steffen13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashblick
Hej,
Har en fråga angående behörighet till GMU. Det är så att jag har Eng A - Svenska A+B - Samhälle A och religon A som är godkända gymnasiebetyg, så min fråga är kan jag kan söka till GMU?

Nej, du behöver Ma A.
2013-01-11, 21:14
Medlem
jnystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayorn
Sitter och funderar bara, länge kvar tills dess att jag eventuellt rycker in. Men hur värt är det att köpa en egen kniv? Hört att man får en röd mora och om man har "tur" en Mora 2000. Har kollat på Fällkniven A1 och M9 bland annat. Vad tycker ni? Är det värt att lägga ut 2000+ för en riktigt bra kniv? Tänker då inte bara till GMU utan kommer försöka få anställning efteråt

För GMU räcker Mora 2000 mer än väl. Jag skulle säga att det är onödiga pengar då du bara kommer förstöra den ändå :P
2013-01-11, 22:46
Medlem
GC990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayorn
Sitter och funderar bara, länge kvar tills dess att jag eventuellt rycker in. Men hur värt är det att köpa en egen kniv? Hört att man får en röd mora och om man har "tur" en Mora 2000. Har kollat på Fällkniven A1 och M9 bland annat. Vad tycker ni? Är det värt att lägga ut 2000+ för en riktigt bra kniv? Tänker då inte bara till GMU utan kommer försöka få anställning efteråt

Vadå om man har tur? Mora 2000 ÄR en riktigt bra kniv. Bara för att den kostar 200kr istället för 2000kr och inte har några sågtänder eller är svart så betyder det inte att den är dålig.
Den klarar sina uppgifter mer än väl. Fast jag vet iofs inte vad du har tänkt att ha din kniv till med tanke på att du funderar på att köpa en M9.
Du skall inte ha en Gator Machete från Gerber också när du ändå är i farten då?

Gör vafan du vill, själv hade jag köpt ett bryn istället.
Senast redigerad av GC990 2013-01-11 kl. 22:55.
2013-01-11, 23:58
Medlem
Mayorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GC990
Vadå om man har tur? Mora 2000 ÄR en riktigt bra kniv. Bara för att den kostar 200kr istället för 2000kr och inte har några sågtänder eller är svart så betyder det inte att den är dålig.
Den klarar sina uppgifter mer än väl. Fast jag vet iofs inte vad du har tänkt att ha din kniv till med tanke på att du funderar på att köpa en M9.
Du skall inte ha en Gator Machete från Gerber också när du ändå är i farten då?

Gör vafan du vill, själv hade jag köpt ett bryn istället.
Anledningen till att jag skulle föredra en Fällkniven före en Mora beror främst på två saker.
1. Stålets kvalité gör att Fällkniven gör jobbet lättare(sparar energi) och den kan göra det längre utan speciellt mycket vård.
2. Du får ett längre blad vilket gör kniven mer mångsidig då du kan använda de ihop med tex en tjockare pinne och på så sätt fälla ett mindre träd om det skulle behövas.

Detta är väl kanske mindre relevant inom just GMU men rent allmänt. Något jag lärt mig om knivar och friluftsliv överhuvudtaget är att priset säger ofta mycket om produkten. Du får faktiskt en bättre kniv för mer pengar, inte bara ett märke/hype som du får med tex den kniven Bear Grylls utvecklade med Gerber
2013-01-12, 00:03
Medlem
Har en liten simpel fråga.
Är det möjligt att utföra antagningsprövningen men välja att inte göra GMU?
Det vill säga att resultatet på testerna sparas till nästa gång man söker?
Fått förhinder denna sommar, utbildningen börjar i Juni, så kommer vara tvungen att avboka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in