2009-03-16, 00:33
Medlem
starfaces avatar
Tänk också på att man som burksamlare även hittar en del flaskor vilket betyder 4kr/st. När man var liten så brukade man dra med sig polarna till studentområdet på måndagsförmiddan och raida soprummen vilket brukade ett antal 100 lappar vilket investerades i godis och läsk tills man låg och spydde.
Citera
2009-03-16, 00:42
Medlem
lycklig_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starface
Tänk också på att man som burksamlare även hittar en del flaskor vilket betyder 4kr/st. När man var liten så brukade man dra med sig polarna till studentområdet på måndagsförmiddan och raida soprummen vilket brukade ett antal 100 lappar vilket investerades i godis och läsk tills man låg och spydde.

Numera är det dock bara 2kr/st max för flaskor. Men som liten grabb så var det jackpot varje gång man hittade en 4kr PET-flaska.
Citera
2009-03-16, 00:52
Bannlyst
Om man blir pank under en festival, är det bara leta pantburkar. Ganska bra timlön!!!
Citera
2009-03-16, 02:41
Medlem
Hmm.. Undrar hur mycket det går att tjäna om man plockar burkar ca fem timmar varje dag i Stockholms innerstad (ja, jag har inget sommarjobb)?
Citera
2009-03-16, 09:19
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drakfisk
HUS?!
Villig o hålla med . Det var det jävligaste, troligtvis ett proffs som jag tidigare pekat på.

Fattas bara att dom roffar åt sig som alla höjdare i finanskrisen.
Citera
2009-03-16, 10:41
Medlem
Undrar om deras arbetsgivare betalar skatt och sociala avgifter? Fan... staten borde ju förfan belägga skatt på deras inkomst juh...
Citera
2009-03-17, 09:01
Medlem
flyingpenguins avatar
1) Plocka burkar efter hockeymatcher om du är städare o dyl = 100:- /pers Känner några som gör det men ungdomslaget i hockey brukar ta ganska mycket direkt efter matchen. Ger mer pengar än att kränga Bingolotter.
Här ingår festivaler och annat.

2) Pensionärer 10 burkar/dag? Träffat nån som kombinerar promenader med att plocka burkar och påstår att han inte skulle klara sig på pensionen om han inte plockade...

3) Kids/missbrukare = småpengar

Kan bara komma på dessa kategorier av plockare, de vanligaste man ser i alla fall. Så är det värt skammen att rota i papperskorgar och skita ner sig?? Plocka efter evenemang däremot skulle jag kunna göra.
Citera
2009-03-17, 09:25
Medlem
Grejen med burkletare är att de får massa bonusar och förmåner under sitt arbete. Typ hittar tappade pengar, porrtidningar osv.
Citera
2009-03-17, 11:45
Medlem
Wolfhaarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyingpenguin
Kan bara komma på dessa kategorier av plockare, de vanligaste man ser i alla fall.

Och så får vi inte glömma dom som jobbar på Konsum/Ica och springer runt och pantar backarna om och om igen!
Citera
2009-03-17, 20:27
Medlem
zpiffs avatar
Olika motiv

Har träffat på en som det gått snett för och hamnat utanför samhället, vi växte upp i samma område, gick i samma skolor. Nu är han arbetslös, uteliggare och har missbruk av alla möjliga slag, därför letar han burkar/flaskor.

En annan jag känner är förtidspensionär efter en stroke, han är ute hela dagarna och går. Talet är nästan borta, han förstår allt man säger och vet vad han vill säga, men orden är inte där. När han är ute har han en påse med sig, det han får in hamnar oftast i någon insamling till rödakorset eller världens barn.

En annan bekant har en storebror som inte har alla hästar hemma. Han har letat flaskor, burkar mm, ja allt som går att sälja som någon har kastat, det har han gjort under alla 25-30 åren jag känt familjen. Varenda krona han får in går in på ett sparkonto, föreslår man att han ska sattsa på att köpa en glass för en tia en varm sommardag ser han ut som om man är en rånare
Å andra sidan bjuder någon annan på glass så...

Jag tror att det finns många orsaker till att leta pantburkar/flaskor, tyvärr är det väl nu så att flera kommer att få ge sig ut och göra det i slutet av pengarna!
Citera
2009-03-17, 21:43
Medlem
När jag gick i skolan så hade jag en snubbe i min paralellklass vars mormor inte hade något att göra efter pensionen, så hon samlade burkar. På fyra år fick hon ihop 36 000 kronor. Hon gick ut två gånger per dag och plockade burkar i centrum.

Träffade faktiskt på henne en gång inne på Coop när hon stod och pantade, jag skojar inte när jag säger att hon hade fyra kundvagnar knökfulla med burkar.

Så ni som alltid har undrat varför Örebro centrum är så burk-fritt, där har ni svaret
Citera
2009-03-17, 22:14
Medlem
För massa år sedan satt jag och några vänner på en camping och drack smuggelöl. Två killar i 10-års åldern gick och letade burkar. De kom förbi oss och frågade om vi hade några tomma de kunde få. Två ica-kassar med värdelösa burkar från Tyskland gav vi bort, så vi slapp gå till soptunnan.

Senast redigerad av Armson 2009-03-17 kl. 22:14. Anledning: ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in