Citat:
Ursprungligen postat av kavajmongot
Jag tvivlar inte en sekund på att fler skulle panta om det genererade mer pengar i fickan. Men jag tror inte att det är en åtgärd som behöver att tas. Medvetenheten om miljön har ökat kraftigt de senaste åren och panta mera-reklamerna är så pass bra att folk kommer ihåg dem. Jag tror de flesta hushåll i sverige idag sorterar sina flaskor/burkar hemma och pantar när man har tillfälle.
(Citerar detta inlägg men kommenterar allmänt diskussionen om panters storlek och förekomst)
Att ha hög eller väldigt förekommande pant på förpackningar har väl två problem:
1. Om man hade hög och väldigt vanligt förekommande pant på förpackningar så skulle det handla om ganska mycket pengar för det enskilda hushållet att ligga ute med. Även om det skulle bli ett ganska välfungerande kretslopp av pengar efter ett tag så skulle det ändå vara lite svårt att ta (som konsument)/motivera hundratals kronor i pant för ett par matkassars förpackningar.
2. Man (myndigheter med flera) vill inte att människor ska bli vana vid att bli belönade med pant när de väljer att sortera och slänga sina sopor rätt. Panten ska användas för förpackningar som är särskilt benägna att hamna på omvägar.