2011-10-10, 16:45
Medlem
Dessa två uppgifter fixar jag inte.
Hade varit schysst om någon här kan hjälpa mig.
Fixar jag dessa två med bra förklaringar så kommer det stärka mitt betyg säger läraren.
Men tyvärr så är dessa över min förmåga, men hade hoppats på att någon här har koll på det.

Denna ska lösas. Jag antar att den har fler än en lösning, och att det ska ersättas å grejas.

(x+3)(x+2)(x+12)(x+8)=4x^2

Den andra uppgiften ska det delas.

1/x^4_+1. ettan är inte upphöjd.

Jag hoppas verkligen någon kan hjälpa mig med detta.

Tack Tack!
Citera
2011-10-10, 16:54
Medlem
Stevies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Här kommer ett mattetal jag inte reder ut:
Har grafen till y=10 ln x / x^2 någon maximi- eller minimipunkt?
Bestäm i så fall ett exakt värde på x-koordinaten i denna punkt.
Gissar att första steget är att derivera skiten, men jag är mycket osäker på om detta är rätt väg, och om jag i så fall gör rätt.

Kan man a) Skriva om till y= 10 ln(x)* x-2
y'= 10ln x * -2x + 1/x * x^-2
Eller b) derivera direkt: y'= (1/x * x^2 - 10ln x * 2x) / (x^2)^2

I bägge fallen (om det ens är på rätt väg) får vi ju 1/x, vilket inte känns vidare bra)

Tack på förhand! / Konkas

Hej. Precis som ovanstående sa har du deriverat fel.

Jag föreslår att du använder derivata av produkt, det känns lättare i detta fallet.

Med f(x)= g(x)*h(x) där g(x)=10ln(x) och h(x)=1/x^2 får du f'(x)=g'(x)*h(x)+g(x)*h'(x).
Du ska alltså få derivatan till (10 - 20ln(x))/x^3.

För att f'(x)= 0 ska alltså ln(x)= 1/2.
Citera
2011-10-10, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okbox
Behöver vägledning till den här uppgiften:

A är en linj. avbildning i rummet. v1 och v2 avbildas på sig själva medan v3 avbildas på nollvektorn.
v3 är dessutom ortogonal mot v1 och v2. Givet att jag har v1 och v2 hur räknar jag ut matrisen A och vad kallas avbildningen?

Tacksam för svar

Edit: Har försökt komma fram till något med Matrisen [1 0 0 , 0 1 0, 0 0 0] och A=PDP^(-1) formeln.

Bumpar ovanstående
Citera
2011-10-10, 17:37
Medlem
fritjofkonkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontusen
Du kan använda dig av satsen som säger ungefär : Derivatan av kvoten av två funktioner, (f/g)'(x) är (f'(x)*g(x)-f(x)*g'(x))/g(x)^2. f(x):= ln(x), g(x):=x^2 och räkna på.

Efter lite pulande ska du få att derivatan blir (10-20 ln(x))/x^3.

Citat:
Ursprungligen postat av Stevie
Hej. Precis som ovanstående sa har du deriverat fel.

Jag föreslår att du använder derivata av produkt, det känns lättare i detta fallet.

Med f(x)= g(x)*h(x) där g(x)=10ln(x) och h(x)=1/x^2 får du f'(x)=g'(x)*h(x)+g(x)*h'(x).
Du ska alltså få derivatan till (10 - 20ln(x))/x^3.

För att f'(x)= 0 ska alltså ln(x)= 1/2.

Nu har jag förhoppningsvis kommit framtill en korrekt lösning.
y= 10 ln x / x^2

y'= ((x/10)*x^2 - 10ln x * 2x) / x^4

0= ((x^3/10) -20x*ln x) / x^4

10x^4 = x^3 -20x * lnx

(dela med x^3 på bägge sidor)

10x= -20x * ln x

(dela med 10x på bägge sidor)

1= -2 ln x

1/2=ln x

0,5 = ln x

e^0,5 = x
Tack för hjälpen!
Citera
2011-10-10, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aftonlusen
Tjena

Sitter och klurar på den primitiva funktionen av sgn(x)*sin(x). Försökt partiell integration men kommer fram till den trevliga identiteten 0=0 men wolframalpha håller ej med. Hur ska man göra?

Partiell integration fungerar, om du deriverar sgn(x) och integrerar sin(x). En primitiv funktion till
∫δ(x)*f(x) är alltid f(0) H(x). Här är δ Diracs delta-funktion, och H Heavisides stegfunktion.

Enklare är nog att tänka lite på vad en primitiv funktion egentligen är. Till exempel så är F, definierat som

F(x) = ∫[från 0 till x] sgn(t)*sin(t) dt

en primitiv funktion till sgn(x)sin(t). Det är bara att räkna ut denna bestämda integral, genom att behandla fallen x > 0 och x < 0 separat. Skissera gärna funktion sgn(t)sin(t), så du ser vad du håller på med.
Citera
2011-10-10, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lol4reN
Hejsan!

