Citat:
Ursprungligen postat av GC990
Vadå om man har tur? Mora 2000 ÄR en riktigt bra kniv. Bara för att den kostar 200kr istället för 2000kr och inte har några sågtänder eller är svart så betyder det inte att den är dålig.
Den klarar sina uppgifter mer än väl. Fast jag vet iofs inte vad du har tänkt att ha din kniv till med tanke på att du funderar på att köpa en M9.
Du skall inte ha en Gator Machete från Gerber också när du ändå är i farten då?
Gör vafan du vill, själv hade jag köpt ett bryn istället.
Anledningen till att jag skulle föredra en Fällkniven före en Mora beror främst på två saker.
1. Stålets kvalité gör att Fällkniven gör jobbet lättare(sparar energi) och den kan göra det längre utan speciellt mycket vård.
2. Du får ett längre blad vilket gör kniven mer mångsidig då du kan använda de ihop med tex en tjockare pinne och på så sätt fälla ett mindre träd om det skulle behövas.
Detta är väl kanske mindre relevant inom just GMU men rent allmänt. Något jag lärt mig om knivar och friluftsliv överhuvudtaget är att priset säger ofta mycket om produkten. Du får faktiskt en bättre kniv för mer pengar, inte bara ett märke/hype som du får med tex den kniven Bear Grylls utvecklade med Gerber