2013-04-23, 22:06
Medlem
Adobes avatar
Om man nu inte klarar sig in på GMU pga dålig syn eller allergier och dylikt, helt enkelt sådant som man själv inte direkt kan förbättra. Finns någon chans överhuvudtaget att bli soldat någon gång i sitt liv eller jobba åt Försvarsmakten?
2013-04-23, 22:12
Medlem
HaanTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillBob
Angående styrketestet som görs via den här maskinen (som jag glömt namnet på), jag var på gymmet idag och tänkte försöka förbereda mig tekniskt för denna men är lite osäker på hur jag skall träna för det. Vad jag hört är det som att göra ett marklyft med skivstång, dvs att man först lyfter med benen och sedan med överkroppen till haka/bröst och maskinen mäter hur stor kraft man lyfter med - stämmer detta? Hur skall man lyfta för att maxa detta, tips eller videor? Antar att rak rygg, lyfta med benen och sedan hålla rak i stången borde vara optimalt.

Behöver man öva något för det teoretiskt testet hos psykologen - detta är ett IQ-test antar jag?

På cykeln - är det tillåtet att stå upp eller måste man sitta ner?

Tack för svar!

Vet inte hur man förbereder sig bäst inför styrkelyftet (Isokai btw), jag tränade däremot mycket marklyft, frivändningar samt lyft till hakan med skivstång och det räckte till en 9:a.

Finns säkert diverse "IQ-test" på nätet som man kan öva på, jag gjorde inte detta men klarade mig bra ändå. Känner dock flera som misslyckades med provet och därmed inte fick fortsätta med de övriga testerna. Ta det lugnt och stressa inte, du har gott om tid på dig (80 minuter)

Du får inte stå upp under cykeltestet!
2013-04-23, 22:14
Medlem
Adobes avatar
Citat:
Angående styrketestet som görs via den här maskinen (som jag glömt namnet på), jag var på gymmet idag och tänkte försöka förbereda mig tekniskt för denna men är lite osäker på hur jag skall träna för det. Vad jag hört är det som att göra ett marklyft med skivstång, dvs att man först lyfter med benen och sedan med överkroppen till haka/bröst och maskinen mäter hur stor kraft man lyfter med - stämmer detta? Hur skall man lyfta för att maxa detta, tips eller videor? Antar att rak rygg, lyfta med benen och sedan hålla rak i stången borde vara optimalt.

Behöver man öva något för det teoretiskt testet hos psykologen - detta är ett IQ-test antar jag?

Tack för svar!

Nu har jag aldrig i mitt liv gått på prövning ännu, men jag ska det.
Följt denna tråd och snackats mycket om Isokai övningen som den kallas. Folk beskrivit det vara som en barbell high pull. Video: http://www.youtube.com/watch?v=hw3Q7Ek64Y8

Kom ihåg att det inte bara är styrkan, utan kordinationen och tekniken vid lyftet. Börja låg vikt.

Här är en sida om Isokai övningen också http://isokai.se
Man står helt enkelt på en våg och du ska dra upp stången. Vad jag förstått det som så är det trögt att få upp stången, fastän du tar i allt du har så kommer den lyfta sakta vad jag fattat det som. Så när du övar kanske testa köra lite sakta övningen.

Angående psykologen så är det ett helt vanligt samtal enligt de här i tråden. Du kommer få flertal frågor som vanliga psykologer brukar ställa. Gå bak i tråden lite så finner du frågor som andra fått.
Det är inget IQ test vad jag förstått, dom vill bara veta vad du är för person och om du är något för Försvarsmakten. Antar att det är positivt om du har vänner, om du inte har problem med polisen, alkohol eller psykiska problem. Att du helt enkelt gör ditt bästa i livet och är social och som person kanske vara "ledartypen". Ljug inte, men försök dra fram dina positiva egenskaper men ha lite självkritik också som du kan ta emot.