Jag undrar hur man skall gå tillväga när man skall ta reda på avståndet mellan en linje och ett plan, alternativt en annan linje. Är det någon skillnad mellan avstånd och minsta avstånd, för i boken verkar det inte som att det är någon skillnad. Dock fick jag fel på en inlämningsuppgift för att jag antog att det var samma sak, vilket tydligen inte var fallet.

Med avstånd mellan objekten A och B menar man oftast minsta möjliga avståndet mellan en punkt i A och en punkt i B. Jag misstänker att du missförstod något annat på inlämningsuppgiften.

Citat:
Ursprungligen postat av lol4reN
Så, det jag är ute efter är alltså någon typ av punktlista där det står stegvis hur man skall gå tillväga för de olika uppgiftstyperna (avstånd/närmsta avstånd). Jag vet inte om det är någon skillnad om objekten rör sig i ett rum eller i ett plan, annat än på objektens variabler.

Det finns många sätt, beroende på vilken form du har objekten i.

T.ex.

A: Hitta avståndet mellan två linjer i 3D, och du har båda på parameterform x = a + tb, metod 1

Säg att första linjen har ekvationen x = a + tb, och andra har x = c + sd.

1) Räkna ut avståndet mellan punkterna a + tb och c + sd, som ett uttryck av s och t. Detta är alltså avståndet mellan punkten som representeras av parametern t i första linjen, och punkt som representeras av parametern s i andra linjen.

2) Vi vill minimera detta. Så derivera med avseende på s och t, sätt derivatorna till 0, yadda yadda, för att ta fram minimum. Minimum är minimiavståndet. Klart.

Låt, som förut, första linjen ha ekvationen x = a + tb, och andra ha ekvationen x = c + sd.

A: Hitta avståndet mellan två linjer i 3d, och du har båda på parameterform x = a + tb, metod 2, som i och för sig bara funkar för icke-parallella linjer:

1) Låt n vara en enhetsvektor vinkelrät mot både b och d. Om b och d inte är parallella så kan du ta n = (b × d)/||b × d||.

2) Tänk dig nu att vi vrider hela situationen så att n pekar uppåt. Då kommer båda linjerna ligga i horisontella plan, eftersom deras riktningar är ortogonala mot n. "höjdpositionen" för ett sådant plan kan räknas ut, genom att ta valfri punkt på planet, och ta skalärprodukten med n. (Varför?) Därför så ligger planet innehållandes linjen x = a + tb på "höjd" a·n, då a är en punkt på den linjen. På samma sätt ligger planet innehållandes andra linjen på höjd c·n. Eftersom linjerna inte är parallella så finns det två punkter på de två linjerna som ligger "rakt ovanför varandra". Minimiavståndet mellan linjerna kommer därför vara skillnaden i höjd mellan planen, dvs |a·n - c·n|.
Citera
2011-10-10, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okbox
Behöver vägledning till den här uppgiften:

A är en linj. avbildning i rummet. v1 och v2 avbildas på sig själva medan v3 avbildas på nollvektorn.
v3 är dessutom ortogonal mot v1 och v2. Givet att jag har v1 och v2 hur räknar jag ut matrisen A och vad kallas avbildningen?

Tacksam för svar

Edit: Har försökt komma fram till något med Matrisen [1 0 0 , 0 1 0, 0 0 0] och A=PDP^(-1) formeln.

Detta är korrekt approach. Du vet alltså att v1, v2, v3 alla är egenvektorer till A, med egenvärdena 1, 1, och 0.

Egentligen är uppgiften dåligt formulerad, för den går bara att lösa om v1 och v2 är linjärt oberoende, och v3 dessutom är nollskild. Men man får väl anta det.

Då kan du räkna ut att v1 × v2 måste vara en skalär multipel av v3, t.ex.

v1 × v2 = λv3,

där λ dessutom är nollskild. Alltså följer att v1 × v2 är en egenvektor till A. Nu så vet du alltså tre linjärt oberoende egenvektorer till A, med tillhörande egenvärden, och du kan alltså räkna ut A genom just formeln PDP^{-1}-formeln. (Men du kan fundera först på varför de tre egenvektorerna v1, v2 och v1 × v2 är linjärt oberoende.)
Citera
2011-10-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laserion
Hej! Behöver lite klargörning gällande Eigenbaser o deras användande i dynamiska system.

A n x n matris.

Vi har att AS = SD, så D = S^-1AS. Om nu A är "diagonaliserbar", d.v.s n eigenvärden, så finns det alltså en matris D som beskriver transformationen under eigenbasen.

