2011-05-16, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lidingo3
Snälla jag behöver verkligen hjälp har prov imorgon och det här talet är ett av dem som kommer med så snälla hjälp mig.

I april 2003 röstade medborgarna i Ungern om medlemskap i EU. Vid sammanräkningen av rösterna visade det sig att 84 % röstade Ja till medlemskap i EU
samt att 45 % av de röstberättigade deltog i valet.
Undersök mellan vilka procenttal andelen Ja-röster skulle kunna ligga om
samtliga röstberättigade hade deltagit i valet.

Lägst dvs alla som inte röstade skulle ha röstat nej: 0+0,84*0,45
Högst dvs alla som inte röstade skulle ha röstat ja: 0,55+0,84*0,45
Citera
2011-05-16, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gravlingen
Lägst dvs alla som inte röstade skulle ha röstat nej: 0+0,84*0,45
Högst dvs alla som inte röstade skulle ha röstat ja: 0,55+0,84*0,45
tack för hjälpen det verkar stämma.
Citera
2011-05-16, 18:06
Medlem
spudwishs avatar
Prop 1: Let I be an ideal of the comm ring R. a) p:R->R/I defn by p(a)=a+I is a ring hom, ker(p)=N. b) There is a bijection between the ideals of R/I and ideals of R that contain I, defined as follows: to each ideal J of R/I we assign p^-1(J) of R; to each ideal J of R that contains I we assign the ideal p(J) to R/I.

Prop: Let I be a proper ideal of the commutative ring R. The factor ring R/I is a field iff I is a maximal ideal of R.

Proof: Since I is assumed to be a proper ideal of R, it does not contain 1, and thus 1+I=/=0+I in R/I. Therefore... R/I is a field iff it has no proper nontrivial ideals. Using the one-to-one correspondence between ideals given by Prop 1, this occurs iff there are no ideals properly between I and R, which is precisely the statement that I is a maximal ideal.

1) Varför implicerar 1 ej i I att 1+I=/=0+I i R/I? Om 1 inte finns i I så finns ju mycket riktigt inte 1+I i R/I, men är det ekvivalent med att identitetselementet och nollelement i R/I är olika?

2) Förstår inte kopplingen till Prop 1. Den säger att det finns en bijektion mellan ideal i R och i R/I, hur kan det användas för att visa att det inte finns äkta ideal mellan I och R?
Citera
2011-05-16, 18:31
Medlem
smokiies avatar
hej ett tal ja behöver hjälp med

I vilka punkter skär dom båda kurvorna
y(x)=7-x^2 och y(x)=x^2-1

Jag räknar fel, svaret ska bli (-2,3) (2,3).

hjälp är ni snäll

edit. löste de
Senast redigerad av smokiie 2011-05-16 kl. 18:42.
Citera
2011-05-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
e_u är alltså normalvektorn i den riktning där u ökar mest.

Så om vi ser u som en funktion u(x, y, z) av x, y och z, så kan vi hitta en vektor i riktningen där u ökar mest, nämligen ∇u. Sedan är det bara att dividera på längden av denna för att få en enhetsvektor i samma riktning, och du har hittat e_u. På samma sätt kan man få e_v och e_z.

Tack

en fråga till: är deras respektive skalfaktor absolutbeloppet av gradienten? t.ex. är h_u = |∇u| ??
Citera
2011-05-16, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
1) Varför implicerar 1 ej i I att 1+I=/=0+I i R/I? Om 1 inte finns i I så finns ju mycket riktigt inte 1+I i R/I, men är det ekvivalent med att identitetselementet och nollelement i R/I är olika?
Som vanligt gäller att a+I = b+I omm a-b ∈ I. Därmed gäller 1+I = 0+I omm 1-0 ∈ I. Men vi vet att 1-0 = 1 ∈ I inte är sant, så 1+I = 0+I är inte heller sant.
Citera
2011-05-16, 18:52
Medlem
Kidnappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokiie
hej ett tal ja behöver hjälp med

I vilka punkter skär dom båda kurvorna
y(x)=7-x^2 och y(x)=x^2-1

Jag räknar fel, svaret ska bli (-2,3) (2,3).

hjälp är ni snäll

edit. löste de

Du vill ha punkten där y(x)=y(x) dvs:
7-x^2=x^2-2
8=2x^2
4=x^2
x=2 och x=-2

Sätt in x i vilken som helst av dina två formler:
2^2-1=3

och du får punkterna: (-2,3) och (2,3)
Citera
2011-05-16, 19:10
Medlem
Uhlvars avatar
Under gång stannar plötsligt motorn i en båt. Den bromsande kraften kan i varje ögonblick antas vara proportionell mot hastigheten. Ställ med hjälp av Newtons andra lag F=M*a upp en differentialekvation som beskriver båtens hastighet.

Jag vet inte riktigt hur man ska göra men i facit får dem det till m*a=-k*v

Jag har ingen aning om vart K kommer ifrån?!
Citera
2011-05-16, 19:12
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uhlvar
Under gång stannar plötsligt motorn i en båt. Den bromsande kraften kan i varje ögonblick antas vara proportionell mot hastigheten. Ställ med hjälp av Newtons andra lag F=M*a upp en differentialekvation som beskriver båtens hastighet.

Proportionalitetskonstant.
Citera
2011-05-16, 19:15
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uhlvar

k är proportionalitetskonstanten. Eftersom hastigheten minskar så har man sagt att k är positivt, därmed är -k negativ (minskande hastighet).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Proportionalitet_(matematik)
Citera
2011-05-16, 19:17
Medlem
Osakasuns avatar
Matte C

822=15,9803(3,8-48)^C

Hur löser jag ut C?
Citera
2011-05-16, 19:21
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Matte C

822=15,9803(3,8-48)^C

Hur löser jag ut C?
dividera med 15,9803 på båda sidor. logaritmera båda sidor, använd lämpliga logaritmlagar och det är fixat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in