På cykeltestet har jag läst i denna tråd att man INTE får stå upp. Du måste sitta ner hela tiden.

Detta är det jag fått reda på under tiden i denna tråd i alla fall. Helt klart värt om du tar lite tid och läser bakåt i tråden några sidor så finner du ännu mer svar
2013-04-23, 22:15
Medlem
Ribbentrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Vad tycker ni? Ska jag ta koffein piller på morgonen innan prövning eller är det dåligt? Tänkte om det påverkar puls/hjärtrytm.
Eller tror ni det hjälper helt enkelt att endast sova lite extra och gå upp lite tidigare?

Om jag lägger mig runt 21:00 på kvällen, och vaknar 06:00 så har jag sovit 9 timmar, sedan en timme senare far jag iväg mot rekryteringsmyndigheten.

Vill vara så pigg och alert som möjligt för att prestera så bra som möjligt på hela testet.
Kör på naturlig sömn, mycket bättre än hippie-piller.

Citat:
Om man nu inte klarar sig in på GMU pga dålig syn eller allergier och dylikt, helt enkelt sådant som man själv inte direkt kan förbättra. Finns någon chans överhuvudtaget att bli soldat någon gång i sitt liv eller jobba åt Försvarsmakten?
För att falla på dålig syn måste du ha väldigt dålig syn. Finns soldater med glasögon så inga problem. Du kan inte bli elitsoldat direkt, men vanlig soldat ska det inte finnas några problem med. Angående allergier beror det på vad du är allergisk mot. Är du allergisk mot gluten är det väl en skitsak, men gräs t.ex. funkar ju inte eftersom du kommer vistas mycket utomhus som soldat. Det finns goda chanser att du kan bli soldat med dålig syn och med allergier men det beror helt på hur dålig syn och vilka allergier du har.
2013-04-23, 22:17
Medlem
Citat:

Tack för svar!

Nu hittade jag något, är det denna tekniken man kan använda?

http://www.youtube.com/watch?v=U1H1VG9Uh50
2013-04-23, 22:20
Medlem
Citat:
Nu har jag aldrig i mitt liv gått på prövning ännu, men jag ska det.
Följt denna tråd och snackats mycket om Isokai övningen som den kallas. Folk beskrivit det vara som en barbell high pull. Video: http://www.youtube.com/watch?v=hw3Q7Ek64Y8

Kom ihåg att det inte bara är styrkan, utan kordinationen och tekniken vid lyftet. Börja låg vikt.

Här är en sida om Isokai övningen också http://isokai.se
Man står helt enkelt på en våg och du ska dra upp stången. Vad jag förstått det som så är det trögt att få upp stången, fastän du tar i allt du har så kommer den lyfta sakta vad jag fattat det som. Så när du övar kanske testa köra lite sakta övningen.

Angående psykologen så är det ett helt vanligt samtal enligt de här i tråden. Du kommer få flertal frågor som vanliga psykologer brukar ställa. Gå bak i tråden lite så finner du frågor som andra fått.
Det är inget IQ test vad jag förstått, dom vill bara veta vad du är för person och om du är något för Försvarsmakten. Antar att det är positivt om du har vänner, om du inte har problem med polisen, alkohol eller psykiska problem. Att du helt enkelt gör ditt bästa i livet och är social och som person kanske vara "ledartypen". Ljug inte, men försök dra fram dina positiva egenskaper men ha lite självkritik också som du kan ta emot.

På cykeltestet har jag läst i denna tråd att man INTE får stå upp. Du måste sitta ner hela tiden.