Min fråga är nu ang. matrisen S (eigenbasen), det verkar spelar roll i vilken ordning man sätter eigenvektorerna... Men kommer inte på hur. D skall ju vara en diagonalmatris med enbart eigenvärdena längs diagonalen, denna ordning verkar ju härröra ifrån vilken ordning man först satte eigenvektorerna i S => man måste alltså sätta eigenvektorerna i S i en viss ordning, annars får man inte en diagonal. Vad är det för ordning egentligen? I boken slänger de bara in eigenvektorerna i S enl. [v1 v2 vn] men de beskriver inte varför de väljer v1 som v1 (med då tillhörande eigenvärde lambda1)..

Hjälp uppskattas!!

Oavsett vilken ordning man sätter in egenvektorerna i S, så kommer diagonalmatrisen D vara en diagonalmatris. Däremot så kommer egenvärdena hamna i en annan ordning i D, beroende på vilken ordning man sätter in egenvektorerna i S.

Säg alltså att egenvektorn v1 svarar mot egenvärdet λ1, v2 mot λ2, och så vidare.

Om man då tar

S = [v1 v2 ... vn]

så kommer D bli

D = diag(λ1, λ2, ..., λn)

där notationen betyder att D är diagonalmatrisen men talen λ1, λ2, ... λn längs med huvuddiagonalen, i den ordningen.

Om man istället hade tagit t.ex.

S = [v2 v1 v3 v4 ... vn]

så hade man bara fått

D = diag(λ2, λ1, ..., λn)

istället.

Så det spelar alltså ingen roll vilken ordning man har i S, så länge man också ändrar ordning i D så att det blir "samma ordning" som i S.
Citera
2011-10-10, 18:55
Medlem

Tack, förstår nu.
Citera
2011-10-10, 19:01
Medlem
lol4reNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Med avstånd mellan objekten A och B menar man oftast minsta möjliga avståndet mellan en punkt i A och en punkt i B. Jag misstänker att du missförstod något annat på inlämningsuppgiften.

Det finns många sätt, beroende på vilken form du har objekten i.

T.ex.

A: Hitta avståndet mellan två linjer i 3D, och du har båda på parameterform x = a + tb, metod 1

Säg att första linjen har ekvationen x = a + tb, och andra har x = c + sd.

1) Räkna ut avståndet mellan punkterna a + tb och c + sd, som ett uttryck av s och t. Detta är alltså avståndet mellan punkten som representeras av parametern t i första linjen, och punkt som representeras av parametern s i andra linjen.

2) Vi vill minimera detta. Så derivera med avseende på s och t, sätt derivatorna till 0, yadda yadda, för att ta fram minimum. Minimum är minimiavståndet. Klart.

Låt, som förut, första linjen ha ekvationen x = a + tb, och andra ha ekvationen x = c + sd.

A: Hitta avståndet mellan två linjer i 3d, och du har båda på parameterform x = a + tb, metod 2, som i och för sig bara funkar för icke-parallella linjer:

1) Låt n vara en enhetsvektor vinkelrät mot både b och d. Om b och d inte är parallella så kan du ta n = (b × d)/||b × d||.

2) Tänk dig nu att vi vrider hela situationen så att n pekar uppåt. Då kommer båda linjerna ligga i horisontella plan, eftersom deras riktningar är ortogonala mot n. "höjdpositionen" för ett sådant plan kan räknas ut, genom att ta valfri punkt på planet, och ta skalärprodukten med n. (Varför?) Därför så ligger planet innehållandes linjen x = a + tb på "höjd" a·n, då a är en punkt på den linjen. På samma sätt ligger planet innehållandes andra linjen på höjd c·n. Eftersom linjerna inte är parallella så finns det två punkter på de två linjerna som ligger "rakt ovanför varandra". Minimiavståndet mellan linjerna kommer därför vara skillnaden i höjd mellan planen, dvs |a·n - c·n|.

Okay, så det är alltså ingen skillnad mellan "avståndet" och "minsta avståndet"? Hur motiverar man det, på ett bra sätt? Jag antar att i kommande uppgifter räcker det inte att skriva "att man brukar mena så", om du förstår vad jag menar.

Tack så mycket för hjälpen, skall ta kvällen till att reflektera mer noggrant över ditt svar.
Citera
2011-10-10, 19:10
Medlem
MyMarss avatar
Visa att sin(x + 3π/2) = -cos x

Någon som kan hjälpa mig? Har faktiskt ingen aning om hur jag ska förändra dessa två till något som liknar varann.
Citera
2011-10-10, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyMars
Visa att sin(x + 3π/2) = -cos x

Någon som kan hjälpa mig? Har faktiskt ingen aning om hur jag ska förändra dessa två till något som liknar varann.

Du kan till exempel använda additionsformeln för sinus på vänsterledet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in