2011-03-01, 17:28
Medlem
Hur mycket pantar du för?

Jag undrar hur mycket du pantar för per år (i kronor) och vad din motivation är.
Själv tycker jag att det är ens skyldighet att panta.. miljö osv..
Sen har man betalt den där kronan extra per flaska och då ska man självklart ha tillbaka den. (snål? kanske lite)
Svårt att veta hur mycket man pantar för men jag skulle tro att jag iaf pantar för 100 spänn om året då det är jag i som går o pantar i familjen.
Citera
2011-03-01, 17:30
Medlem
Magnificats avatar
Upp till 200kr när jag går för att panta årliga panten.
Citera
2011-03-01, 17:31
Bannlyst
allt som allt på ett år kanske det blir ca.500kr
Citera
2011-03-01, 17:33
Bannlyst
400-500 kr kanske, det blir ju ganska mycket pengar.
Citera
2011-03-01, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJHardstyle
allt som allt på ett år kanske det blir ca.500kr

Citat:
Ursprungligen postat av Migrationsverket
400-500 kr kanske, det blir ju ganska mycket pengar.

Gillar ni inte vatten?
Citera
2011-03-01, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjenabrudar
Gillar ni inte vatten?
Flaskvatten är gott, det är också öl.
Citera
2011-03-01, 17:38
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Gillar ni inte vatten?

Öl är livets vatten men det dricks företrädelsevis på flaska.
Citera
2011-03-01, 18:04
Medlem
Vad gör ni med panten då?
Handlar för i affären ni är i eller lägger på hög?
Citera
2011-03-01, 18:23
Medlem
Citat:
Sen har man betalt den där kronan extra per flaska och då ska man självklart ha tillbaka den. (snål? kanske lite)

Supersnålt!!! Eller så har du helt missat vad som menas med pant. Istället för att fråga vari motivationen att panta ligger bör du kanske istället fråga hur de som inte pantar tänker. Antar dock att du själv är lite för pantad för det, varför startas annars en så här pantad tråd?
Citera
2011-03-06, 10:51
Medlem
Misstänker att det endast är personer med dålig ekonomi som skulle få för sig att det är pinsamt att panta och de som är täta ser det som att de gör det för miljön (+ pengarna, finns en anledning till vissa är täta och andra fattiga)!
Citera
2011-03-06, 11:52
Medlem
Själv pantar jag och trycker på biståndsknappen, inte ett dugg pinsamt
Citera
2011-03-06, 12:18
Medlem
Draken22s avatar
Jag förstår inte vad det är som är pinsamt med att panta... och det är väldigt många i detta land som förmodligen håller med mig... annars hade det ju inte funnit så många pantstationer överallt.
Jag har då aldrig kastat ett öga åt dom som står och pantar och funderat över anledningen.

Att panta har i första hand med miljön att göra. Anledningen att det finns pant på flaskar och burkar är ju för att tillverkarna vill ha tillbaka förpackningen. Och för att försäkra sig om att få tillbaka så mycket som möjligt är ju att man får tillbaka pengar för "besväret".

Många pantstationer i dag har ju till och med en alternativ knapp om man vill skänka beloppet till välgörenhet istället för att få igen pengarna. Den knappen hade ju heller aldrig blivit ett mer och mer vanligt fenonomen om nu folk inte använde den. Hade det varit så fruktansvärt pinsamt för de flesta att gå och panta hade dom ju defintivt inte gjort det för att sen skänka bort pengarna.

Jag är absolut inte i behov av pengarna, men pantar ändå när jag fått fullt i "pantlådan" hemma. Samma sak som jag gör med pappersinsamlingen... lämnar det på en återvinningscentral - utan en enda krona i ersättning och utan att jag drar ner mössan över halva ansiktet.

På din kommentar om att dom som är täta ser det som att dom gör det för miljön och att dom med dålig ekonomi tycker det är pinsamt så kan jag ju säga att jag en gång i tiden hade socialbidrag, och då kan du ju själv tänka dig hur min ekonomi såg ut, och ändå kan jag säga att jag aldrig ansett det varit pinsamt att panta - även om jag ibland kom med en hel sopsäck med ölburkar och ölflaskor till en affär som inte ens hade en pantautomat utan räknade allt för hand.

Pinsamheten sitter bara i huvudet på den som tycker att det är pinsamt.
Istället för att tänka att man gör det för att man är i behov av pengarna... tänk på att du faktiskt fått betalat för panten när du en gång köpte flaskan eller burken... så ska man hårddra det så vill du ju egentligen bara få igen pengarna du lånat ut - eller att du lämnar igen förpackningen du lånat och får tillbaka kronan du pantsatte för att få låna förpackningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in