Detta är det jag fått reda på under tiden i denna tråd i alla fall. Helt klart värt om du tar lite tid och läser bakåt i tråden några sidor så finner du ännu mer svar

Perfekt - back to the gym då
2013-04-24, 06:04
Medlem
Citat:

Ja du kommer in fast du har astma och sämre syn, med inriktning hemvärn.
gör den gmu o sen sök dig vidare med dina nya betyg så kanske du kommer in.
Senast redigerad av community 2013-04-24 kl. 06:09.
2013-04-24, 07:30
Medlem
Kesslers avatar
När jag mönstrade för några år sen när lumpen fortfarande fick jag många fel på färgseendet. Tror det var 8/10 fel. Blev aldrig någon lumpen för mig, var precis när man la ner allting. Sökte sen GMU något år senare och skulle mönstra men tackade nej till det pga. jobb.

Förra året sökte jag GMU igen men blev inte kallad på mönstring pga. att jag "erkände" att jag har en skada. Tänkte söka igen men nu tänkte jag försöka mörka detta då skadan inte är något som påverkar nämnvärt. Tror ni man får nej direkt när man fyller i att man har en skada som påverkar väldigt lite? Det var anledningen till att jag inte blev kallad senast men denna gång kanske det funkar? Eller ska jag mörka och sen förklara mig på mönstringen?

Sen undrar jag hur mycket färgseendet påverkar? (har annars perfekt syn och hörsel) Vet att jag inte kan bli pilot t.ex. men tänkte om hur mycket det påverkar för att få gå GMU?
2013-04-24, 14:49
Medlem
Apocalyptors avatar
Fick en lust att ansluta mig till det lokala hemvärnet men har inte gjort lumpen, och har heller inte tiden till 3 månaders utbildning. Fann på hemvärnets sidor en 130 timmars variant för att få behörigheten till att komma med i någon av organisationerna. Ringde till kontoret om mer info, gubben som svarade visste inte vad jag pratade om, men han ska ringa upp mig senare i veckan.

Har egentligen bara en fråga: Är utbildningen förlagd på veckodagar när knegare normalt arbetar?
2013-04-24, 17:11
Medlem
Drdeoos avatar
Vart kan jag se statestik vad dom lägsta har fått i de olika utbildningarna?
Är intresserad av R3 soldat. Skulle vilja veta vad som krävs att få på mönstringen.
2013-04-24, 17:15
Medlem
Drdeoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kessler
När jag mönstrade för några år sen när lumpen fortfarande fick jag många fel på färgseendet. Tror det var 8/10 fel. Blev aldrig någon lumpen för mig, var precis när man la ner allting. Sökte sen GMU något år senare och skulle mönstra men tackade nej till det pga. jobb.

Förra året sökte jag GMU igen men blev inte kallad på mönstring pga. att jag "erkände" att jag har en skada. Tänkte söka igen men nu tänkte jag försöka mörka detta då skadan inte är något som påverkar nämnvärt. Tror ni man får nej direkt när man fyller i att man har en skada som påverkar väldigt lite? Det var anledningen till att jag inte blev kallad senast men denna gång kanske det funkar? Eller ska jag mörka och sen förklara mig på mönstringen?

Sen undrar jag hur mycket färgseendet påverkar? (har annars perfekt syn och hörsel) Vet att jag inte kan bli pilot t.ex. men tänkte om hur mycket det påverkar för att få gå GMU?

Om du har varit inne på sjukan ser dom 'typ' det.
Te.x. Jag själv var o kolla ner i magen för några år sedan, då kan dom kolla upp "end (som står för endoskopi) 2009-01-01" Men mer än så kan de inte få ut.
2013-04-24, 18:40
Medlem
Kesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Om du har varit inne på sjukan ser dom 'typ' det.
Te.x. Jag själv var o kolla ner i magen för några år sedan, då kan dom kolla upp "end (som står för endoskopi) 2009-01-01" Men mer än så kan de inte få ut.
Hm okej. Då är det väl lika bra att vara ärlig. Men tror du man kan bli kallad ändå? Senast fick jag brev hem där det stod att jag inte blev kallad pga. att jag fyllt i att jag hade en skada. Beror väl på hur mycket folk som söker osv.?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in